/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Spørgsmål til den nye rygelov
Fra : Sygate
Vist : 676 gange
145 point
Dato : 18-07-07 21:41

Jeg har en ven der har en cafe.
Han tror at han kan indrette et lille rum på under 40 Kvm til rygerum.

Jeg siger hårdnakket til ham at det kan han ikke da det er pr. beværtning og ikke pr. lokale.
Udover det læste jeg da også at rummet skal være blottet for personaleadgang. Altså der må intet være i rummet en medarbejder skal hente.

Altså:
Det er kun virksomheder hvor der kun arbejder 1 person og har en størrelse på under 40 kvm.

Hvem har ret?

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 18-07-07 21:55
Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 155 point
Dato : 18-07-07 22:05

Pillet ud af lovteksten

Citat
Kapitel 5
Serveringssteder
§ 21. Det er ikke tilladt at ryge indendørs på serveringssteder, jf. § 4.
Stk. 2. Ved et serveringssted forstås en lokalitet med servering af mad eller drikkevarer til indtagelse på eller ved salgsstedet.
Stk. 3. Det kan besluttes at indrette rygerum og rygekabiner, hvor rygning kan finde sted.
Stk. 4. Der må ikke serveres eller medbringes mad eller drikkevarer i rygerum eller rygekabiner på serveringssteder. Det enkelte serveringssted kan dog tillade, at gæsterne selv medbringer drikkevarer i rygerum og rygekabiner.
§ 22. Det kan besluttes, at rygning er tilladt indendørs på små værtshuse og udskænkningssteder,
1) der har alkoholbevilling,
2) hvor der ikke serveres egentlig mad,
3) hvor serveringsarealet er under 40 m2, og
4) hvor der er borde og stole på serveringsarealet.
Stk. 2. Små værtshuse og udskænkningssteder, der befinder sig under samme tag som et andet serveringssted, er omfattet af stk. 1, hvis der er selvstændig indgang til værtshuset fra gaden, og hvis det for publikum fremstår som et selvstændigt værtshus.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-07-07 22:22

Det loven siger er på dansk:

Hvis stedet i sin helhed har et serveringsareal på under 40 kvm, så bestemmer ejeren selv om der må ryges eller ej.

Såfremt stedet er på 40 kvm. eller derover må rygning indendørs kun finde sted i et seperat rygerum/rygekabine, og i dette lokale må der ikke være servering, og du må heller ikke medbringe mad eller drikkevarer.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 18-07-07 23:16

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 19-07-07 07:44

Kontoverden:

Det er ikke helt korrekt hvad du skriver:
Citat
Såfremt stedet er på 40 kvm. eller derover må rygning indendørs kun finde sted i et seperat rygerum/rygekabine, og i dette lokale må der ikke være servering, og du må heller ikke medbringe mad eller drikkevarer.

Der står jo :

Citat
Stk. 4. Der må ikke serveres eller medbringes mad eller drikkevarer i rygerum eller rygekabiner på serveringssteder. Det enkelte serveringssted kan dog tillade, at gæsterne selv medbringer drikkevarer i rygerum og rygekabiner.

Det betyder, at det er op til hvert enkelt sted at bestemme, om man må feks. gerne tage en øl med ind i rygelokalet.

MVH

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-07 15:32

Tak Sygate.

Er enig med Viskinge i, at det iflg. § 21 stk. 4 er udskænkningsstedet der bestemmer, om gæster
selv må tage drikkevarer med ind i rygerum / kabiner.