/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skilsmisse gældsbrev
Fra : henrik_petersen
Vist : 1732 gange
20 point
Dato : 16-07-07 12:59

Min hustru og jeg skal skilles. Vi har fuldstændigt særeje, men min hustru har for nogle år siden lånt en større sum penge af mig til opstart af egen virksomhed. Hun har derfor en gæld til mig, og vi har en skriftlig aftale om det lånte beløb.

I forbindelse med vores skilsmisse vil jeg gerne sikre mig, at såfremt hun kommer til penge, fx. gennem arv, skal denne gæld helt eller delvist indfries som det første. Hun er selv indstillet på en sådan aftale, men vi er i tvivl om, hvordan vi i praksis laver en sådan aftale.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-07 13:01

Det gør du ved at gå til en advokat.....

Skal du være sikker på det "holder" skal I ikke selv lave noget mixmax.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-07 13:21

Advokat rådet er det eneste der dur.

Så nedenstående er bare min mindre vidende mening.

Din til sin tid fraskilte hustru vil have gæld til dig, som jeg forstår du vil lade henstå indtil hun måtte komme til flere midler, og så vil du først i rækken af kreditorer.

Den slags kan man godt aftale, og skrive ned. Problemet er bare at alle kreditorer mener de kommer først, så det gælder ikke i praksis. Lovmæssigt er der nogle priviligerede. Det er skattegæld, skyldig løn, og sådan noget. Så må alle andre pænt stille op i rækken.

Bedre sikkerhed kunne du få med pant i hus eller andet.

Kommentar
Fra : henrik_petersen

Dato : 16-07-07 15:43

Svar til refi: Ja, det kan jeg godt og vil nok også. Jeg vil dog lige stille en føler ud herinde.
Svar til transor: Men bortset fra andre kreditorer er der vel ikke noget aftalemæssigt til hinder? Jeg tænker her mest på situationen, hvor hun kommer til penge, fx. via arv og så bare ønsker selv at bruge pengene til noget andet, f.eks. yderligere investering i virksomheden, forbrug osv. I den situation vil jeg gerne sikre mig, at jeg som kreditor kan gøre krav på min del, før hun måtte bruge pengene til noget andet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-07 16:15

Citat
I den situation vil jeg gerne sikre mig, at jeg som kreditor kan gøre krav på min del, før hun måtte bruge pengene til noget andet.

Det er netop det du skal bruge advoketen til....

Der er intet til hinder for i laver aftaler - sålænge de ikke går mod lovgivningen...

Og jo før jo bedre - andre kunne jo komme før dig.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-07-07 17:04

Det er ikke sikkert du kan få 1.e prioritet.
Lad en advokat se på sagen.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-07-07 21:02

I kan sagtens lave et gældsbrev, som i princippet er fuldt gyldigt mellem Jer to. Det skal ikke tinglyses for at være gyldig - faktisk så [U]kan[/U] det ikke tinglyses som evt. udlæg i en evt. ejendom. Og dermed risikerer du - hvis det "går galt" for hende - at du kan komme bag tinglyste udlæg, og dermed "længere ned" i rækken.

Men skal det blot tjene som sikkerhed for dig - og det i øvrigt ikke "går galt" for hende - så er det fint nok.

Hvis man ikke vil formulere det selv, findes der endda mulighed for at købe en færdig løsning, f.eks. under "økonomi" på:

http://www.familieadvokaten.dk/?gclid=CLS9uqnhrI0CFRo-ZwodXmaMvg

Modellen med eller uden renter og afdrag er smagssag...

Hvis hun har egen bolig, så kan I også lave pantebrev, som kan tinglyses. Så er du mere sikret. Men det koster til gengæld noget at få tinglyst sådan et.

Så beløbet på gælden er ikke uvæsentlig.

Kommentar
Fra : henrik_petersen

Dato : 17-07-07 12:26

Svar til Ysseven: Tak for linket. Hvilket konkret dokument peges der på (jeg havner på forsiden)?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-07-07 14:19

På forsiden vælger du "Formularer" (øverste række til højre) og på den næste side bladrer du ned til "økonomi".

Jeg kender altså ikke de enkelte ordlyde - men det burde jo være ok, når der er en "advokat-side"...