/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
forslag til en god bog
Fra : willlliam
Vist : 1503 gange
100 point
Dato : 22-07-07 16:40

Ferien står for døren. Regnen vælter ned.
Forslag ønskes til en god og spændende bog ønskes!!!!!
Er altlæsende, så interessen er bred.

Hvorfor er lige netop den bog, du anbefaler, spændende?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 22-07-07 16:43

Det her er en rigtig god måde at finde ny litteratur på http://www.litteratursiden.dk

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-07-07 16:45

Er du til krimier?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-07-07 16:47

Læser du på engelsk?

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 22-07-07 16:48

ja, men jeg savner en bogtitel IKKE et henvisningssted ( Thomas )

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 22-07-07 16:48

dansk ( det er jo ferie )

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 22-07-07 16:52

Jan Kjærstad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jan_Kj%C3%A6rstad
Særligt triologien Forføreren, Erobreren og Opdageren.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-07-07 17:09

jeg holder af en god krimi, når det er ferie, men kan sagtens give dig masser af andre titler (er bognarkoman).

Lige hjemkommen fra ferie har jeg slugt:

Stieg Larsson: Mænd der hader kvinder (Modtryk, billigbog). Første af tre. Yderst velskrevet, spændende bog, der er "mere" end "bare" en krimi.

Genlæst: Sjöwall og Wallöö (altid gode)
Genlæst: dan Turells vidunderlige Chandler-inspirerede bøger flyttet til Istedgade-kvarteret.

Nyt bekendskab er: Jo Nesbø, norsk krimiforfatter udover det sædvanlige.

Rebus: skotsk, når det er bedst (har læst dem på engelsk, men de må være oversatte)

Vil du ha mere?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-07-07 17:12

Alle de forslagne er krimier, men med et socialt, politisk kritisk islæt (uden at være belærende)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-07 17:12

Jeg kan anbefale alt med Wilbur Smith

http://bibliografi.dk/content.php?page=author&value=12721

og Desmond Bagley

http://www.bogpriser.dk/forfatter-Desmond-Bagley/

for bare at nævne nogle enkelte

god ferie

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-07-07 17:16

Af Bagley er Den Gyldne Køl klart en af favortitterne. Bygger på en forrykt omgangshistorie fra efterkrigstiden som Bagley har bygget videre på. Har overvejet om jeg ikke skulle læse den i næste uge. Har lige læst Sort Sne - også anbefalelsesværdig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-07 17:29

Håber du har en laaaaang ferie? For så vil jeg anbefale at Læse Doris Lessings trilogi og tilhørende epilog, samt optegnelser og dokumenter:

1.) "Shikasta. (En beretning om Jordens undergang) : ang. koloniseret planet nr 5 : personlige, psykologiske og historiske dokumenter vedrørende besøg aflagt af JOHOR (George Sherban), udsending (9.grad) nr. 87 i de sidste dages epoke" ("Shikasta") (Canopus in Agos : arkiver, nr. 1)
Gyldendal : 1980
Samlerens Bogklub : 1981

2.) "Ægteskaberne mellem Zone Tre, Fire og Fem : (som beretter af krønikeskriverne i zone tre)" ("The Marriage Between Zone Three, Four and Five") (Canopus in Argos : arkiver, nr. 2)
Gyldendal : 1981
Samlerens Bogklub : 1982

3.) "De sirianske eksperimenter : en rapport af Ambien II, en af De Fem" ("The Sirian Experiments") (Canopus in Argos : arkiver, nr. 3)
Gyldendal : 1982
Samlerens Bogklub : 1983

Epilog.) "Repræsentanten fra Planet nr. 8" ("The Making of the Representative for Planet 8") (Canopus in Argos : arkiver, nr 4)
Gyldendal : 1983
Samlerens Bogklub : 1983

Dokumenter.) "Dokumenter vedrørende De følsomme agenter i Volyen-imperiet" ("Documents relating to the sentimental agents in the Wolyen Empire") (Canopus in Argos : arkiver, nr 5)
Gyldendal : 1984

Det lyder som ren science fiktion i den lette genre, men det er det på ingen måde. Det er nærmere et storslået epos, et studie i kultursociologi og etnografi, som denne sydafrikanske forfatterinde har begået. Skrevet i et billedsprog som nok skal give dig stof til eftertanke. Et grænseland i spændingfeltet mellem det gode, det onde, empati og egoisme.

Jeg si'r dig bare: Ringenes Herre (John Ronald Reuel Tolkien) ..go home

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 22-07-07 17:44

Jeg er også med på Ringenes herre og Dorris Lessing, men jeg foretrækker hendes Martha Quest-serie (Børn af vold), der er baseret på hendes barn- og ungdom i Sydafrika.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 22-07-07 17:52

Noah Gordon har lavet en trilogi, hvor du i "Helbrederen" følger en knægt (og i "Shamanen" og den tredje siden hans familie) fra ca år 1.000 og frem til idag. Jeg har læst i en tysk oversættelse, men du kan læse om den danske og engelske (originalen) her:

http://www.brandebib.dk/biblioteket_anbefaler.htm#Noah_Gordon

http://www.fantasticfiction.co.uk/g/noah-gordon/physician.htm

Men der skal en advarsel med:

Når du først er kommet i gang, så er de mange hundrede sider svær at slippe igen...

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 22-07-07 19:31

Jeg læser ikke ret meget, men når en bog fanger mig er det fra "Virkelighedens verden".

Bøgerne er virkelige historier som er skrevet af hovedpersonen selv. Det er typisk folk som har været igennem kriser, som skriver en bog om krisen som terapi for dem selv.

Du kan finde dem i klubben
http://www.bogklubber.dk/start.asp

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 22-07-07 19:53

Hej med jer

En af de bedste bøger jeg har læst i den seneste tid er Peter Fogtdal "Zarens dværg".

se omtale af bogen her:

http://www.artpeople.dk/Zarens_dvaerg.940.0.html

Derudover er jeg igang med Jorden søjler af Kenn Follett:

http://www.gyldendals-bogklub.dk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&langId=1000&productId=11829

mvh timeglas

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-07-07 20:04

Da Vinci coden er en af de 10 bedste bøger jeg har læst.Har du ikke læst den så kom i gang.
alimak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-07 20:05

Hvis du som jeg også er til lidt videnskabsteori?

Så kan jeg anbefale dig den letlæste: Stakkels Einstein og andre fortællinger om fysik af Ove Nathan.

Find mere i samme boldgade 'anmeldt' lidt længere nede på denne side:

http://www.kopernikursus.dk/fot2004.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 22-07-07 21:16

Det bedste jeg nogensinde har læst, og som jeg anbefaler alle, er Svend Åge Madsens "Tugt og utugt i mellemtiden" ( http://www.litteratursiden.dk/sw10634.asp ). Og når den er læst, kan man gå i gang med hand andre bøger i perioden cirka 1974-2000, hvor langt det meste hænger sammen på finurlige måder.

Kommentar
Fra : Dortekaj

Dato : 22-07-07 21:49

Ikke noget nyt i forhold til de øvrige indlæg - Men bare for at understrege at :
Ken Follet - "Jordens søjler" var en oplevelse. Gå igang med den ! Ken Follet skriver fantastisk.

Jan Kjærstads - Forføreren er jeg lige ved at være færdig med - og jeg har lige købt "Eroberen" og "Opdageren". Kan næsten ikke vente med at komme igang med dem.
Håber du finder en bog du kan lide. God ferie !

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 23-07-07 07:18

Og så er der jo lige debutanten Christian Mørks "De ti herskere". Den er både spændende og anderledes.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 23-07-07 08:16

Dejlig tråd genopfrisker lige nogle gode bøger.

Follet: Super

Doris Lessing kan være lidt tung at komme igang med,læs mindst 50 sider ind før du opgiver. Tilslutter mig molo's ros.

Stieg Larsson: Mænd der hader kvinder og Pigen der legede med ilde: Umulige at lægge fra sig.

Grisham: Har skrevet mange om advokater i krimier. Gode på en sommerregnvejrsdag.

Dick Francis: Min yndlings krimi forfatter.

Steve Berry: Romanovprofetien: Hjernespind om der var overlevende fra Zarfamilien. Lyder fortænkt, men godt skrevet og fængende.

Dan Brown: Engle og dæmoner, Og alt det andet han har skrevet.

Detmesteaf dette er i spændings krimigenren, men skriv hvad du synes er rart at læse, så får du lidt flere bud.

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 23-07-07 11:28

John Grisham er topdollar, ellers nap Søren Kierkegaards samlede værker

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 23-07-07 13:14

Sidste sommer læste jeg "Det skal mærkes at vi lever" af Johannes Møllehave og Benny Andersen.
Bogen er bygget op som en dialog mellem de 2 velbegavede, humørfyldte og belevne herrer, og der tages fat på mange store emner/spørgsmål i livet.
Bogen er livsklog, varm og så morsom, at man ler højt ind imellem. Selvom de er op i alderenen begge to, vil jeg helt sikkert mene, at bogen kan læses af alle aldersgrupper.
Kan VARMT anbefales

PS Og så fås den som paperback til 100 kr

Kommentar
Fra : load

Dato : 28-07-07 15:42

En helt fantastisk bog er 1984 af George Orwell. Den er virkelig fantastisk. George Orwell skrev bogen under 2. verdenskrig og den blev udgivet kort tid efter 2. verdenskrigs slutning. Det lader til at George Orwell har gjort sig tanker om hvordan verden ville se ud i 1984, hvis det totalitære styre havde fået den fulde magt og ikke var blevet besejret. Bogen handler kort og godt om Winston Smith og hans forsøg på at gøre oprør mod den totalitære stat, han bor i. Men det er en farlig mission. Hvis folk gør oprør mod staten og det opdages, vil de blive elimineret.
En spændende bog, specielt for den der interesserer sig lidt for 2. verdenskrig. Den kan dog sagtens læses alligevel. Jeg interesserer mig ikke synderligt for 2. verdenskrig, men jeg blev helt opslugt af bogen alligevel

Mvh Anne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-07-07 18:36

load -> Jeg synes nu, at 1984 mere handler om et kontrollerende overvågnings samfund anno 2007 ..end om 2. verdenskrig og en mands kamp mod et totalitært styre !

*IMHO* </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 03-08-07 15:01

William, du kan umuligt nå at læse alle de bøger, der er foreslået her... Du må da give lidt positiv kritik af folks forslag eller give point for bedste forslag!!! Eller du vil måske læse alle bøgerne, før du giver point??? Hvor lang er din ferie? Samler du ideer til en bograpport eller hvad...

Jeg vil foreslå "Opmålingen af verden" som jeg lige har givet min bror i fødselsdagsgave - en blanding af videnskab og røverroman beskrives den som - men jeg har ikke selv læst den. Er ny i boghandlen og koster 299,-

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 03-08-07 15:11

Jeg tror at willlliam ..med 4 l'er ..har fundet de gamle Anders And blade frem:

http://duckman.pettho.com/tree/v_danish.html

Glimrende sommerferielæsning iøvrigt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 04-08-07 11:34

Lige ankommet fra en dejlig ferie i Sønderjylland, derfor ikke givet point. Sorry
Tak for de mange dejlige forslag til læsning og anbefaling af en bog er jo i særlig grad subjektiv, så det er svært et " præmiere " den bedste anbefaling.
Da der jo - som bekendt - ikke findes retfærdighed i denne verden præmieres Molokyle for mest ihærdig indsats i denne - øh hedder det ikke - tråd.
Fandt Poul Austers bøger spændende og kan - for a returnere bolden - anbefale ham som sommerlæsning til Jer alle.
Takker for mange fine indspark, hvor jeg kender flere af bøgerne.
God sommer til alle!!!

Godkendelse af svar
Fra : willlliam

Dato : 04-08-07 11:37

Har faktisk Anders And blade på loftete sammen med Superman, Batman, Seriemagasinet, Gru og så videre. Samlingen andrager sidst jeg talte dem ca 600 blade. I dag angivelig guf til en kommende storspisende papaikontainer - først når børnebørnene har sat sig mageligt til rette ved computerskærmen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-08-07 12:25

Du må endelig IKKE smide dine gamle GRU ud. De er en formue værd

..jeg da gerne være den lykkelige aftager af Fætter Maddikes slibrige kommentarer

</MOLOKYLE>