/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstart
Fra : Sodan
Vist : 416 gange
100 point
Dato : 28-01-03 20:55

Jeg har det problem, at når jeg starter min computer op, går den tit i stå og
jeg må restarte den 2-3 gange, før den gider, hvad kan dette skyldes ?

Ellers (når den er i gang så virker den fint!).

Kommentar
Fra : als

Dato : 28-01-03 21:06

Bruger du et antivirusprogram? PC-Cillin?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 28-01-03 21:55

sker det osse i fejlsikker tilstand(tryk f8 under start-vælg)

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 28-01-03 22:14

Der kan være konfligter i Windows, formater dit C-drev og installer Windows igen.

/Steffan

Kommentar
Fra : Sodan

Dato : 28-01-03 22:34

Ville helst undgå at formatere mit c-drev en gang til... Har prøvet det. Prøvede så i stedet at åbne kabinettet, da jeg havde en formodning om at det kunne være grafik kortet - satte det lidt ekstra på plads og vupti - nu starter den op uden problemer selv om den er "kold".

Kommentar
Fra : Sodan

Dato : 28-01-03 23:41

Troede jeg...... Pis den bliver sgu ved. Ved så ikke om jeg skal prøve en gang til med det grafik kort.

Det der sker er altså, at når den har stået og blevet kold og jeg så skal starte op - og windows-opstartsbilledet kommer frem, så fryser skærmen. Jeg har tidligere formatteret hd og geninstalleret windows, men lige meget hjælper det..

Fandme irriterende, at skulle resette og ændre skærmindstillingerne hver gang man starter op efter den har været slukket!

Kommentar
Fra : als

Dato : 29-01-03 07:47

Ja, når du ikke svarer på hvad jeg spørger dig om så må jeg overlade det til andre. mvh als

Kommentar
Fra : Sodan

Dato : 29-01-03 11:10

Nej jeg bruger ikke det nævnte anti-virus program - bruger et antivirus program, men der var også problemer før jeg begyndte med det..

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 29-01-03 11:18

Hvilket operativsystem bruger du ??

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 29-01-03 11:33

har du installeret de nyeste drivere til dine indstikskort? bundkort? osv. osv.

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 29-01-03 11:42

Hade du dit batteri af, da du formaterede dit c-drev?

Kommentar
Fra : Sodan

Dato : 29-01-03 22:18

Hey kennybear... Har hentet en ny driver til grafik-kortet - nu er problemet blot at jeg får at vide hver gang jeg tænder op at windows ikke kan finde hardwaren - formentlig forkert driver vil være det umiddelbare svar, men det virker så snart jeg lige har restartet igen? og under enhedshåndtering står der at kortet/driveren virker perfekt... Men et skridt frem var det da at hente ny driver - nu fryser den ikke mere ved opstart.. mangler blot at den lader være med at skrive at den ikke kan finde hardwaren...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 29-01-03 22:25

kan du i bios sætte den til enten agp eller pci altså grafikkotet.

Kommentar
Fra : Sodan

Dato : 29-01-03 23:41

ja - har muligheden at ændre mellem agp/pci og pci/agp - har prøvet begge dele. Den starter stadig op med at den ikke kan finde grafik kortet og i 16 farver - restarter jeg så igen, så kører den perfekt...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 29-01-03 23:48

hvilken windows køre du

Kommentar
Fra : Sodan

Dato : 29-01-03 23:53

98 endnu

Kommentar
Fra : sander25

Dato : 30-01-03 06:03

hvad for et motherboard har du i din computer og hvad for et Chipset har det for jeg har haft det samme problem og der var det boarde det var galt med

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-01-03 09:01

lidt gæt,men prøv:
det virker som om windows er glemsom.prøv:tryk f8 under start-vælg normal start.
den pci port op ad agp-port(til grafikkortet)skal være fri,da der kan komme irq konflikt.
prøv osse om den ikke gør det uden netkort,lydkort(hvis det sidde i pci-port)

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 100 point
Dato : 30-01-03 09:31

1) opdater din windows http://windowsupdate.microsoft.com/
2) Har du VIA-chipset på bundkortet så hent driver til her: http://www.viaarena.com/?PageID=2

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 30-01-03 14:40

Flot svar ?

Kommentar
Fra : Sodan

Dato : 30-01-03 15:06

Steffansteffan:

Altså hvis jeg gør som du siger når jeg lukker ned, så skulle problemet ikke være der, når jeg startet op igen?

Kommentar
Fra : Sodan

Dato : 30-01-03 15:07

Steffansteffan:

Altså hvis jeg gør som du siger når jeg lukker ned, så skulle problemet ikke være der, når jeg starter op igen?

Kommentar
Fra : renekok

Dato : 30-01-03 23:36

Hmmmmjaahhh. Altså Sidste gang jeg var på den der galej var det samme symptom.
Løsning 1) udskift defekt grafikkort. 2) måske en ramfejl. eller 3) din strømforsyning "hænger" når den får besked på at den skal lave noget, så kan/gider den ikk'
Held og lykke.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 30-01-03 23:55

I windows 2000/XP kan man trykke CTRL nede mens man trykker på "luk computeren" dette bruges som katastrofe-nedlukning, og bør kun benyttes som 2. sidste udvej http://www.kandu.dk/dk/tip/2819
Om det er det samme i 98 og steffan har skrevet forkert, eller om det gøres sådan på win 98 ved jeg ikke, men du bør ikke bruge det (det hjælper 99,9% ikke) hvis det er det samme

Har du opdateret din windows 98 http://windowsupdate.microsoft.com/
og har du hentet VIA-drivere http://www.viaarena.com/?PageID=2 (VIA 4in1 v4.43, released 13 September 2002)

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 31-01-03 17:42

Hej igen Sodan

Prøv disse ting:

1. Afinstallere de nyeste programmer du installeret.
2. Hvis problemet lige er kommet så kan det være dine ram som der er noget galt med. Prøv at tage en test af dine ram, eller tag en blok ud af gangen.
3. Det kan også skyldes at dine CPU er for varm prøv at tag en test for at se hvor varm den er eller så kan din køler være brandt af.
4. Kør en defragmentering, Scandisk og Virusscan.
5. Slet alle dine temp-filer.
6. Hvis ikke det har hjulpet så vil jeg forslå at du formater idin computer.

Held og lykke med det

/Steffan

Kommentar
Fra : Sodan

Dato : 31-01-03 21:57

1. Afinstallere de nyeste programmer du installeret.
2. Hvis problemet lige er kommet så kan det være dine ram som der er noget galt med. Prøv at tage en test af dine ram, eller tag en blok ud af gangen.
3. Det kan også skyldes at dine CPU er for varm prøv at tag en test for at se hvor varm den er eller så kan din køler være brandt af.
4. Kør en defragmentering, Scandisk og Virusscan.
5. Slet alle dine temp-filer.
6. Hvis ikke det har hjulpet så vil jeg forslå at du formater idin computer.

1. Er gjort - se 6.

2. Har tjekket rammene

3. Har ikke taget en test, men køleren er ikke brændt af.

4. Er gjort.

5. Ikke gjort for nylig - prøver.

6. Er prøvet.

Problemet er, at jeg efter hver opstart, hvor computeren har stået slukket et stykke tid - får en meddelelse om at skærmkortet ikke kan findes eller er forkert installeret. Jeg trykker annuller - genstarter og så virker det 100 % igen med alle farver og det hele...

Kommentar
Fra : renekok

Dato : 31-01-03 22:26

Nu kunne det være rart at vide følgende:
Hvilket bundkort sidder du med??
Hvilket chipsæt er der på??
Hvilket grafikkort??
Har godt set at du er spurgt tidligere, men spørgeren fik ikke noget svar?? Kan man få det nu??
Efter alle de ting duhar fået råd om, og har prøvet, og det stadig ikke kører ordentligt, vil jeg komme med endnu et gæt.
Du har et af de fejlbehæftede Soltek motherboards, som er lavet med Viachipset, hvor der opstår en eller anden mystisk konflikt efter opdatering af driverne. Der fandtes et sådan board, og det kunne kun køre med der medleverede drivere. Der skulle efter opdatering "pludselig" 4-5 startskud til før der kom liv i dyret.Tro mig jeg har haft et af dem, og forhandleren måtte bytte det.

Kommentar
Fra : Sodan

Dato : 31-01-03 23:24

Jeg har prøvet alt - må vel leve med at skulle restarte en enkelt gang efter opstart - for har som sagt ikke problemer med noget, når den først kører.

Godkendelse af svar
Fra : Sodan

Dato : 31-01-03 23:44

Tak for svaret Uffe29.