/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
æ ø og å forsvinder
Fra : Maddog_dk
Vist : 3407 gange
200 point
Dato : 22-07-07 14:25

Hej
jeg er ved at lave en gæstebog, men nogle gange forsvinder bogstaverne æ ø og å!!!
hvorfor og hvordan kan dette rettes??
gæstebogen er ASP baseret og beskyttet bag en adgangskontrol

/Maddog

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 22-07-07 14:36

Dette er bare et gæt, da jeg ikke har nok info om din kode:

Prøv at sætte dette ind i toppen af de sider, der skrotter æ ø å :

<%response.Charset="ISO-8859-1"%>

Mvh

sMorch

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-07-07 14:50

ja eller en sprogindstilling

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 22-07-07 14:57

Hej
Min kode er således:
<%
If Session("blnIsUserGood") = False or IsNull(Session("blnIsUserGood")) = True then
Response.Redirect"fejl.asp"
End If
%>
<%
Response.Buffer=False
Response.ExpiresAbsolute = #1980-01-01#
Response.AddHeader "pragma", "no-cache"
Response.AddHeader "cache-control", "no-cache"
Response.AddHeader "cache-control", "no-store"
Response.CacheControl = "Private"
%>

<%response.Charset="ISO-8859-1"%>

<%
If Request.Form("action") = "Send meddelelse" Then

Navn = request.form("Navn")
Mail = request.form("Mail")
Emne = request.form("Emne")
Meddelelse = request.form("Meddelelse")

   if Len(Navn) > 0 and Len(Mail) > 0 and Len(Emne) > 0 and Len(Meddelelse) > 0 then

      Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
      Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("XXX.mdb")
      SQLStmt = "INSERT INTO XXX (Navn,Mail,Emne,Meddelelse) Values (" & "'" & Navn & "','" & Mail & "','" & Emne & "','" & Meddelelse & "')"
      Set RS = Conn.Execute(SQLStmt)

      Conn.Close
      Set Conn = Nothing

      resultat = "<b>Tak for dit indlæg</b>"
   else
      resultat = "<b>Alle felter skal udfyldes</b>"
   end if
%>

det er lidt tilfældigt hvornår den smider æ ø og å, men mange gange sker det hvis jeg gemmer en ny version, - og det kan være at jeg bare har laven en tom linie

/maddog

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 22-07-07 15:08

Hej

nu har jeg prøvet at ligge denne linie ind i head:
<META HTTP-EQUIV="Content-type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">

og det løste problemet indtil videre, men kan I fortælle mig hvorfor det ikke virker når det står sådan: <%response.Charset="ISO-8859-1"%>

jeg er stadig meget interreseret i jeres løsnings forslag

/maddog

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-07-07 15:44

Din <META HTTP-EQUIV="Content-type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1"> fortæller browseren hos klienten, at der benyttes et vest-europæisk tegnsæt.

(HTML koden afvikles jo hos den besøgende på din side.)

Din <%response.Charset="ISO-8859-1"%> fortæller serveren det samme.

ASP koden afvikles af serveren, der som regel benytter engelsk eller UTF-8 tegnsættet.

Dét er forskellen

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 200 point
Dato : 22-07-07 15:51

..og ret så lige f.eks. "<b>Tak for dit indlæg</b>" til "<b>Tak for dit ind&#230;lg</b>" eller til "<b>Tak for dit indl&aelig;g</b>"

Udskift alle danske specialtwegntegn som æøå og ÆØÅ på dine sider med disse ASCII koder øverst eller med HTML ækvivalenterne nederst:

Kode
æ &#230;
Æ &#190;
ø &#248;
Ø &#216;
å &#229;
Å &#197;

æ &aelig;
Æ &AElig;
ø &oslash;
Ø &Oslash;
å &oring;
Å &Oring;

..så undgår du problemer med visning af danske tegn i både ISO-8859-1 og UTF-8

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Maddog_dk

Dato : 22-07-07 15:54

Tak for svaret molokyle.