/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hjælp væggen revner!
Fra : lofoto
Vist : 4068 gange
40 point
Dato : 14-07-07 13:11

Vi har renoveret vores køkken og blandt andet banket fliser ned af væggen. Vi er gør det selv novicer, og tager i Silvan for at købe mørtel. Forklarer hvad vi skal og at det skal påføres i et lag på ca. 5 cm. Efter en masse støv og svineri lykkedes det og så helt pænt ud. MEN......efter et par timer begynder mørtlen at revne overalt. Kigger tilfældigvis på posen med mørtel, og ser til stor overraskelse, at indholdet i posen er velegnet til påføring af lag på max 3mm.!!!!!!!! Hvad Fa....? Tak endnu engang Silvan (har under dette køkkenprojekt kun haft dårlige oplevelser med dem og handler der aldrig igen).
Kan ikke rigtig overskue at banke det hele ned en gang til, så vi påfører et tynd lag færdigblandet spartelmasse......og hurra...succes.....ingen revner......før nu ca. 1 måned senere. Alt er færdigt.....køkkenet er sat op....malet.....alt. Og så er det væggen begynder at revne gennem malingen.
Hvad gør vi? Kan man få noget special maling der ligesom lukker for det? Er der overhoved nogen muligheder så vi kan undgå at vi skal banke det hele ned igen?......for det kan vi simpelthen ikke se os ud af?
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-07-07 14:03

gipsplader

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-07 14:10

Nu er jeg ikke murer....

Men kan dog tænke selv....

Jeg tror ikke på Silvan har fortalt dig at du kan "pudse" et 5 CM lag på en væg med alm. mørtel.....

Det kan du højst sætte en tegnestift i uden det revner....

Har du hængt dine køkkenskabe op på det er det kun et spørgsmål om tid inden de falder ned....

Jeg kan næsten ikke forestille mig at du har skrevet rigtigt - er det ikke 5 mm du mener.....

Ellers tror jeg ikke der er nogen vej tilbage - ned med køkkenet - på den igen......

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-07-07 14:48

5 cm mørtel lag. Enten har nogen gjort grin med jer eller også har i misforstået at der blev sagt 5 mm.

Hvad er det for en form for revner, hvor lange, dybe og brede er de. Hvad er det for en form for mur.

Kommentar
Fra : lofoto

Dato : 14-07-07 15:41

Jo....er god nok......forklarede TYDELIGT at det var ca. et lag på 5 cm. Ikke nogen der misfostod noget der. Kan også godt tænke selv, men vel derfor man går til "eksperterne" når det er uden for ens eget område. Var en ungarbejder vi senere også har haft "spøjse" oplevelser med der "vejledte" os.
Væggen er nøgen og der skal ikke monteres skabe eller noget. Det er små bitte revner overalt. Har ikke en fornemmelse af at pudset falder ned, men pænt ser det ikke ud.
Kunne man sætte noget super tyndt filt op, og male det?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-07 15:48

Det skal AF....

Før eller siden falder det selv....

Væggen skal pudses op igen men IKKE med 5 cm.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-07 16:00

5 cm tykt mørtelpudslag, det dur simpelthen ikke.

Nu ved jeg ikke hvad årsagen er til at der skal bruges så tykt et lag, men der skal simpelthen mures op/støbes , når det er i den tykkelse.......

Mørtel er kun til at lægge et tyndt pudslag for at fjerne ujævnheder på en eksisterende mur, det kan I slet ikke bruge til det formål.

Og når pudset nu igen begynder at revne, så er der ikke andet at gøre end at pille skidtet ned og starte forfra, for pudset har garanteret også løsnet sig fra muren og vil begynde at falde af, fordi det tykke lag har forhindret at det er tørret ordentligt op inde forinden.

Nogen gange er det for besværligt, at "gøre det selv, selv"

mvh dova

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 14-07-07 17:15

Hvis Silvan har solgt jer puds,der er beregnet til en 5 cm.tyk lag,burde de inskrænke sig til at handle med hestehaler og kohuder.... Alm.vægpuds,beregnes fra 10 - 12 mm.
Jeg har pudset mange vægge med ca. 5 mm puds,alt efter kvaliteten af opmuringen.(Akkord... jo mindre lag-jo hurtigere).Men 5 cm.??? så skal væggen armeres,med tråd/væv,og påføres af flere gange.Blandingen må heller ikke være for stærk.(Lyder måske underlig).Jo mere cement der er i en mørtel blanding,jo mere "skrumper" den under afhærdning,og mister samtidig bæreevnen til den bagvedliggende "kontaktflade". Men..... 5 cm. ????

V.H.Mosebaek

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-07-07 17:17

Ja enten skal du gøre som dova beskriver eller også skal du banke det, sandspartle og så sætte glasfilt om, så revner det ikke mere.

Men husk også på hvornår dit smertepunkt er nået og tænke over om det efterhånden ikke er tidspunktet at få nogen professionelle til at løse opgaven. Hvis du selv renser ned så er det en økonomisk overkommelig opgave.

Det du bør have lært af det du har været igennem er ikke at du ikke dur som GDS men at det er utroligt vigtigt hvor man henter sin rådgivning. Hvis man støtter sig til en ungarbejder i Silvan så har man næsten været ude om det.

Ved større projekter så få en god kompetent rådgivning altså fra en der selv har prøvet det og hold dig til en rådgiver.

VH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-07 17:29

Alle mennesker
Hånsværkere, ekspedienter eller ammatører, som bruger eller sælger byggematerialer, skulle holde op, hvis de ikke kan læse indenad.

Jeg har set så mange fejl fra folk, som ikke har giddet læse og forstå en vejledning, for de tror, de er praktiske , og ved bedre.
Det kan kun gå galt.

Det var din egen fejl at du ikke læste på posen inden du gik i gang. Enhver idiot uden forstand på noget , kan ekspedere i et byggemarked.

Kommentar
Fra : lofoto

Dato : 14-07-07 17:47

Transor: Tror bestemt ikke jeg er praktisk og ved bedre.....netop lige derfor jeg søgte vejledning.......i det her tilfælde af den forkerte.
Min egen fejl?....tjaeee.....måske......havde bare ikke forestillet mig at personalet et sådan sted ikke vidste ret meget. Er da sørgeligt.
Men tak for svarene fra alle andre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-07 17:55

Ned med det skidt...

Du vil aldrig så meget som kunne hænge et billede op på den væg uden risiko.....

Det er desværre dobbeltarbejde, men der er ingen vej udenom....

Selv en gipsvæg udenpå vil give problemer da pudset simpelthen ikke bliver hængende på muren....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-07-07 18:02

Lad under alle omstændigheder være med at hænge 42" skærmen op på den væg.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-07 22:16

Den revner fordi den er ved at tørre og trækker sig lidt sammen.

Den mørtel skal ned.

Om det kan blive godt at fylde revner med spartel masse (når den er absolut tør) og så lime engrov væv op og senere male, når den er tør - tvivler jeg på.

Selv 5 centimeter grovpudspuds vil en proff murer have svært ved at få til at hænge.

Lige nu kan i vælge den nemme og dårlige løsning eller erkende fejlen og rette den rigtigt.

Vi har alle lavet store fejl og måtte rette dem.

Kommentar
Fra : niklasss

Dato : 20-07-07 15:29

nu skal i høre her jeg er tilfældigvis murer og det lyder ikke som om folk ved hva de snakker om man kan sagtens havde mange cm på uden at armere det med fx hønsenet osv det kun noget man gør hvis man har træ bag det og skal pudse der det er sådan at hvor finere korn man har hvor mindre lag må man tage på fx maler spartel er meget fint men kan også kun tage en tykkelse på max 2 mm skal man ud og sætte et lag på på flere cm fx 5 cm så skal man havde noget stækere prudukt fx. bastar mørtel med fin korn på 0.4 det kan holde men hvis det er puds mørtel i har købt er det nok 0,2 korn og det er beregnet til ca 1.2 cm tykkelse og de revner i har fået hedder svenerevner man kan sagtens pudse uden på og dække de revnerneså det bliver rigtig flot men 5 cm lyder vildt normalt pudser man kun 1,2 cm tykkelse.....

jeg arbejder som murer til hverdag fortsat god dag hvis i har flere spørsmål skriver i bare

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-07-07 16:08

Du bekræfter jo blot hvad vi allerede har sagt.....

Kommentar
Fra : Murefirmaet

Dato : 09-10-07 18:09

Hej den simpelste løsning er et produkt der kaldes cempekso