/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
vista --> XP
Fra : hojriiskim
Vist : 4469 gange
100 point
Dato : 31-07-07 17:17

Hej..

Har lige købt ny bærbar igår.. Packard Bell fra A-Z og Bilka, m. 17" skærm til 9999kr.
Der er vista med til, men da jeg synes vista er lidt træls m. hensyn til at køre programmer lige nu, så vil jeg gerne have win xp på.. jeg har win xp på min gamle computer.. kan jeg få det installeret på den nye? eller er der andre billige muligheder?
Vil der evt være nogle ting som kun virker i vista, som gør at jeg ikk kan få xp på computeren?
Jeg vil gerne have muligheden for at kunne installerer det vista der er på computeren igen når programmer og sådan kommer til at virke ordenligt, kan det ikke gøre med en recovery dvd som computeren beder mig lave ved første opstart?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 31-07-07 17:21
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-07-07 17:24

Du kan jo køre eks. XP programmer på vista i kompatibel tilstand.
Det andet vil jeg ikke anbefale at gøre, da det kan knibe med drivere, og dem har du ikke liggende på nogen CD.
Lad du trygt Vista ligge og lav den recovery CD.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 31-07-07 17:43

driverne kunne måske findes på nettet.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 31-07-07 17:49
Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 31-07-07 17:54

e.c.: hvad vil det sige at køre det i kompatibel tilstand?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-07 18:12

Vista er godt nok en skuffelse, men det kan lade sig gøre, at køre de fleste programmer enten ved at installere med brugerbeskyttelsen slået fra eller i kompatibel tilstand.

Det største problem på Vista så vidt jeg kan se er at der sikkerhedsprogrammer der ikke kan installeres endnu og så er Windows Mail lidt af en sjov størrelse som er svær at vænne sig til selv om den ligner Mozilla Thunderbird.

Giv det nu en chance og se om ikke du kan få det til at virke ikke mindst da Vista skulle være bedre til at køre dual core.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-07 18:14

Der er masser af god Vista viden her: http://www.vistaguide.dk/guides.html
Bare kig menuen godt igennem

Kommentar
Fra : disken

Dato : 31-07-07 18:53

Du kan da bare lave en IMAGE af din vista,
SOM er indbygget, se under vedligeholdelse, så kan du altid
genetablere systemet.
Eller flytte det til en anden disk___ bare det er samme bundkort
INDTIL VIDERE__
Husk at angive, hvor/ hvad du vil gemme IMAGES filen som
DVD/ cd eller EXTERNT drev

Eller brug noget i stil med Acronis
http://www.acronis.com/

Kommentar
Fra : Bertoni

Dato : 01-08-07 15:21

Det vil ikke være en god idé at fjerne Vista for at installere XP, i og med at Vista sikkert var præinstalleret, da du fik maskinen. Du vil muligvis kunne finde drivere rundt omkring på nettet, men en bedre idé er at installere et stykke software, som scanner din pc for drivere, hvorefter du bliver linket hen til de rigtige sider til download. Det kan bare tage lang tid for at downloade alledrivere.