/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
sammenkobling af to PC'er II
Fra : join
Vist : 2156 gange
100 point
Dato : 08-08-07 09:41

tillægsspørgsmål i forlængelse af spørgsmålet...
http://www.kandu.dk/spg107819.aspx

hvor svaret var...
1)USB-kablet PC-to-PC; et krydset USB kabel med en indbygget elektronik på kablet. f.eks. Sandberg

2) fra sevrino:>>>
[citat]Der er mange måder at kopiere filer fra en PC til en anden.
Som nævnt er der USB-kablet PC-to-PC; et krydset USB kabel med en indbygget elektronik på kablet.
Hvis du har mulighed for at flytte den gamle harddisk over i den nye maskine, kan dette gøres midlertidig, så kopieringen sker meget hurtigt, og vel nok til den laveste pris der findes.
Så kan du bruge et externt medie som extern harddisk, eller anden form for lagermedie som memorykort i en kortlæser.
MEN, da du nu har to maskiner, skal de begge vel også på nettet, så er det nærliggende at udnytte en routers mange muligheder, hvor du bruger filedelingen.
Har du mulighed for at brænde en CD, så er det samtidig en slags back-up af de filer du vil bevare.
Som du ser er mulighederne mange!
[citat\]

vil jeg meget have svar på...

Hvis nu det er OEM windows xp der er installeret på harddisken, kan der så ikke gå ged / problemer /miskmask / udue i diskene, hvis man flytter dem rundt på nye maskiner???

Venligst ikke besvarelse med ja/nej - gerne lidt forklaring eller begrundelse etc. Jeg ikke er verdens største computer ørn, men prøver at blive lidt bedre fra dag til dag.

På forhånd tak

hilsen
join

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 110 point
Dato : 08-08-07 10:09

Hvis det er styresystem/reg. database du vil kopiere rundt, så tror jeg, der går ged i den, medmindre de 2 maskiner 12 100% identiske.

Datafiler kan du snilt kopiere som anført af sevrino.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 10:24

Citat
Hvis nu det er OEM windows xp der er installeret på harddisken, kan der så ikke gå ged / problemer /miskmask / udue i diskene, hvis man flytter dem rundt på nye maskiner???

Styresystemer KAN/SKAL ikke kopieres......

Det er vel datafiler der tales om.....

Hvis ideen i kopieringen var at "flytte" styresystemet til en anden maskine, vil det med al sandsynlighed IKKE virke da drivere osv. slet ikke passer til den nye hardware....

Kommentar
Fra : join

Dato : 08-08-07 10:42

hej igen

citat:
Hvis du har mulighed for at flytte den gamle harddisk over i den nye maskine, kan dette gøres midlertidig, så kopieringen sker meget hurtigt, og vel nok til den laveste pris der findes.
citat slut

Det er dette jeg har gjort for ca. 14 dage siden: Altså jeg tog hd fra den ene maskine og flyttede til den anden maskine,
og det var en master hd med win home xp OEM (altså med styresystem),,,, den viste først en masse græsk/katolske bogstaver, dernæst var den umulig at komme i kontakt med - derfor lurede jeg på om det var fordi det var en OEM der blev flyttet til en ny / anden computer at der gik galt med min HD.... Det kunne jo selvfølgelig også være at selve hd bare var gået i stykker??

Jeg spurgte fordi spørgsmålet lignede noget jeg har gjort !!

hilsen
join

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 10:52

Detb har INTET med OEM at gøre....

Du kan IKKE flytte et styresystem på den måde......

Kommentar
Fra : join

Dato : 08-08-07 11:06

refi>>>

min ene computer volder mig problemer: måske computeren ?? måske hd ?? (eller måske pc-brugeren ?? )

i den forbindelse - for ca. 14. dage siden - tog jeg hd'en og proppede den bare over i den anden computer - og her viste hd'en græsk katolske bogstaver. Derfor tænkte jeg at det kunne være fordi det var oem, der lå på hd. Jeg er ejer af styresystemet med original oem cd, så jeg er ikke ude på at flytte styresystemet som sådanne, jeg kan formentlig bare geninstallere evt. på en ny-indkøbt hd. Men nåske gik den ned fordi det rent faktisk var en flytning af et OEM styresystem, og derfor en forkert måde at flytte et styresys på.

Men jeg kan godt se at der kan være 1000000 andre muligheder.

sorry, sorry sorry..... jeg troede jeg spurgte om noget nemt---- men sådanne var det åbentbart ikke!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 11:11

Hvis 2 computere er nogenlunde ens kan man måske flytte ALT over.
Dog bør der så startes i fejlsikret tilstand. (F8 under opstart)
Det er tvivlsomt om det kan lade sig gøre fra en meget gammel til en ny comp.

Det der tales om i det spørgsmål du var inde i er flytning af filer/billeder/dokumenter/ osv
Styresystemer som eks. XP og installerede programmer kan ikke uden videre flyttes.
(http://www.kandu.dk/spg107819.aspx)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 11:17

Citat
jeg troede jeg spurgte om noget nemt

Jamen der er nemt....

Du kan ikke flytte styresystemer på den måde - uanset om det er OEM - medmindre de 2 maskiner er fuldstændig identiske.....

Du kan installere dit styresystem på den nye - derefter flytte den gamle harddisk over som slave - og på den måde redde det meste der ligger på den....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-07 11:48

Jeg tror at i snakker forbi hinanden, join vil sikkert ikke køre den gamle harddisk med styresystem på en anden computer, er det ikke for at flytte filer og data at du flytter den over ??? Så har refi givet svaret lige her over, du skal sætte den gamle harddisk som slave, før du sætter den i den anden computer, det er en lille jumper du flytte, bag på harddisken, jumperen sidder lige ved siden af strømstikket, du kan se et billede jumperens forskellige stillinger her (teksten er tysk) http://www.pctipp.ch/praxishilfe/kummerkasten/hardware/24775/probleme_mit_neuer_harddisk.html når harddisken er sat som slave, burde den vises i Denne computer som en ekstra disk, prøv det og vend tilbage, hvis du stadig har problemer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-07 12:01

Et andet billede, her ser du tydelig hvor jumperen findes: http://www.build-pc-guide.com/install_harddrive.htm en tysk side mere om master/slave: http://www.pctipp.ch/praxishilfe/kummerkasten/hardware/29580/festplatten_jumper_auf_master_setzen.html og lige en til: http://www.pctipp.ch/praxishilfe/kummerkasten/hardware/16406/jumper_setzen_bei_harddisk.html hvis du forstår tysk (jeg gør ikke ) så kan du slå dig ned som computer smed herefter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 12:03

Så er jeg komputersmed

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-08-07 12:29

Øeeh.. er spørgsmålet i 'virkeligheden' ikke dét, at synkronisere filer imellen 2 computere?

Så må vi nemlig vide:

1.) Over internetforbindelse?
2.) Over LAN?
3.) Over privat netværk?
4.) Mellem 2 pc'ere sammenkoblet via.:
4.1.) ..Parallelkabel?
4.2.) ..serielkabel?
4.3.) ..USB? (...el. Firewire?)
5.) Over trådløs forbindelse?

..samt:

a.) Samme logon og opsætning ..således at begge maskiner reflekterer samme computer?
b.) Adskildte data mellem computer 1. og computer 2.?
c.) Skal alle brugeres lokale ændringer synkroniseres med den 'anden' maskine?
d.) Skal de kunne løse 'opgaver' parallelt?

Hvorledes skal de 2 computer 'dele' denne 'sammenkobling'?

Der er MANGE uafklarede spørgsmål.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-08-07 12:32

Citat
vil jeg meget have svar på...

Hvis nu det er OEM windows xp der er installeret på harddisken, kan der så ikke gå ged / problemer /miskmask / udue i diskene, hvis man flytter dem rundt på nye maskiner???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-08-07 13:10

Refi der kræves mere end at kunne forstå tysk men som topscorer på Kandu, kunne du såmænd godt åbne en butik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-07 16:07

Et tænkt eksempel.
En gammel computer med en masse musik/billeder/dokumenter/andet godt. som skal flyttes over
på en ny computer
Det kan gøres ved at sætte den gamle harddisk over i den nye ..........SOM SLAVE...........
Harddisken på den nye comp er først installeret med styresystem (ekks. XP)
Den nye harddisk står som MASTER
Nu kan der flyttes musik/billeder/dokumenter/andet godt over på den nye harddisk.
Styresystem og installerede programmer kan IKKE flyttes.
(gammel harddisk kan godt være MAster på det andet datakabel)

Men det er vigtigt hvilken harddisk som står til at boote (starte) og hvis du har sata disk er det ikke sikkert at den står til first boot.

Programmer som er på den ene comp. (eks. word) må ikke startes fra den anden harddisk.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 08-08-07 20:42

e.c har fuldstændig ret.

Kan også bruge hvis din styresystem går ned, flyt hardisken over i en anden computer. som slave eller master på IDE 2 kabel så du ikke kommer til at boot på den.

Køre en virusscan får du copy fra den gamle hardisk.

Kommentar
Fra : join

Dato : 09-08-07 09:33

Hej igen.

Jeg spurgte fordi severino kom med det super-gode indspark,
med opremsningen af alle de forskellige måder at flytte data på
- i bund og grund er det jo hele kernen i alt med computer: at forvalte, skabe og flytte data! Og det er hele OMRÅDET der interesserer mig. Jeg var jo bare med på en læser og ville så stille et tillægsspørgsmål. Spørgeren var jo væk og spørgsmålet gået i stå!

Min konkrete hd, som gav mig problemer for over/ ca. 14 dage siden flyttede jeg rundt med og prøvede forskellige ting, jeg øvede mig vel lidt!!. Måske prøver jeg bare at lære lidt af mine fejl, så jeg kan undgå at splitte tingene ad når det er rigtigt vigtigt! Måske prøver jeg at undersøge HVORDAN jeg lykkedes med at splitte den ad.

Og med alle de gode svar som jeg har fået, er jeg kommet tættere på hvad der gik galt, og kan nok konkludere, at det var selve hd der var problematisk, måske noget mekanisk/elektronisk?? Når jeg tænker tilbage, havde der nok været nogle "kniks" lyde og mærkelige 'strømsvigt' INDEN jeg flytte rundt med den syge hd.

Jeg har prøvet at re-installere xp på den, men xp nægter. Jeg har også prøvet at lade ubuntu kigge på den, men ubuntu kan end ikke se et drev! Min konklusion er at selve hd'en var syg og derfor gav mig dataproblemer.

Når jeg får mere tid (der er min aller største knapheds-faktor pt.) vil jeg gerne vende tilbage og stille flere spørgsmål.

Denne gang vil jeg lade p. gå til første svarer, men alle andre skal også have lidt p's! I har alle besvaret relevant og tilført gode perspektiver - tak for det.

Næste gang jeg spørger vil jeg nok trække lod om hvem der skal have p, ellers får jeg aldrig 'råd' til at stille spm.

hilsen
join

Godkendelse af svar
Fra : join

Dato : 09-08-07 09:34

Tak for svaret Bille1948.

Denne gang vil jeg lade p. gå til første svarer, men alle andre skal også have lidt p's! I har alle besvaret relevant og tilført mit spørgsmål gode perspektiver - tak for det.

Næste gang jeg spørger vil jeg nok trække lod om hvem der skal have p, ellers får jeg aldrig 'råd' til at stille spm.

hilsen
join