/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
sms beskeder
Fra : vagnba
Vist : 684 gange
100 point
Dato : 31-07-07 11:02

hej mangler hjælp!!!
Vi er flere i familien der modtager mystiske beskeder fra min kones mobiltelefin. det er bl.a besker hvor der står "du har modtaget en speciel mms besked som din telefon ikke kan vise, gå ind på den og den hjemmeside for at se beskeden" og hun sender dem ikke. kan det være virus der er på den, og hvordan kommer vi evt af med det..

Kommentar
Fra : pewpewlaz0rz

Dato : 31-07-07 11:19

Hvad hedder adressen som sms'en henviser til?
og hvilken telefon har hun?

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 31-07-07 11:32

det er meget forskelligt. den jeg fik i morges henviste til nokia ringetoner. og den kan henvise til telia.dk og beskederne er meget mærkelige. det kan være "happy birthsday" el.lign. den sender også til hende selv. det er en nokia 6260.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-07 11:39

det kan udemærket godt være en virus desværre - men de fleste kender ikke helt omfanget endnu

Citat
Virus på mobilen kan blandt andet betyde, at mobilen af sig selv begynder at sende tomme eller uforståelige SMS beskeder til de mennesker, der står på brugerens kontaktliste.

Problemet skyldes primært udbredelsen af smartphones, der kan gå på nettet. Men man skal også være opmærksom på SMS- og MMS beskeder fra folk, man ikke kender, som opfordrer til download at ringetoner eller andre filer.

kilde til ovenstående: http://mobilsiden.dk/index.php?aId=3957 (bare for at du kan se hvordan og hvorledes. Det kaldes for i øvrigt smishing ! )

Bliver i bedt om at gå til visse sider kan der ligge en trojaner og vente og så er uheldet ude og kan blive nok så kostbart.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-07 11:41

ps vær opmærksom på at der i så tilfælde vil sendes til kontaktpersonerne på mobilen - så den mobil skal til rensning !

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 31-07-07 11:42

ja det er vi godt klar over, men er der nogen måde, man kan teste mobilen på, og evt rense den..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-07 11:55

prøv at kontakte jeres udbyder til mobilen - de bør vide det

kig også lige her: http://sikkerhed.tdconline.dk/publish.php?id=3557

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-07 11:56

ps - andre udbydere har sikkert nogenlunde samme løsninger

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-07 11:59

tdc er da ikke helt opdateret med viden osv - men det var nu også blot til oplysning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 12:32

Citat
men er der nogen måde, man kan teste mobilen på, og evt rense den

Ja - det kan de da på et værksted.....

Du har ingen mulighed for SELV at rense noget (udover at slette programmer osv.)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 12:34

Jeg kunne forestille mig at man blot lægger ny software på........

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 31-07-07 12:34

har lige talt med tdc. de siger vi ikke kan downloade noget til at fjerne det med. den skal til reperation. vi venter lige og ser om der kommer andre løsninger. ellers får du pointene..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-07 13:55

det er også rigtigt den skal sendes ind i første omgang - bagefter får i så muligheden for at downloade sikkerhed til mobilen så i hvis uheldet skulle være ude selv kan fjerne skidt og møg

Er tdc jeres udbyder ????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 14:15

Citat
bagefter får i så muligheden for at downloade sikkerhed til mobilen så i hvis uheldet skulle være ude selv kan fjerne skidt og møg

Et antivirusprogram til mobiltelefoner

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 14:19

http://mobile.f-secure.com/downloads/trial/index.html

Ser spændende ud - og koster sikkert i sidste ende en formue

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-07 14:50

Citat
Et antivirusprogram til mobiltelefoner
... ja nemlig refi - slet ikke nogen decideret nyhed mere

trial ville jo også kunne gøre det - men ikke før vagnba har fået lavet sin mobil (konens) - sådan er det bare.

hmmm gad vide hvor mange der har fået vira ind fra den - det er lidt uoverskueligt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-07 15:15

forresten har trendmicro en god mobil løsning - trend micro mobile security

http://us.trendmicro.com/us/products/enterprise/mobile-security/index.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-07 15:44

Jeg vil vove den påstand at bliver mobiltelefonen brugt til det den er opfundet til - nemlig at RINGE fra og til - sker den slags ikke.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-07 17:25

åh ja refi - men sådan er det bare ikke (altid)

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 31-07-07 19:37

jo den bliver kun brugt til at ringe til og fra samt sms beskeder.. den har aldrig været sat op til at gå på nettet. derfor fatter vi det ikke

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 31-07-07 19:40

vi har fået at vide at der er stor sandsynlighed for at snavset ligger memorykortet, så det har vi nu prøvet at pille ud, og bruge den uden. så må vi se hvad der sker. om nissen stadig vil sende mms beskeder om natten

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-07 20:07

det var da et tiltag fra din side

men - hvis det nu ikke er virus (hvad jeg tror det er) så tænk lige på at der faktisk kan sidde nogen online et eller andet sted og misbruge nummeret - så måske var det en ide at være ekstra forsigtig - det er nemlig lige den økonomiske del der er værst når banditterne er på spil

Kommentar
Fra : vagnba

Dato : 31-07-07 20:19

ja det er vi godt klar over, men nu er det "kun" et taletidskort der er i, så skaden vil aldrig blive så stor. tror vi prøver at checke saldoen inden vi går i seng, og så i morgen igen.. ellers så får den ski bare hammeren. så er det problem løst. gad vide om der kan være vira på sim kortet