/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
UBUNTU - hvad er det for noget
Fra : e.c
Vist : 3290 gange
20 point
Dato : 30-07-07 13:51

Stl_s har lagt et tip om ubuntu. http://www.kandu.dk/tip16394.aspx ..........(og tak for det )

Men hvad er ubuntu egentlig.
Linux er en åben/fri grundpille i mange gratis styresystemer (a la windows XP osv)
ubuntu er et af de gratis styresystemer, som kan hentes på nettet eller fås tilsendt gratis.
ubuntu udmærker sig ved at være tilgængelig for ikke nørder, og meget brugervenligt.

Tidligere har jeg kun set ubuntu som en download fil på 697 MB (ca. 1½ time med 2mbit forbindelse)
Men nu har Stl_s fundet en udgave som kan installeres gennem windows - dog skal der stadig downloades 697 MB, men det er ikke nødvendigt at brænde en CD.

Alle som afprøver denne ubuntu udgave eller som kunne tænke sig at prøve - er velkommen i denne trå med kommentarer og spørgsmål.
Eyvind.

Ps. Det kan stadig lade sig gøre at afprøve ubuntu uden at "røre noget" i din comp, med en live CD.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 30 point
Dato : 30-07-07 13:54

Linket fra stl_s bliver afprøvet på den bærbare i aften, holder du tråden åben så længe solen skinner så jeg har ikke tid før

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 30-07-07 13:55

Er der fordele med ubuntu,
det lyder som en krigerstamme fra det mørke afrika.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-07 14:04

Ja Teil det er det næsten også.................skrivebordsfarven er nemlig Africa-brun.
Men den CD jeg fik tilsendt gratis - kom fra Holland.
Symbolet er også mennesker af forskellig fave som holder hinanden i hånden.

Hovedformålet med ubuntu er at alle skal have adgang til viden udenom profit.

O.V.N. - tråden står åben ind til den er gået helt i stå.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 14:14

Man kunne vel omskrive det til

LINUX: et styresystem a.la. windows men gratis

UBUNTO: en variant a.la. 98/xp/vist

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 14:15

ret selv stavefejl (må sgu snart lære at læse INDEN send...)

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 30-07-07 14:21

Citat
Alle som afprøver denne ubuntu udgave eller som kunne tænke sig at prøve - er velkommen i denne trå med kommentarer og spørgsmål.

Det var da heldigt.. Jeg har netop installeret Ubuntu på min stationære,
og nu har jeg et problem... Jeg kan ikke komme på nettet! Den kan åbenbart
ikke få forbindelse til mit trådløse net, og da jeg er helt ny i Linux, aner jeg ikke
hvad jeg skal gøre.. Jeg har rodet lidt med Network Settings, men kan ikke rigtigt
finde noget... HJÆLP SØGES

//Kettedk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-07 14:23

Og den har stort set alle nødvendige drivere med i lommen...............eller de findes på de mange hjælpesider.
Selv windows programmer kan køre i ubuntu miljø.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-07 14:29

Desværre er O.V.N gået et stykke tid og jeg har ikke brugt trådløs på mine ubuntu installationer.

Men her er en god hjælp:
www.ubuntudanmark.dk
http://ubuntudanmark.dk/forum/

Du skal lige tilmelde dig i forummet, og de er rigtig flinke der inde.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 30-07-07 14:30

Arh, great.. Har lige opdaget i Add/remove applications at "network" ikke er installeret.
Når jeg så forsøger at installere det, skriver den at "You need a working network connection
to continue"
Hvad pokker gør man så? Jeg nægter at installere helt forfra

//Kettedk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-07 14:36

You need a working network connection
to continue....................................det ser ud til at betyde at der mangler en kabelforbinnelse til nettet.

Når jeg installerer ubuntu så har jeg kabelforbindelse til min router......... og den hopper selv på nettet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 14:36

Citat
Jeg nægter at installere helt forfra

Grundlæggende er det en skidt attitude

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-07 14:37

Kan du lave en kabelforbindelse til nettet.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 30-07-07 14:39

e.c -> Desværre, jeg har ikke lige et 100m langt netkabel liggende
Men det ser ud til at hjælpe på det, jeg deaktiverede Roaming mode, og nu
ser det ud til at jeg er connected, men alligevel ikke.. Firefox nægter stadig
at indlæse nogen sider.

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 30-07-07 14:40

Kigger lidt mere på deres forum..

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 30-07-07 14:47

Nu virker det pludseligt o_O Den skulle vist bare have lidt tid til at komme på.

//Kettedk

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-07 18:43

Super

Computerens veje er uransagelige.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-07 19:06

I øvrigt kan det være en god ide at installere automatix2 som gør det lettere at hente forskellige ting som
Wine til at køre windows programmer
Java
flash
skype
gain til at håndter bl.a. MSN messenger

Automatix2 hentes direkte her:
http://www.getautomatix.com/wiki/index.php?title=Installation
Vælg denne # 2.1 Ubuntu 7.04 (Feisty i386)
hvis ikke du kører AMD 64 for den er der også en til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-07 20:37

Så er jeg igang med at hente, kører med nedsat hastighed, der er en spillefugl på linjen også

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-07 20:39

Refi du trænger til en opdatering, Ubuntu 7.04 = Windows Vista

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 20:48

Det var jo netop "generelt" jeg mente......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-07 20:59

Jeg mener også generelt Vista er ikke god til spil(har jeg hørt) det er Ubuntu heller ikke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-07 21:06

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 30-07-07 21:40

Jammen ubuntu kan jo køre i windows miljø som 98 / 2000 / ME / XP - men det ved i nok allerede.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-07 21:52

Ubuntu kan det hele og om 17 minutter er jeg færdig med at hente

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-07 21:55

Jeg får sikkert et problem med det indbyggede trådløse netkort, den skal aktives med en lille knap på computeren, skynd jer at komme med forslag, inden jeg jeg bliver nødt til at rulle et par hundrede meter kabel ud

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-07-07 23:25

Så har jeg prøvet, 2 minutter efter mit sidste indlæg var hentningen færdig, og jeg blev bedt om at genstarte, nu kom der en simpel loader op, og jeg valgte Ubuntu, det var først her instalationen startede, det gik der ca 15-20 minutter med, det kørte af sig selv, kodeord og brugernavn var jo valgt allerede inden jeg begyndte at hente, efter instalationen var færdig genstartede computeren af sig selv, jeg valgte igen Ubuntu, der gik nogle få sekunder med Ubuntu logo der starter, så gik den over til at kontolere al hardwaren en gang mere, et eller andet fejlede tilsyneladende, jeg nåede ikke at se hvad, kort efter søgningen afsluttede med en oange FAILED, genstartede computeren og denne gang startede Ubuntu som den skulle den er ikke så dansk som den rene Ubuntu 7.04 Feisty, sådan lidt The Julekalender lignende ellers er den nøjagtig magen til den jeg har på min stationære computer selvfølgelig kunne jeg ikke finde ud af at aktivere det trådløse netkort så jeg kom ikke på nettet, jeg forsøgte at instalere Wine, men den var ikke i Synaptic pakke håndteringen, kun genvej til hentning, jeg forsøger senere med kabel at opdatere og instalere manglede pakker, så skal jeg helt sikkert få den netkort aktiveret, jeg har tænkt mig at starte aktiverings programmet med Wine emulatoren
Det var så en situations rapport herfra, konklutionen må være: Alle som har plads på harddisken anbefales at instalere den her Ubuntu distro (den hedder Wubi 7.04 04.exe) vi glemmer tit at tage backup og står en dag med en Windows som ikke vil starte, så starter man bare Ubuntu og har fuld og uhindret adgang til alle Windows mapper og filer, så som stl_s skrev i tippet: Der er ingen undskyldning for ikke at prøve

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-07-07 09:39

Billeder siger mere end ord: http://www.youtube.com/watch?v=xC5uEe5OzNQ

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-07 10:40

Jeg havde set den før men det bliver den ikke ringere af

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-07 11:19

Sådan ser den ud hjemme hos mig: http://www.youtube.com/watch?v=H96waq8xbqI det er ikke mig der har uploadet, men jeg oplever Ubuntu nøjagtig magen til

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-07-07 11:58

.............................O.V.N...........................................

I øvrigt kan det være en god ide at installere automatix2 som gør det lettere at hente forskellige ting som
Wine til at køre windows programmer
Java
flash
skype
gain til at håndter bl.a. MSN messenger

Automatix2 hentes direkte her:
http://www.getautomatix.com/wiki/index.php?title=Installation
Vælg denne # 2.1 Ubuntu 7.04 (Feisty i386)
hvis ikke du kører AMD 64 for den er der også en til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-07 12:12

Godmorgen e.c hvis du læser mit sidste indlæg i aftes/nat, så står der at Wine er i Synaptic pakkehåndtering, men kun som genvej, pakkerne skal hentes på nettet og bliver hentet når jeg starter op med kabel til den bærbare, lige det program er det ikke nødvendig at have Automatix til (den skal vist også hentes på nettet ) mit eneste problem er den lillebitte knap som skal aktivere den trådløse netkort, please kom med en løsning

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-07-07 12:20

Nåe ja - men du har da haft hele natten til at trække det kabel..........................

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-07 12:24

Nej jeg havde ikke tid, jeg var til sneglehaveparty hos creamy : http://www.kandu.dk/spg107677.aspx jeg kan da ikke være alle steder på en gang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-07 18:41

Forslag til et skrivebords tapet, til vores nye Ubuntu: http://www.vivaolinux.com.br/wallpapers/comunidade/1070835083.XPloded.jpg

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-07-07 19:04

.....................................øh øh øh

Men jeg har en masse liggende på windows, så det vil være at skyde mig selv i foden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-07 19:31

Jeg kan ikke komme på nettet med den nye Ubuntu under Active Connection Information står der:
Interface: Wired Ethernet (eth0)
Speed: 100Mb/s
Driver: 8139too
IP Adress: 192.168.0.103
Broadcast Adress: 192.168.0.255
Subnet Mask. 255.255.255.0
Default Route: 192.168.0.1
Primary DNS: 192.168.0.1
Secondary DNS: 0.0.0.0
Så alt er tilsyneladende i orden, men jeg kan ikke opdatere eller hente pakker til instalation eller komme på med Firefox måske bliver jeg nødt til at slette den og forsøge en gang mere

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 31-07-07 19:59

Prøv lige med din LIVE CD og hvad den siger.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 01-08-07 11:39

@ O.V.N.

Har du været inde og aktivere driveren i : "System" -> "Administration" -> "Restricted Drivers Manager" ?

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 01-08-07 11:43

Hvis der er nogen der har tænkt på at installere BERYL, så pas på hvad i laver.. den kan give en WhiteScreen der er lidt bøvlet at slippe af med, hvis man ikke er en haj til konsolmode (Terminal).

Følg denne vejledning til installation af BERYL til punkt og prikke, så virker det problemfrit: http://www.louis.dk/?p=32

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-07 12:34

Nej fluffyclaus jeg har ikke været inde i noget, og det er for sent nu, det blev en geninstlation, nu kan jeg komme på nettet, men jeg kan ikke logge ind på Kandu før jeg finder ud af hvordan jeg skriver - jeg synes ikke den Ubuntu er så gennemført færdig som den jeg har på den stationære computer (jeg skriver fra denne Ubuntu nu) næste gang jeg starter den bærbare, skal jeg til at finde ud af hvilken tastatur jeg har (Medion MD97600 bærbar computer) den var let nok at sætte til Dansk men jeg kan ikke skrive æ - ø - å og den famøse - som jeg blandt andet skal bruge til at logge ind på Kandu, før jeg geninstalerede prøvede jeg med min live cd: Ubuntu 7.04 Feisty Fawn og der kunne jeg godt komme på nettet, så blev nettet kablet plugged i og den fandt netkort og andet automatisk, hvis jeg ikke kan ændre tastatur, til noget brugbar og heller ikke bruge det indbyggede trådløse netkort, så må jeg konstantere at Ubuntu eventyret slutter på den bærbare

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-08-07 19:22

Min gamle compaq e500 kommer automatisk på nettet med ubuntu (fra den tilsendte CD)
Men for at installere drivere, til mine PCMCIA / USB wireless adaptere skal wine ind først.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-07 01:08

Jeg giver Wine en chance, men det er ret træls med tastaturet jeg må sikkert alle muligheder igennem for at se om det kan fåes til at skrive det jeg taster

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-08-07 20:16

>>o.v.n.

gå til synatic-pakkehåndtering >>søg >>wireless
vælg bla. wireless assistent og rul op/ned og se om dit trådløs netkort er der.
Jeg har en test pc hvor jeg ha sat en Nortq wireless usb til og her virker det, har
også fået en "sniffer" på LOL.
når indstalleret så find wireless assistent under "internet"

ctrl-alt-backspace skulle også skifte keyboard layout

automatix2 behøves ikke for at få java-applet til at virke.
find java-applet for mozzilla under synatic-pakkehåndtering og hent derefter nyeste
hos java.com

skype henter du da her http://www.skype.com/intl/en/download/skype/linux/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-07 20:34

Kortet er der, det det kniber med, er at aktivere det det gøres med en lille knap som starter et Windows program hvordan hulen får jeg den aktiveret i Ubuntu oppe i højre hjørne er begge netkort vist, men jeg kan ikke bruge trådløs

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-08-07 21:22

har du " wireless assistent under "programmer" >>"internet" ??
her har jeg hvor jeg kan se trådløse net, samt taste key ind mv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-07 23:38

Jeg blev helt forskrækket trykkede Ctrl+Alt+Backspace, øjeblikkelig gik computeren ud, men kom heldigvis selv med login skærm igen jeg var midt i opdatering, 107 pakker skulle hentes, heldigvis fortsatte hentningen der hvor den var kommet til hvad var det som skete nu virker tastaturet og jeg kan skrive alle de - - - - - - - - - jeg ønsker, nu når opdateringen er færdig, vil jeg prøve med wireless assistent

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-07 00:10

Nu har jeg genstartet 2 gange, efter opdateringer var færdig, hver gang får jeg meddelelsen Failed to intializere Hal, og nu vises der No network connection oppe ved uret, men det passer ikke, jeg sider jo her og skriver, nu vil jeg instalere Wireless assistent, tror ikke på at det virker men nu prøver jeg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-07 01:48

Det tog sin tid at gå gennem Synaptic pakkehåndteringen, fik lige lavet Firefox, OpenOffice og hele systemet dansk nu jeg var der men det var Wireless Assistenen som jeg gik efter, og den fik jeg også hentet, den er under Applications - Internet nu, og jeg prøvede, først: You might have insufficient permissions for Wireless Assistant to function properly.
Did you run it using 'sudo'? klikkede Yes og: Radio of your wireless card is of. Would you like to turn it on, klikkede Yes, og: No network found, klikkede Refresh og Turn on en gang mere, samme resultat. Konklusion: Jeg kan ikke aktivere det indbyggede netkort, hvis jeg vil trådløs på nettet, så skal jeg have købt et indstiks kort og ikonen oppe ved uret siger stadig: No network connection, det virkede før aftenens opdateringer og det passer ikke, jeg er på her, men gider ikke mere i aften, nu surfer jeg lidt rundt inden sengetid

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-07 01:50

Glemte at fortælle: Failed to intializere Hal komer hver gang jeg starter, også noget som begyndte efter opdateringen, hvad hulen er Hal ?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 03-08-07 08:56

Du har ikke "root" permissions
gå til administration >> brugere og grupper >>bruger indstillinger >>dit navn >>
egenskeber >>sæt hak ved administrer......

det med HAL er der noget om her
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-75328.html

inden du gør noget fra linket så prøv dette:
åbn terminal skriv
apg-get update <- tryk enter
for noget med permission så skriv
su <- tryk enter
skriv root password <- tryk enter
apg-get update <- tryk enter

hvis du ikke har sat root password så gå til administration >> brugere og grupper >>
og sæt et password for root og prøv igen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-08-07 08:58

Orv. Ny smiley jeg slet ikke har lagt mærke til før nu.

Tak o.v.n.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-07 12:00

Alt det der lyder for indviklet.
Min søgemaskine zuugle er god nok.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-07 12:34

Ubuntu på min stationære er alletiders, efter lidt tastearbejde og hjælp i Ubuntu forum, så er det blevet en meget nem og hurtig styresystem, da tippet kom fra stl_s, fik jeg lyst til at afprøve den på min bærbare, måske skulle jeg bare have instaleret fra min 7.04 live cd, ved det ikke, det burde være samme styresystem, ligner meget og virker på samme måde, at jeg får nogle fejl bør ikke holde andre fra at prøve, p.t. er jeg ret negativ ang. det indbyggede trådløse netkort, det er dk heldigvis ikke og jeg forsøger igen. Ubuntu ved udmærket at kortet er der, det er den fysiske aktivering det kniber med, jeg tror ikke på at det vil hjælpe at få rettigheder til root, men jeg prøver en gang, måske sent i aften

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 03-08-07 12:44

@ o.v.n.

Har du prøvet at gøre hvad jeg skrev: 01-08-07 11:39 ?

Og aktivere driveren i restricted drivers manager : "System" -> "Administration" -> "Restricted Drivers Manager" ?

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-08-07 13:00

Øh der var vist noget jeg havde gemt/overset fluffyclaus prøver senere

Godkendelse af svar
Fra : e.c

Dato : 05-09-07 18:34

Tak for svaret o.v.n. - nu er tråden vist gået i stå.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-09-07 03:06

Til fluffyclaus ja jeg har forsøgt og forsøgt, jeg bliver vist aldrig god til den slags genvordigheder giver måske op for let, jeg har slettet Ubuntu på den bærbare, så jeg er ikke den rigtige at give point, men skaden er sket, så jeg siger pænt tak