/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skoda Fabia vs. Fiat Panda??
Fra : kommen
Vist : 2837 gange
100 point
Dato : 13-07-07 19:06

Hej (igen..)
Er ved at skifte bilen ud og har kigget på ovenstående.
Det vigtigste er, at bilen er driftsikker = "uden" (ha ha) reparationer, da vi ikke gider rende på værksted hele tiden.
Hvilken af dem er billigst i reservedele og værkstedsudgifter?
Alle gode/dårlige indlæg modtages med kyshånd..
Den bliver nok købt fra ny, men kigger efter en demo-model, som lige har tabt de ca. 20.000, det koster at køre ud over fortovet...
mvh
P.S. havde kig på en VW Fox, men gik bort fra den, da har hørt/set noget negativt om den brazilianske VW.., men alle fiffige ideer modtages med kyshånd (dog ikke franske biler).

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-07-07 19:56

Uden lange argumenter tips og ideer, priser m.m.
vil jeg vælge skoda fabia.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 13-07-07 22:30

Jeg ville vælge Skoda, da VW har en del af æren for teknikken (og de ved altså hvad de laver) Fiat har generelt problemer med kvaliteten, jeg hører tit om elektriske fejl og den slags. Jeg vil nu ikke være så nervøs for at vælge en VW. Hvis der på noget tidspunkt har været tegn på slinger i valsen på de brazilianske fabrikker, er jeg sikker på at de har løst problemet, da det ikke er i tyskernes interesse at have et dårligt rygte hængende over hovedet.
En VW holder sjældent på værksted...
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 13-07-07 22:57

Tak for svar.

Pims: du skriver "En VW holder sjældent på værksted... " - er det underforstået, at det gør en Skoda Fabia?

Det skal da retfærdigvis siges, at det, vi har hørt om Fox`en er: motorhjælmen kan springe op pga rusten krog, at den er "skrabet" og plastagtig indv. samt ikke lever op til VW`s normale standard..
ellers ikke noget særligt.

Skodaen er lidt dyrere, men har også mere udstyr, så prismæssigt er der vist ikke den helt store forskel..

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 13-07-07 23:41

Ved godt det er 2 forskellige modeller men jeg ville også ta en skoda. Min bror har købt en Skoda Octavia for 1½år siden. Og der har intet været med den ud over de sædvanlige værkstedstjek, olie, dæk, udstødning, ect.

Så jeg ville også vælge at ta en Skoda.

VH laika_pigen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-07-07 01:49

Du kan jo se hvordan det gik for os da vi købte en sprit ny Fiat Panda.

http://www.thulinsite.dk/cars/Fiat_Panda.htm

Det har været et laaaaangt værkstedsbesøg. Dog skal det til Panda´ens fordel sig eat det hovedsageligt er værkstedet der har været uduelige.

AT bilen er lakeret forkert er bare træls, og er stadigvæk et problem, så vi står over for 5 om lakering.
Men alle de mekaniske fejl der har været er blevet lavet med det samme uden brok eller bøvl, det har selvfølgelig taget en del tid, hvor vi har undværet bilen, da den liiige skulle en dag på værksted.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 14-07-07 09:59

Kommen, hvis du læste hele teksten, vil du kunne se at jeg taler både for VW og Skoda. En stor del af teknikken i skoda, stammer fra VW. Men rent afskrivningsmæssigt tror jeg at du får mere ud af VW, da den ikke falder lige så hurtigt i værdi. Men i sidste ende er det jo jer som skal vælge, og hvis en VW ikke passer lige så godt til jer som en Skoda, er der jo ingen grund til at vælge en VW. Begge biler er velkørende og skruet rimelig godt sammen.
Ta' nu ud og prøv dem begge, så er jeg rimelig sikker på at i finder svaret.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-07-07 10:16

Fabia vil jeg nok købe.
Men ellers er der Hundai Getz som regnes for en stabil bil med god økonomi.

Historier om biler på værksted osv. har tit også noget at gøre med ejeren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-07-07 10:23
Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 14-07-07 10:50

SUK thulin

Det er squ ikke det sjoveste du har oplevet med den bil, Jeg har på et tidspunkt oplevet lidt af det sammen med Peugeot Aalborg med en Peugeot 206 købt ny i 2000

Kommentar
Fra : kommen

Dato : 14-07-07 19:18

Tak for svarene. Ja ak og ve, Thulin. Hvilken horrorhistorie og shit værksted! Det er lidt "sjovt", for vi har en Fiat Punto 2000 (indreg. 1999), ELX 80 HK 16V og der har faktisk ikke været de helt store problemer med den - andet end slitage (tandrem o.lign.). Den er blevet passet fint og fremstår nærmest som ny = ikke en rustplet. Af den grund havde vi egentlig Panda`en på listen, da de kører kampagnetilbud nu på Solo (med soltag) til 113.000,-, men ville da lige undersøge markedet.
Faldt så over VW`s Fox, men som ovenfor skrevet, efter lidt dårlig omtale droppede vi den igen.
Nu kan det da godt være, at valget skal stå mellem Fox`en alligevel og Skoda Fabia....
Nu er Fox`en så ny, at det er svært at grave "gamle" erfaringer frem!
Er der nogle, der har kommentarer dertil?? eller andre forslag i "lillebil"-klassen (ikke Toyota Aygo, da benene ikke kan være der!) ??
P.S. thulin: har du stadig den Panda?? Hvis ikke, hvad har du så købt?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-07-07 20:26

Personligt ville jeg gå efter Skoda' en, den har fået ret god omtale rundt omkring.

Det er jo altid svært at skulle købe ny bil, da der desværre findes mandagsbiler der ude.
Vi har indtil nu aldrig haft skyggen af mandagsbiler, så det var en stor ærgelse for os at vores Fiat havde en så dårlig lak som den havde.

Jeg kan kun give E.C. ret i at mandagsbiler mange gange hænger sammen med ejerne, men lakken kan man jo ikke gøre så meget ved.

Vi har lige solgt vores Panda i sindste uge for 90.000 kr ved køb af en Altea FR 2.0TDI, så det var en OK pris for en 3 år gammel som har kørt 83.000km (som også lige har tabt 20.000 kr i afgift, regeringes tak til dem som har været miljøbeviste)

Vi købte egentlig vores Panda fordi den kørte langt på literen og at det var en pæn bil design mæssigt.
Vi må sige at alt hvad der har været mekanisk på bilen er blevet lavt uden vrøvl, undtagen koblingen som stadigvæk glider. Så ud over koblingen har der ikke været noget mekanisk med bilen de sidste 50.000km den kørte - kun lak og kobling.

Desværre boblede lakken op igen lige inden vi solgte den, jeg har ikke set dette lak problem på andre Panda' er som jeg er kommet forbi. Koblingen ved jeg at Fiat, accepteret og laver på garantien (dog ikke diesel modellen).

Så generelt tror jeg ikke at det er så farligt at købe en Panda, og det er en fin lille bil, men der er nok mere for pengene i en Fabia.

Kommentar
Fra : cordsen123

Dato : 20-07-07 10:01

hej hvis du ikke har købt en bil endnu, vil jeg bare lige sige, at reservedelene til Skoda Fabia er de billigste på markedet af reservedele, men du skal være opmærksom på, at der er flere forskellige modeller og størelser af motor på en Fabia, og du skal endelig ikke købe den med mindst motor, da du vil finde den for lille når du f.eks. skal overhale på en motorvej, der er det rart med lidt ekstra kraft. Vi har kørt Skoda i 25 år og har handlet med reservedele til samme, da vi fandt ud af at man kunne spare rigtig mange penge ved at købe fra paralel import men originale dele.
cordsen123