/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Rulleforstag
Fra : BjornJ
Vist : 3802 gange
100 point
Dato : 20-07-07 22:39

Hej! Er der nogen der ved hvordan man selv kan lave et rulleforstag?
Jeg har en Hurley18 som jeg for det meste sejler allene.
Jeg har forsøgt at lave et system så jeg fra cokpittet kan sejse foKKen så den ikke danner pose når den er bjærget, men det vil ikke rigtigt lykkes.

Gode ider efterluses!

Bjørn

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-07-07 23:01

Hvad med noget poseligende fastgjort i toppen af forstaget og omslutte dette. Når du så slækker ud på genuaen kan du trække posen ned mod bunden af forstaget og på vejen ned lade den omslutte såvel forstag som genua.

Jeg har engang set system brugt til at bjerge spiler

VH

Thomas

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-07-07 09:22

Til Thomas

Jeg har forsøgt mig med et system med ringe der når sejlet var bjærget blev trukket fra skødbarm og frem mod halsbarmen.
Jeg kan godt trække ringene frem, det er korelringe med ståltråd inden i, men når jeg sætter sejlet igen vil ringene ikke glide af.
Måske ville systemet virke hvis ringene var af neylon, men jeg kan ikke finde så store ringe.
De skal have en diameter fra ca. 8 cm til ca. 15 cm.
Systemet med posen husker jeg også svagt, men det en pose der kan omslutte sejlet vil yde modstend i toppen af masten.

Bjørn

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 21-07-07 14:07

Hvad koster en rullefok???
Næsten ligegyldigt hvilket system du strikker sammen, vil det have tendens til lappeløsning. Og lappeløsninger på en båd er virkelig ikke at anbefale sikkerhedsmæssigt.
Desuden tror jeg du kommer til at bruge mange eksperimenter, og dermed megen økonomi, før du måske ender med en brugbar løsning.
Men pøj-pøj.

KH MEtte

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 21-07-07 16:20

Hvad koster en rullefok - f.eks på et 7,5 meter forstag???

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-07-07 10:04

Et rulleforstag, det billigeste, koster 3.095 kr.. Jeg skal bruge et forlængerstykke til 450 kr. Her ud over skal der syes en tovlig på den gamle fok.
Jeg har fået kontakt med enb på Bornholm der har lavet sit eget system så det undersøbe jeg i øjeblikket.

Bjøtn

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 22-07-07 20:44

Lad endeligt høre fra dig, hvis systemet virker.

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 100 point
Dato : 26-07-07 21:59

Hej igen.

Jeg er faldet over noget, du måske kan bruge:

http://www.fritidssejlerne.dk/artikler/rullefok.pdf

Vh.
Finn

Godkendelse af svar
Fra : BjornJ

Dato : 27-07-07 21:06

Tak for svaret f.elsborg.

Jeg har prøvet dit link, men kan ikke åbne siden.
Jeg tror nok at jeg har været på siden. Er det den hvor der står om en sejler der har lavet sit eget system?
Hvis, så har jeg været i kontakt med ham, han bor på Bornholm.
På hans system sider fokken med løjeter, og sættes med et fal der sidder parrelelt med forstaget. Når man rulller, så ruller fokken op om forstag og fald.
Jeg har fundet et tilsvarende, brugt og ikke så dyrt, det er nu monteret. Jeg har ikke prøvet at sejle med det endnu, måske i morgen.
Systemet med at trække ringe hen over sejlet når det lå på fordækket virkede ikke.
Jeg kunne godt trække fingene ind over sejlet, men de ville ikke glide tilbage når jeg satte sejlet igen.
Jeg brugte kordelringe med ståltråd inden i, måske havde det virket hvis jeg havde haft nogle glatte ringe.

Tak til alle for deres indlæg

Bjørn

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 28-07-07 07:10

Hej Bjørn.

Tillykke med dit nye forstag.
Jeg har lige anskaffet mig min første sejlbåd, som jeg nok også selv kommer til at sejle alene, så jeg ville være meget taknemmelig, hvis du ville øse ud af dine erfaringer med rullesejlet.

Jo, det var noget om en der lavede sit eget rulleforstag. Han havde så sendt alle tegningerne og matteriale lister mm. ind til klubben for fritids sejlernes klub. De har så lagt det hele på klubbens hjemmeside ( = linket ovenfor)

Linket ovenfor virker (jeg har lige prøvet det), men det er en .pdf-fil på knap 6Mb der skal hentes ned, så det kan godt tage lidt tid, afhængigt af din internet forbindelse.

Takker for point'sene

Vh.
Finn