/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
skal jeg betale arbejdsmarkeds
Fra : ladies
Vist : 4516 gange
90 point
Dato : 05-08-07 15:28

jeg har fået et skånejob(er førtidspensionist efter gl lov)skal jeg betale arbejdsmarkedsbidrag ud af den lille løn jeg får på skånejobbet(50 kr i timen)i skat betaler jeg selvfølgelig med mit bikort men mener ikke jeg ud af løn fra skånejob skal betale arbejdsmarkedsbidrag?????????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-08-07 15:43

Kan man kalde din løn for en social ydelse er der ingen tvivl, så skal du ikke betale AMB. i flg. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=130758&vID=201501&i=28#i130758 Men ellers er det bare en opringning til Told og Skat, så kan du vel få klar besked.

Jeg burde nok ikke have svaret på dit sp. da jeg ikke kan komme med et konkret svar, men skulle du få at vide, at du skal betale AMB af din lille løn, så kan du trøste dig med, at der mindst er een som ikke synes du skal betale.

Selv om du ikke kan bruge det til noget.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-08-07 15:51

Lønnen i skånejobbet er IKKE en social ydelse, men en løn for det arbejde, der udføres, derfor skal der betales AMB.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-08-07 15:54

Ahhhh Nu ikke så hurtig Bille. Jeg er desværre nok enig med dig i det første, men der findes et utal af undtagelser, som kan fortolkes. Så jeg vil bestemt anbefale ladies at tage kontakt til Told & Skat

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-08-07 16:16

Jeg har talt med min arbejdsgiver, som beskæftiger et par pensionister (folkepension), og de skal betale AMB, (men ikke ATP) så jeg tror ikke du skal gøre dig store forhåbnhnger. Men prøv Told & Skat. Det blir jo ikke værre af at spørge.

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 90 point
Dato : 05-08-07 16:38

Ja, arbejdsgiveren er pligtig til at indeholde både A-skat og AM-bidrag i løn for skånejobs.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=125416&vID=200925&i=653#i125416

Så du skal desværre betale AM-bidrag af din lønindtægt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-08-07 16:40

Ups... Der stod det jo klokkerent.....

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-08-07 16:44

Det var også det jeg skrev.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 05-08-07 19:25

Ja Bille, men du glemte lige dokumentationen, som Paulus leverede.

Mange her på Kandu kaster blot et svar ud, som går på hvad de selv synes / mener, og for ofte er dette ikke i overensstemmelse med gældende regel / lov / oa. Så det er altid det bedste at få en dokumentation.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-08-07 19:38

Jeg vidste det - fra mit arbejde, hvor vi har en lignende situation, som var undersøgt.

Godkendelse af svar
Fra : ladies

Dato : 05-08-07 20:13

Tak for svaret Paulus1.hejsa tak allesammen for jeres svar-jeg må jo så bide i det sure æblemen så får skattefar da også lidt da han jo også i forvejen får ren 40% uden fradrag så mine reele timeløn er vist ca 30 kr
ville gerne give alle poient men det kan jeg jo ikke desværre

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 06-08-07 12:35

Citat
40% uden fradrag så mine reele timeløn er vist ca 30 kr

Det er så til gengæld en forkert beregning at skatten af din timeløn. Din timeløn efter skat er højere.

Som bekendt betaler vi kildeskat, forstået på den måde at der i det år pengene tjenes opkræves en foreløbig skat (hoved-skattekort, bikort, frikort og/eller b-skatterater). Når året så er gået og selvangivelsen er skrevet (af dig eller automatisk af skattefar), så regnes det hele om påny med restskat, overskyden skat eller overført skat til følge.

Det er bare et (foreløbigt) trick, at du får alle dine fradrag på een indkomst og ingen fradrag på dit skånejob. Man kunne ligs så godt have valgt at gøre det omvendt (stort fradrag på skånejobbet og ingen fradrag på pensioner el.lign), men det er jo ligegyldigt i kroner og øre for dig, når den ENDELIGE skat beregnes ud fra den samlede indkomst.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 06-08-07 12:41

Husk osse at trække transport mellem hjem og arbejde fra. Der er jo langt til Skåne, så det blir til noget

Kommentar
Fra : Malik

Dato : 08-09-07 12:28

Jeg beklager, at skulle fortælle dig at du skal betale Arbejdsmarkedsbidrag iflg. Bekendtgørelse om arbejdsmarkedsbidrag (BEK nr. 136 af 17. februar 2005). Se evt linken på WEB siden

http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/B20050013605-regl

Der er kun ganske få der undgår at betale bidraget, som vederlag i foreninger der udgør årligt max. 1.500 kr etc.

Med venlig hilsen
Malik