/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Gearing ??
Fra : disken
Vist : 475 gange
50 point
Dato : 15-07-07 03:28

Ved IKKE hvordan, man regner skidtet UD MERE
Men den render LIDT for godtt ___ELLER
15 tænder forän _ ??? 36 bagpå

Mwd ORIGINAL // gearing
render den 80 km/t

Skiftede tandhjulet = foran ud med et 16 TANDS
og STRAKS rendte den 20 km/t hurtigere...
???

Kan det PASSE_

Vil det giver det samme = som 4 TÆNDER bagpå.
Da JEG får det til 2 tænder = på forreste ELLER ????

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-07 04:33

originalgearing = 36:15 = 2,4:1
det betyder at foreste tandhjul skal køre 2,4 omgang, før baghjulet har kørt 1

din gearing = 36:16 = 2,25:1
nu skal foreste tandhjulkun køre 2,25 omgang for 1 baghjulsomdrejning.
Du har nok fået lidt dårligere acceleration, men så længe motoren har kræfter nok, får du til gengæld højere topfart.
Altså 80*2.4:2.25 = 85,33, så der er noget, der ikke stemmer.

hvis du i stedet gearer 32:15 = 2,13:1
skal foreste kun køre 2,13 omgang.
og du får 80*2,4:2,13 = 90,14, igen med forbehold for motorkraft.

Er du for resten sikker på, at du har talt rigtigt på bagerste tandhjul?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-07-07 05:08

Citat
Du har nok fået lidt dårligere acceleration, men så længe motoren har kræfter nok, får du til gengæld højere topfart.

JEPS____ca 20 km/t på speedo

Er du for resten sikker på, at du har talt rigtigt på bagerste tandhjul?
Går stærkt UD fra det__MEN ABSOLUT ikke sikker

Og resten er i mine øjne..
Kan godt følge dig, men er i tvivl om bagertse tandhjul

Men DEN ENE 1 // tand gav altså = næsten 20 km/t mere.

Så spørgsmålet er___ hvad vil 4 tænder midre på baghjulet så give.
HVIS ___ der sad et originalt 15 tands_ foran.

Teori er EN ting, AT få skidtet op i fart er en ANDEN.

Og det er som sagt kun LINK__DOG er der 5 GEAR
http://www.mc1.dk/products/productinfo.aspx?productid=1807&MenuItemID=73

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-07-07 02:47

de 4 tænder ned er udregning 2, det skulle give næsten det dobbelte af 1 tand op foran

Godkendelse af svar
Fra : disken

Dato : 16-07-07 06:12

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 17-07-07 01:30

tak for stjernerne, jeg håber du fik en idé, så du også kan regne andre gearinger ud.