/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Sort hvid stregtegning
Fra : ipbirk
Vist : 4509 gange
200 point
Dato : 30-07-07 18:06

Hej
Jeg har fået en vanskelig opgave, jeg skal lave et farvefoto af en bil om til sort/hvid som stregtegning, eller hvis det ikke kan lade sig gøre så skal farvefotoet laves om til sort/hvid og som negativ. Men jeg vil fortrække stregtegning

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 30-07-07 18:09

- har du adgang til Photoshop?

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 30-07-07 18:18

Citat
har du adgang til Photoshop?

Undskyld det glemte jeg at skrive, jeg har photoshop 7.0 dk

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 200 point
Dato : 30-07-07 19:06

Nemt nok: Du går først ind under fanen: filter. Vælger effekter og dernæst find kanter. Så er konturerne trukket op. Derefter laver du billedet om til sort hvid ved at gå ind under billede, og så vælger gråtoner. Til sidst kan du øge kontrasten med levels (ctrl+l) og tryllebum....

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 30-07-07 19:33

Hej igen
Det ser rimeligt ud, men kunne ønske noget skarpere optegninger, ville det ikke blive bedre med sort/hvis istedet for gråtoner?? i såfald hvor gør jeg det?.
Men jeg skal også have alt fjernet omkring bilen så det kun er bilen som står tilbage så hvordan fjerner jeg det??

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 30-07-07 19:44

Hej igenigen.
Sort/hvid er i princippet gråtoner. Den bedste måde at konvertere et farvebillede til sort/hvid er at bruge kanalmikseren. Den finder du under billede - justeringer. I værktøjspaletten er der et viskelæder. Det bruger du til at fjerne det uønskede. Både detaljer i bilen og baggrunden. Man kan vælge at markere det der skal fjernes, men det kræver en del håndelag.

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 30-07-07 22:02

Du kan også bruge tryllestaven til at markere alt uden om bilen. Hold shifttasten nede og klik med tryllestaven, indtil alt uønsket er markeret og tryk så på delete.
Eller også brug markeringsværktøjet, der ligner en sommerfugl. klik hele vejen rundt om bilen. Vælg "inverter" og klik på delete.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 31-07-07 08:12

Et gråtone billed er ikke det samme som et billed i sort/hvis mode.
I det vindu hvor du vælger farve, gråtone kan du også vælge sort/hvid (line art).
Du får det allerbedste resultat ved selv at tegne stregerne i et tegneprogram (corel draw, illustrator m.m.).

hawaii7

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 31-07-07 10:45

Hej igen
Jeg har stadigvæk store problemer med at få en stregtegning ud af farvebilledet, jeg tænkte på om der var nogen som ville gøre det for mig, jeg kan sende billede på en mail.
Det skal være en stregtegning i A4 størrelse og bagrunden skal fjernes, altså kun bilen skal være tilbage.

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 31-07-07 11:58

Prøv at sende den til mig, så kigger jeg på den i aften.

Kommentar
Fra : mkrogenberg

Dato : 01-08-07 10:17

Hej
Jeg ved ikke om du har fået løst problemet.
Ellers ville jeg foreslå at du leger lidt med Treshold/Tærskelværdi

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 01-08-07 10:49

hej
Hvad er trehold/tærskelværdi?

Kommentar
Fra : mkrogenberg

Dato : 01-08-07 11:26

Det hedder treshold i eng. version og tærskelværdi på dk og ligger under billede - justering (adjustment). Her bliver raster/punkter udlignet til ren sort/hvid, som du kan justere hvordan kontrasten skal være. Måske er det bedst at lave fotoet om til s/h først. Jeg har ikke arbejdet meget med det værktøj til at sige helt nøjagtig hvad du skal gøre.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 01-08-07 16:20

Hej ipbirk

Kunne du bruge den sidste tegning jeg sendte til dig i går aftes?

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 01-08-07 16:34

Hej
Nej desværre ikke, den var ikke skarp nok, beklager undskyld at jeg har brugt din tid

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 01-08-07 17:43

Hej ipbirk.

Har du fået billedet fra mig?

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 01-08-07 19:06

Citat
fotowig skriverHar du fået billedet fra mig?

Nej jeg har ikke modtaget noget endnu

Kommentar
Fra : ipbirk

Dato : 01-08-07 19:15

Citat
fotowig skriver: Har du fået billedet fra mig?

Undskyld jeg har modtaget det, men desværre er det ikke lige brugbart, jeg vil nok prøve at ligge raster på billedet og så se hvordan det kommer til at se ud. Men tusind tak for besværet.

Godkendelse af svar
Fra : ipbirk

Dato : 01-08-07 19:17

Tak for svaret fotowig.

Det lykkedes ikke helt, men det bedste svar kom fra fotowig.