/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
vask med tøj i 2 farver
Fra : ahtn
Vist : 1748 gange
100 point
Dato : 25-07-07 16:47

hej venner

jeg har købt t-shirts og andet (pingel-pangel fra thailand) , hvor der f.eks. er både hvid og sort, rød og sort.

hvordan skal jeg vaske det, så det hele ikke flyder sammen til en ulækker farve. (jeg har hørt noget om edikke). skal det vaskes i hånden eller i maskine, koldt eller varmt vand?
håber der er nogle, der kan hjælpe.

mvh ahtn.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-07-07 17:52

Du må have fat i en thaipige!
Hvis det var mit tøj ville jeg vove at vaske et enkelt stykke ved 35 grader
Jeg går ud fra at man også har vaskemaskiner i Thailand. Men det er nok ikkke nemt at tyde deres vaskeanvisninge.
Måske kommer her en der har erfaring

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-07-07 17:54

Ja en koldvask i dertil hørende vaskepulver er nok
det sikreste at prøve. Altså 30 gr.

Accepteret svar
Fra : Satellit

Modtaget 100 point
Dato : 25-07-07 17:54

Står der ikke nogen vaskeanvisning i tøjet? Det er jo muligt at tøjet slet ikke må vaskes, men skal renses?

Hvis der ikke står nogen vaskeanvisning,ville jeg nok starte med en meget skånsom vask, dvs. vask i hånden.
Prøv med 1 t-shirt i en balje koldt/lunkent vand, tilsat lidt eddike, som du selv er inde på. Eddiken er efter sigende med til at holde på farven.
Du vil hurtigt kunne se på vaskevandet, om der udskilles farve eller ej. Sørg for at holde stoffet i bevægelse, det må ikke ligge i blød.

Hvis du er meget vild med tøjet og for alt i verden ikke vil ødelægge det, kan du jo vælge at sende det til rens istedet for at vakse det.

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 27-07-07 22:50

Der er intet der bliver rent under 40 grader. Jeg ville vaske i et kulørtvaskemiddel ved 40 grader, og hvis tøjet ikke kan tåle det er det købt for billigt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-07 10:20

Koldvask er ok med det rigtige vaskepulver og 30 gr.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-07-07 10:23
Godkendelse af svar
Fra : ahtn

Dato : 16-08-07 15:14

Tak for svaret Satellit.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 16-08-07 15:16

Selv tak

Kommentar
Fra : sødprinsesse

Dato : 20-02-08 12:30

Jeg ville vaske det med eddike første gang, fordi det beskytter farverne, men gå generelt efter at vaske tøjet på den mørkeste farve......... ved ikke om det lyder rigtigt
... men rød vasker jeg fx. altid sammen med sort og cowboybukser.... for der kan man ikke se hvis det skulle smitte af...... rødt og hvidt stof i samme styk tøj køber jeg fx. kun i kunststof, fordi der ikke sidder så meget farve der i, som der gør i bomulds tøj.....
Altså rødt, sort, mørkebrunt osv. i en vask
Hvidt og råhvidt i en anden
lyse farver.... kan du som regel lægge i den samme maskine....