/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmegenvinding i nyt hus
Fra : Steffen1
Vist : 864 gange
20 point
Dato : 31-07-07 23:12

Hej

Vi er ved at bygge nyt hus og skal i den forbindelse vælge et varmegenvindingsanlæg, jeg har kigget de forskellige "tråde" igennem men har stadig et par spørgsmål.

Vores hus er 170 kvm og opføres efter det nye bygningsreglement, det er opvarmet med relativt billig fjernvarme. Vi har kun gulvvarme og har ingen andre varmekilder.

1) Hvorfor skulle der rent teknisk være noget galt med at anvende plastik i varmevekslere, som det antydes i nogle af diskussionerne. Det er muigt at effektiviteten kunne være bedre med andre materialer (alu), men bortset fra det skulle Nilan's plastic veksler vel være OK, eller hva?

2) Jeg er vant til at have en brændeovn som vi ofte bruger til at få lidt ekstra varme i forår/efterår i stedet for at tænde for gulvvarmen. Jeg har en idé om at jeg kan få den samme virkning ved at opvarme luften fra varmeveksleren med et vandvarmelegme, er det forkert (vi har højt loft til kip)?

3) Hvilken filtertype/-størrelse skal man anvende, hvis man vil holde græspollen ude?

4) Skal man være meget opmærksom på valg af ind og udblæsningsventiler i forhold til støj, hvilken ventiler er diskrete og støjer ikke?

5) Er der nogen der kender nogle gode "totalleverandører" i Århus-området?

På forhånd tak
Steffen

Kommentar
Fra : disken

Dato : 31-07-07 23:45

Som ´´refi´´
KOM BARE FORBI
-------
Eller´s ville jeg bruge SNEGLE = som

Man bliver hurtigt vågen = varm,
af at skulle udlufte de KRYP/b

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-07 00:18

1) Hvorfor skulle der rent teknisk være noget galt med at anvende plastik i varmevekslere, som det antydes i nogle af diskussionerne. Det er muigt at effektiviteten kunne være bedre med andre materialer (alu), men bortset fra det skulle Nilan's plastic veksler vel være OK, eller hva? Plastic kan brænde.

2) Jeg er vant til at have en brændeovn som vi ofte bruger til at få lidt ekstra varme i forår/efterår i stedet for at tænde for gulvvarmen. Jeg har en idé om at jeg kan få den samme virkning ved at opvarme luften fra varmeveksleren med et vandvarmelegme, er det forkert (vi har højt loft til kip)?
Det er umiddelbart noget bras at vame med luft ovenfra. Det vil knibe med at få varmen ned. Laver du det så varmen kommer ned, vil anlægget trække når det kører isoterm eller med undertemperatur. Det kan lade sig gøre, men det er dyrt. Såehh 100% optimalt er lidt besværlig.

3) Hvilken filtertype/-størrelse skal man anvende, hvis man vil holde græspollen ude? Normalt F65 eller F85. Systemair har nogle fine små filterskabe.

4) Skal man være meget opmærksom på valg af ind og udblæsningsventiler i forhold til støj, hvilken ventiler er diskrete og støjer ikke? Halton, Lindab ellerØland. Men undgå de billigste. Det er noget skrammel.

5) Er der nogen der kender nogle gode "totalleverandører" i Århus-området? En af dem der klart er temmelig god er Freddi Sundstrup, Uniair i Randers.