/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Vespa P. Skipper Scooter/mo
Fra : BjornJ
Vist : 634 gange
100 point
Dato : 08-08-07 21:23

Jeg har en Vaspa Skipper

Stempel og stempelringe er brændt sammmen. Nu er den ved ar blive repareret, men jeg spekulere på hvorfor den er brændt sammmen.
Jeg køre den ikke hårdt.
Det er en totakter med oliebeholder.
Kan det være smøringen der er svigtet?
Hvordan kontrolere man at der bliver smurt korekt?
Kontrollampen lyste ikke, og jeg er sikker på at der var olie på.

Bjørn

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 08-08-07 23:30

Hvorfor spørgsmål under motorcykel, der er da en rubrik der hedder knallert.?
Plejer at være fordi der mangler smøring.
Man kan kontrollere at den giver olie ved at både 1 og 2 er opfyldt, sådan:
1.Træk den meget lille gummi-slange af der sidder mellem karburator og motor.
tør den af i enden, og hold den opad.
Start og hold den i tomgang, nu skal du kunne se den giver ca. 1 dråbe for hver 5 sekunder, altså olien hvælver sig op i toppen af slangen, og begynder at sive nedover den aftørrede slange.
Hold ikke i tomgang uden olie i længere tid end 30 sekunder, ellers må du give et par dråber manuelt i slangehullet eller i karburatoren.
Hvis den ikke giver olie, er remmen der trækker oliepumpen sprunget.
2.
Nu skal du slukke og finde ud af om oliepumpens halvrunde kabeltræk trækkes med af gaskabelet.
Gaskabelet forgrener sig fra samme kabel, til 2 kabler, den ene trækker gasspjældet i karburatoren, den anden oliepumpen, så den giver mere, når der gives gas.
Tit sidder der en gummiprop på kickstartersidedækselet, hvorigennem man kan se ind til pumpen.
Men i andre tilfælde skal hele dækselet af.
Hvis kablet trækker i den halvrunde kabeltræk, er alt godt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 09-08-07 10:23

Til Palle Hansen

Mange tak for dit udførlige svar. .-))
Scooteren er på værksted, men det godt at kende lidt til de svar man skal have når man spørge.
Jeg er ikke helt sikker på hvor meget mekanikker indehaveren er.
Jeg kalder det for en motorcykel fordi den er indregristreret som sådan, og fordi den kan køre 100km i timen og gerne må køre på motorvej.
Den ligner en knallert, hvorfor jeg nogle gange indkaserer foragede blikke når jeg køre mere end 45 km i timen.
Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu. Det kan jo være at der er nogle der har suplerende viden.

Med venlig hilsen

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 10-08-07 12:36

Tak for svaret pallebhansen. Svaret var god og udførligt, du får dine point.

Bjørn