/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Adgangskontrol til transformer
Fra : niels.aabye.madsen
Vist : 363 gange
100 point
Dato : 31-07-07 12:11

Jeg er nabo til en transformerstation hvor Dong ikke vil håndhæve adgangskontrol. Der er hegn med pigtråd hele vejen rundt om området, men porten står altid åben. Der er således en kraftig trafik til og fra adressen, hvilket er til gene for alle områdets beboere.

Dong har overtaget fra Nesa, og nu ser man åbenbart stort på sikkerheden. Tidligere har det været sådan, at porten, som er fjernbetjent, som udgangspunkt altid var lukket. Jeg har rettet henvendelse til Dong, som ikke mener det er noget problem, at der er mere eller mindre fri adgang til en af sjællands største transformerstationer.

Mit spørgsmål er derfor, om der ikke står i lovgivningen, at der skal være adgangskontrol til vitale anlæg ift. terror og generel sikkerhed ??? I principper kan en terrorrist jo vandre ind og gøre hvad han har lyst til, uden der er nogen der vil opdage det.

Pft
Niels

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-07 12:19

Terrorbekæmpelse skal nok ikke anvendes for, at minimere ulemperne ved fri adgang til transformatorstationer, men hvad med f. eks. børns sikkerhed??
Det lyder ikke som en rar legeplads.
Hvad er det for trafik?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-07-07 12:23

En transformatorstation skal afspærres for uvedkommende.
Det er ikke dong som bestemmer det.
Du kunne evt. henvende dig til arbejdstilsynet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 12:28

En kort opringning til EkstraBladet vil helt sikkert vise om der er "kød" på en sådan sag

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-07-07 12:48

Det kunne være, at årsagen til at DONG Energy ikke vil gøre noget er, at de medarbejdere der kontaktes ikke ved hvad de skal gøre eller hvem der har ansvaret og så er det jo lettere, at afvise en stakkels utilfreds borger.
Mange afvisninger eller manglende reaktioner skyldes, at ansatte ikke ved noget eller gider at gøre noget og når det sker er der jo ikke andet at gøre end at finde nogen der vil.
Husk at skriftlige henvendelser virker bedst og man har jo lov til at påpege, at man vil anmelde virksomheden så fremt sikkerheden ikke bringes i orden (pænt og høfligt selvfølgelig og tænk om vedkommendes overordnede skulle kigge på sådan et brev efter den pågældende ikke havde gjort noget )

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-07-07 17:30

Har du prøvet at kontakte kommunens teknisk forvaltning?

Det må da næsten sortere under deres tilsynspligt, hva'...?

Kommentar
Fra : niels.aabye.madsen

Dato : 31-07-07 18:54

Jeg har snakket med DONG som ikke havde det helt store at tilføje. Det skal retfærdigvis siges, at de har opsat skilte med "legende børn" for at sænke farten. DONG ser dog ikke det helt store problem i, at der er fri adgang til området. Jeg har også haft rettet henvendelse til Teknisk Forvaltning (Gentofte Kommune) som har været ude og kigge på forholdene, og de kan egentligt godt kan se problemet, men er åbenbart ”bange” for at diktere DONG hvad de skal gøre.

DONG vil til hver en tid forsøge at undgå adgangskontrol da det er besværligt for dem. Det jeg håber på er at finde et sted i lovgivningen hvor det direkte står, at der skal være lukket for offentlig adgang. Det er den eneste måde hvor på jeg kan få dem i tale.

Venligst
Niels

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 18:59

Citat
Det er den eneste måde hvor på jeg kan få dem i tale

Nej nej.....

Du skal bare have fat i medierne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-07-07 19:19

Men hvis du kun benytter telefonen...........................så er det noget de aldrig har hørt om, hvis der sker noget eller en leder får problemer med ikke at have taget sig af sagen.
Tag evt. et foto, som ofte kan forklare meget.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 31-07-07 21:43

Der er jo også dem, der fører tilsyn med kommunerne.

Men har du prøvet at skrive til byrådet? Så er de nødt til at forholde sig til sagen - og der kommer jo altid et valg mere...

Og så er det bedre, at hive fat i lokalavisen med de stemmeberettigede læsere!