/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
krogline/mading
Fra : tpjevser
Vist : 8515 gange
200 point
Dato : 18-07-07 16:35

hvordan laver man bedst en krogline? og hvad er bedst at bruge til madding?
hilsen lars

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-07-07 18:18

Jeg vil anbefale fisk eller blåmuslinger.
alimak

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 18-07-07 18:37

Hvad vil du fiske efter?

</nickoe>

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-07-07 20:37

Hvad mener du med krogline??
Er det en langline (mange kroge) og hvad vil du fange?

Kommentar
Fra : josga

Dato : 18-07-07 21:01

Hej Lars.
Kan du ikke give en nærmere beskrivelse af-- hvad mener du med krogline -- hvad mener du med agn/madding??.
Jeg er ganske usikker på hvad du mener, det kan være alt fra ørred-- karpe -- sild-- fladfisk--makrel--sågar også torsk.
Så giv en lyd, så jeg kan give dig den rigtige løsning.

Mvh. josga

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 18-07-07 21:35

Ja, og andre havfisk, det er jo forkellligt, hvad der er bedst...

</nickoe>

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 18-07-07 23:13

Det er en langline med masser af kroge jeg er ude efter, til fiskeri af torsk, sild, makral, ål og hvad der ellers bider på.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-07-07 23:45

Til langlinen bruger du en 1,5 til 2 mm treslået nylontwist og som krogline ligeledes en treslået nylontwist mellem 1/2 og 3/4 mm.
Kroglinen fastgøres til langlinen med ca. 150 cm. mellemrum ved hjælp af et pælestik.
Kroglinen skal være omkring 75 cm.
Størrelsen på krogene afhænger af hvad du skal fange.
Til ål og makrel er sild den bedste agn evt. tobis.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : josga

Dato : 19-07-07 10:20

det kan ikke siges bedre
Mvh. josga

Kommentar
Fra : janing

Dato : 19-07-07 11:14

Vedr: dabj svar, om at sild skulle være den bedste agn til ål.

Så er det ikke noget rigtig godt svar, for der er en hel del andre forhold, du skal tage hensyn til.

Det kommer nemlig helt an på hvor du vil fange ålene henne.

Jeg er fhv. erhvervsfisker og kan fortælle dig og andre, at man i almindelighed regner levende tobis, som det bedste, Men dermed ikke sagt, at du ikke kan fange ål på silde stykker. Det plejer bare ikke at give lige så mange ål.

Men der er flere steder i landet, hvor du sådan set kun, kan fange ålene på friske rejer.

Så du skal prøve dig lidt frem og finde ud af hvad der er bedst, der hvor du vil fiske, spørg evt. en af de gamle i området, hvad de plejer at bruge, så har du lidt mere viden.

Er det er sted hvor der er utrolig mange rejer i vandet, så virker sild og tobis bare ikke.

Hilsen Jan

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 200 point
Dato : 19-07-07 21:43

Vedr. janings kommentar
Erhvervsfisker med langline?? tja--hvorfor ikke.
Selvfølgelig kan andet end sild bruges og nogle agn kan endda være bedre, meeeen----
hvem har lyst til at grave sandorm til 3-400 kroge-- og levende tobis gror ikke på træerne
Ud fra spørgsmålet vurderer jeg at tpjevser ikke har de store forbindelser til fiskerierhvervet så derfor må silden stadig komme i første række
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Nickoe

Dato : 20-07-07 10:15

Han kan jo bare prøve sig frem, da det vil være lettest (mest optimalt for ham, i stedet for kun at satse på en type agn) for ham, da vi ikke er sikker på hvad der er bedst i hans område.

</nickoe>

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 21-07-07 12:24

Tak for svaret dabj. Jeg er lystfisker med stang og fra stranden, men nu har jeg købt mig en motorbåd. Så fiskeri fra båd er ny for mig. MVH lars

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-07-07 15:30

Held og lykke med foretagendet