/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Parabol til modtager
Fra : JacobR
Vist : 2750 gange
20 point
Dato : 17-07-07 09:44

Har overtaget hus hvor der på taget sidder parabol og alm antenne. Kablerne fra begge er samlet i en boks hvorfra der så går ét kabel ind i huset og derefter ud til alm antennestik i de forskellige værelser. Har skaffet en brugt modtager (Humax VACI-5350) for at få de gratis kanaler på Astra 19E. Mener at jeg har fået drejet parabolen så den rammer Astra 19E, men modtageren kan ikke finde én eneste kanal. Burde den ikke finde bare nogle få, selvom parabolen måske ikke står helt nøjagtig?? Spørgsmålet er om antennesignalet er forbundet korrekt til modtageren? Der er både RF-in og LNB-in. Har forsøgt med et alm antennekabel fra stik til RF-in, men modtageren finder ingen kanaler når den søger. Har en fornemmelse af at det er fordi parabolsignalet ikke er forbundet med LNB-in. Skal jeg have en boks der splitter signalet (igen) til RF-in og LNB-in? Den tidligere ejer har haft Viasat, så parabolen og kablerne skulle være ok.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-07 09:58

Du skal have en box der splitter signalerne igen og du kan ikke justere parabolen ind selv. Det tager fem min. for en famand med udstyr ellers se denne side:http://www.tektronik.dk/catalog/index.php?cPath=21

Du kan også køre få en samler igen og køre signalerne rundt til resten af huset via alm. antennekabel:
http://www.tektronik.dk/catalog/product_info.php?products_id=433

Jeg ved det er selv uddannet og har lige lavet noget af det da jeg har fået tdc TV igennem bredbånd.

Kommentar
Fra : JacobR

Dato : 17-07-07 10:17

Tænkte det nok.

Hvor finder jeg sådan en box? Jeg skal jo så også ha et kabel med andre stik - hvad hedder de stik der passer til LNB-in?

Nogen mener man sagtens kan indstille parabolen selv og andre at det er kræver en fagmand. Jeg er lidt forvirret. Nogen der har kommentarer til det??

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-07 10:26

Hvis du har en dags tid til overs så prøv at indstille den selv. Den skal passe samtidig horisontalt og vertikalt. du får kun et resultat når den passer 100 %, det er ikke som en alm antenne når du kan se billedet med sne på når du nærmer dig. Den åbner kun forbindelsen når signalet er der.
Alt du skal bruge finder du på www.tektronik.dk/catalog

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-07 10:28

Jeg har ingen erfaring med det.
Men det må da være logisk at lnb hovedet skal have noget strømforsyning. Så se efter om din modtager levere det.
Det kan være at den kun gør det via lnb stikket. Så prøv at flytte kablet derover.

Hvordan har du indstillet antennen.? Er du helt sikker på at den står helt præcis.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-07 10:31

lnb hovedet får den strøm den skal bruge nå den er tilsluttet, og antennen hedder en parabol, og den er ikke indstillet præcist.

Kommentar
Fra : JacobR

Dato : 17-07-07 10:44

Parabolen skulle være indstillet korrekt vertikalt, da jeg kun har flyttet den horisontalt. Som sagt var den i forvejen indstillet til Viasat (Sirius). Jeg tror jeg forsøger selv, så må jeg se hvordan det går.

Men først skal jeg jo nok være sikker på at det hele er forbundet korrekt: Burde det ikke være nok at fobinde antennestikket til LNB-in på modtageren og så fra RF-out til TV'et? Eller evt ydeligere at forbinde LNB-out med RF-IN på modtageren?
Glemte at sige at de to også er forbundet med SCART-kabel.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-07-07 11:18

http://www.av-cables.dk/antenne/satellit_finder/satellit_finder_440_da.html
Du kan sagtens selv indstille parabolen med dette lille apparat, det kan købes mange steder hvor man handler med paraboludstyr, og jeg har også set det billigere end det der er på linket, gud ved om ikke det er i BILKA, eller Harald Nyborg eller lignende sted. (Omkring 100 kr. men det er så også lidt simplere udgave). Held med det.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-07-07 11:55

Prøv først selv for din egen skyld, et kompas ville være godt. Smør den så du kan dreje den 1 mm af gangen højst, inde ved røret eller beslaget.
LNB i didimodt. har du scart stik skulle det være nok, dit fjernsyn skal såind stilles på av 1 eller2 eller 3 alt efter hvilken indgang du har bugt.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 17-07-07 17:12

Jeg har selv "gode gamle Astra" 19,2 gr.øst.Receiveren er en gammel Armstrad,fra først i 90`erne.
Den medfølgende skærm,lignede en si,med en masse huller i.Den havde gradinddeling bagpå.(Lodret).Som skulle først indstilles.Men det mener jeg ikke længere er nødvendig.De to vi har nu,skal blot stilles i lod.(Astra & Canal Digital). Altså,bare holde en lodstok,mod selve skærmen,indstil den til lodret.Hvis du har receiveren (boksen) kodet ind med nogle kanaler,på den rigtige frekvens,så tryk en af disse kanaler ind.Stil tv`et,så du kan stå ude ved skærmen og se den.
Drej forsigtig skærmen rundt (vandret) til du ser "liv" på tv`et.
NB.Du skal selfølgeligt lige ha`tv tunet også til parabolen.De fleste paraboler,kører på kanal 36.Men kan instilles,da det mange gange ligger tæt på video-kanalen.(Hvis en sådan bruges).

V.H. Mosebaek.