/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
grimme døre
Fra : dinky
Vist : 971 gange
100 point
Dato : 20-07-07 19:52

hej er der nogen som kan gi et godt tips, vi har nogle grimme døre med ridser, hvad kan vi gøre hved dem ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-07-07 19:57

Rystepudser og maling.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-07-07 19:59

kommer lidt an på hvad det er for døre +

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 20-07-07 20:01

Du er nok nødt til at specificere materiale og behandling.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-07-07 20:02

Hvis man stiller et så overfladisk spørgsmål. - så er det vel for at brænde lidt point af og få et overfladisk svar.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-07 20:25

Citat
vi har nogle grimme døre med ridser, hvad kan vi gøre hved dem ?

Give dem til Frelsens Hær.....

De kan bruge dem til brænde

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-07 21:00

Signere dem.
Sælg dem som kunst, for pengene køber
i nye døre.

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 20-07-07 21:47

Hejsa

Ja det er jo ikke nemt at fortælle dig den helt rigtige behandling af dine døre efter som jeg ikke ved hvad matriale de er af.

Men er det nu døre som i sin tid har været købt færdig malet fra fabrik og som der er fyldninger i, så skal du ha fjernet evt. løst siddende maling.

Når det så er gjordt skal du ha vasket den af for fedt fingre og andet skidt/støv.

Sætter links til evt. maling der kan bruges.

Du skal ha den grundet først med en grunder.
http://www.maling.dk/product.asp?product=647&sub=28

Det skal så tørre.

Når det er tørt skal der spartles med en acrylspartelfarve, for at fylde revner, huller, ect. ud.
http://www.maling.dk/product.asp?product=775&sub=0&page=1

Når det er spartlet op måske over flere gange, så skal det slibes og plet grundes med det samme som du brugte til at grunde døren med.

Så skal du til at larkere, der finder du så den ønskede farve og begynder. Det kan enten, rulles eller pensles.
http://www.maling.dk/product.asp?product=645&sub=28&page=1

Selv foretrækker jeg at pensle da jeg syntes det giver det pæneste resultat.

Håber det er noget du kan bruge.

VH Laika_pigen

Kommentar
Fra : dinky

Dato : 21-07-07 10:39

Det er da utrolig når man prøver at få lidt hjælp, så bliver man svaret så grimt, hvis i ikke vil hjælpe men kun komme med så onsvage svar, kan i så ikke bare lade være med at svare.

Men ellers er det nogle ganske almindelige glatte døre som er malet fra fabriken. De mennesker som boede her før havde en hund som hoppede op og ned af dem og lavede dybe ridser i dem.
Kan jeg eventuelt tapesere dem med filt og så male dem ?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 21-07-07 11:01

(tapesere dem med filt og så male dem) Ææ, alt kan lade sig gøre, men afslutningen af filt langs kanterne, er utrolig svær, og også ømfindig for at løsne sig.

Afmonter håndtag/låseroset.
Slib med håndkraft eller rystepudser.
(Hvis det er "lette" døre som kun har et lag finer, så kun lige så overfladen bliver ru.)
Rengør med grundrens eller andet.
Grundmaling.
Spartling.
Let slibning.
Flere lag slutmaling, evnt. med finslibning imellem.
http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=241
http://www.widal.dk/maling_af_doere.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 21-07-07 11:02

Du skal bare give dem samme behandling som oven for.

Vh Laika_pigen

Godkendelse af svar
Fra : dinky

Dato : 21-07-07 17:13

Tak for svaret pallebhansen. det er dejligt når der er nogen som er seriøse og gider hjælpe en nørd til dørmaling som mig

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-07-07 18:22

Selv tak.
Husk at forarbejdet er lige så vigtig som malingen.
Og at hvis der ikke bliver spartlet ordentlig over ridserne, så bliver de tydelige at se, selv når du har slutmalet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 22-07-07 00:57

Hahahahhahaha hvor latterligt!!!! Giver dig så gode nole tips også bliver de bare overset!!! Hvor ringe af dig.

Kommentar
Fra : dinky

Dato : 22-07-07 12:18

Hej Laika_pigen, du synes det er latterligt, du giver mig så gode tips skriver du.
Jeg skriver at jeg er en nørd til det med maling, og jeg får nogle links af dig på nogle produkter og om hvordan jeg bruger dem.
Men når jeg går ind på handymans hjemmeside er det skrevet så uførligt at selv en nørd som mig kan finde ud af det.
Så undskyld endnu engang, men jeg skal jo vælge det bedste svar jeg mener jeg har fået.