/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tomater
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 1581 gange
200 point
Dato : 20-07-07 20:16

Er blevet den lykkelige indehaver af et stort hobbydrivhus og har i år bla. sat 15 tomat planter derud !

De solmodne kødfulde tomater smager ganske fantastisk og er mange gange bedre end dem fra supermarkedet men er efterhånden oppe på at høste 3 kilo om dagen og det ser ud til at blive mere.

Så gode ideer og opskrifter på hvad man kan bruge tomater til udover spansk tomat suppe modtages meget gerne

Vh

Thomas

Kommentar
Fra : evilfish

Dato : 20-07-07 20:17

Tomat salat, med mozeralla ost er altid en vinder i min familie.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 20-07-07 20:20
Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-07-07 20:45

Du kan også fryse nogen af dem og gemme til vinter til gryderetter.

Bare frys dem i hel tilstand, når du så skal bruge dem overhældes de hurtigt med kogende vand (mens de er frosne) og så kan du lige trække skindet af dem.

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 20-07-07 20:46

ja da.......insalata capirossi.
salat med tomat og mozzarellaost basillicum, salt og olie.
skær tomaterne i skiver og læg dem lagvis med mozzarellaen. dryp en god jomfruolivenolie over og kværn lidt frisk salt og peber over.øverst drysses med friske skårne basillicumblade eller i mangel af sådanne, persille.
samme metode kan bruges på et stykke lækkert letristet italiensk brød.
buon appetito
miss.j.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-07 20:48

Det er altid velkommen gave til familie og gode venner.
Altså hvis overskudet er meget stort.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 20-07-07 20:48

hov, glemte lige at ma selvfølgelig skal drysse finthakkede rødløg eller anden fine løg på også....
ciao miss.j

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-07 21:26

Lasagne med tomatsalat mums http://www.kandu.dk/Tip12195.aspx

Pizza

tomatjuice http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page830.html

Hvis du fortsætter med at få tomater, selv efter det er blevet efterår, kan du stadig få dem modne ved at pakke dem ind i avispapir og lægge dem et mørkt sted.

Du kan også sylte grønne tomater http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=6003&Syltede%20gr%C3%B8nne%20tomater

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-07 21:27

Lasagnen er fryseegnet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-07-07 21:53

Det er da glædeligt at du

Er blevet den lykkelige indehaver af et stort hobbydrivhus og har i år bla. sat 15 tomat planter derud

så skal du jo også lære, hvordan tomatplanter passes.

http://www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/356.html

3 kg. tomater om dagen, det er ret meget. Mere end du selv kan bruge. Har du ikke tænkt på at glæde din familie eller venner.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 20-07-07 22:33

http://www.dk-kogebogen.dk/forside.php søg på "grønne tomater", og du vil få nye spændende opskrifter, som du kan udnytte når modningen ikke går så stærkt i drivhuset....

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-07 22:36

jakjoe he he

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-07 23:10

Oji ojiiii Nu kan man næsten ikke tale dansk mere LOOOL

Den med grønne syltede tomater både de sure og de søde er kanon til det danske køkken Men dur nok ikke til det italienske køkken

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 20-07-07 23:13

@ans tak for tippet men hvis jeg ikke kunne finde ud af at dyrke dem ville jeg ikke stå med denne overproduktion.

@Nordsted1 øhhh tak for opskriften på lasagne ???? du skulle vel ikke også ligge inde med en fælg til en Picasso

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-07 23:16

Citat
du skulle vel ikke også ligge inde med en fælg til en Picasso

Jeg ville da ikke blive forbavset

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 20-07-07 23:21

jo...det kan du tro det gør....der findes kilovis af grønne tomater på de italienske markeder....de blir brugt til hvad som helst.selv har jeg dog aldrig prøvet dem endnu, kun de halvgrønne til tomatsalat som italienerne selv bruger de halvgrønne til.de er pænt store mange af de halvgrønne.er vist dem vi på dansk kalder for bøftomatstørrelse og så de der der blir brugt til at komme på dåse, de findes også dernede i grønne udgaver, så de må vel blive brugt i det italienske køkken elelrs blev de da ikke solgt.
skal prøve dem når jeg om kort tid skal derned og bo....så må jeg se om jeg finder ud af, hvad de helt præcist bruger de grønne til. tror til syltning.....har set dem på glas.
buonanotte signora phine.

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 200 point
Dato : 21-07-07 01:24

Du må meget gerne sende en kassefuld til mig, jeg storknuselsker hjemmegjorte tomater

Derfor er mit råd til dig: Tænk Jer lidt om, mon der ikke er et gammelt familiemedlem som ville blive lykkelig for en lille pose fine hjemmedyrkede tomater? Bind en fin rød sløjfe om og giv posen som en kær gave. På den måde slår man jo så osse to fluer med eet smæk - man får besøgt en som man ellers ikke liiiige ville have haft tid til at besøge og samtidig med at han/hun bliver glad for tomaterne, så får han/hun osse glæde af at få besøg af Jer

Du kan osse fryse dem og bruge dem senere i forskellige retter - både supper pg sammenkogte retter.

Næste år, kan du så nøjes med færre tomatplanter og så bruge pladsen til noget andet spændende

Forresten - når der, til sidst i sæsonen, kun hænger grønne tomater tilbage på planterne, så find en opskrift på syltede grønne tomater (den er nem at finde, jeg gider ikke, det kan du sagtens selv ) - syltede grønne tomater smager bare himmelsk (jeg aftager hjertens gerne en pose).

Held og lykke med det hele, du er sk... heldig at du har så mange dejlige tomater, jeg må købe dem i dyre domme for at få de lækre, fordi jeg blev så arrig sidste år, da sneglene åd mine tomatplanter, så jeg gav hele skidtet væk - både tre store flamingo plantekasser plus tre af de der dyre skjulere til kasserne, plus alt tilbehøret - væk med det hele.....

Det fortrød jeg jo med det samme men alligevel for sent, kunne sog ikke få mig selv til at bede om tilbagelevering

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-07-07 01:31

Citat
Næste år, kan du så nøjes med færre tomatplanter og så bruge pladsen til noget andet spændende

Har også melon, chilli, drueagurker og peberfrugter og der bliver foræret væk i stor stil

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-07 07:39

Jeg har ikke lige kikket i gemmerne efter en fælg, men der er godt nok en del bildimser i værkstedet, men jeg har altså også et drivhusselvvandingsanlæg der ikke bliver brugt, var det noget???

Ehm... jeg har muligvis også et drivhus, men ved ikke endnu om det er afsat, mere hvis du mangler plads i det du har

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 21-07-07 12:56

Tak for svaret vil.du. Har jo fået mange gode svar men det løb med point pga af betænksomheden i dit svar

VH

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-07-07 14:43

Tak skal du Ha'

.o0...(så må jeg skyde en hvid pil efter dejlige hjemmegjorte tomater, i denne omgang...)

Chilli, drueagurker og peber? Hvor har du så salatagurkerne, vindrueranken og det mere eksotiske (ferskner, nektariner osv ).

Nej, jeg er så dum, man skal selvfølgelig ikke avle mere end de andre kan spise

Hav en rigtig god (høst-)-sommer

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-07-07 10:42

Fik et tip af Dorthe (Vil.du), som anbefaler at lægge skivede tomater i den eddikelage som blir til overs, når man har spist den hj.lavede agurkesalat.

Jeg lavede nu helt ny lage i mangel af bedre, og jeg kan fortælle at det smagert rigtig godt, (hvis man kan li det sådan lool - smag og behag er jo så forskellig).

Foruden tomater havde jeg ca. 3/4 nyoptaget fint hakket løg og hakkede grønne løgtoppe i lagen. Og så selvfølgelig salt og peber samt sukker eller sødemiddel Det ser nydeligt ud, og smager som sagt godt.

Nu kan denne lille ting jo på ingen måde måle sig med det italienske køkken.........
Ciao Ciao Bambina

Men for os, som stadig kan tale dansk og hellere end gerne nedværdiger os til en gang kyllingsteg eller en dejlig frikadelle, hakkebøf o.lign. dansk bonderøvsmad, er det en fin fornyelse.