/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Gennemboring af Gulv
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 926 gange
200 point
Dato : 13-07-07 16:08

Jeg skal i forbindelse med ændring af mit centralvarme anlæg have ført to rør gennem mit beton og ned til min kælder.

Mit spørgsmål er så hvordan man griber sådan en boring an og med hvilket værktøj.

VH

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-07 16:28

Beton kan være så meget.
Etageadskillelser kan være lavet med letbetonelementer, som er ret lette at bore i.
De kan også være pladsstøbt, af en der ville gøre det godt, og så er det ikke så nemt.
Afhængig af spænvidde oh understøtning, kan der også være jern i betonen.

Hvad slags hus er det. Alder ? , typehus ? håndværkerhus ??
Det må man vide for at kunne gætte kvalifiseret.

Du kan også prøve først med et almindeligt- langt- murbor. Hvis der går hurtigt og nemt- er det letbeton. Så skal du bare have et stort bor og en stor maskine. kan lejes.

hvis hård beton og med jern. Så er det nok bedst at få fremmede folk med det rette grej i gang.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-07-07 16:47

Håndværkerhus fra tresserne. Alt er lavet solidt !

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-07 17:24

Du skal ud og leje en stor borehammmer. Din familie og naboerne flytter på landet imedens. Larmer af h..... til.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-07 17:27

Eller søg på diamantboring, og find nogen i nærheden af dig. Det er nok ikke billigt, men du bevarer forholdet til naboerne, og undgår skilsmisse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-07 17:54

Alt idag er trådløst....

Der var måske noget for "ole opfinder" at gå igang med

Nå - jeg går igen....

Sorry....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-07-07 17:55

Mange VVs-firmaer har selv kerneboremaskine, men selvfølgelig nogle lejer også ved kollegaer o.l..

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-07-07 17:56

Foriøvrigt er kerneboring meget støj- og støvvenlig.

Kommentar
Fra : Yatowi

Dato : 13-07-07 18:32

Undskyld jeg blander mig, men hvilken rørdimension er der tale om ?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-07-07 18:41

Citat
Undskyld jeg blander mig, men hvilken rørdimension er der tale om ?
At blande sig er jo netop meningen

øjemålet siger en 1½ cm i diameter er det ikke det man kalder 3/4 tomme ?

VH

Accepteret svar
Fra : Yatowi

Modtaget 200 point
Dato : 13-07-07 18:53

Inden du kaster dig ud i store investeringer for så vidt angår borehammer m.m., så prøv at låne dig frem. En lille borehammer af et ordentligt mærke skulle, under normale omstændigheder kunne klare et hul i den størrelse. Hvis røret er 1½ cm i diameter er der tale om et 3/8". Så hvis du borer et hul på 22 mm er der plads til gennemføringsrør og det hele.
God fornøjelse.......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-07-07 21:17

En Hilti boremaskine kan klare det (borehammer) eller ligm. kan lejes hos tømmerhandlere/byggemarked /eks. Bauhaus Men der skal også lige være lidt plads til isolering.
Så du skal købe et gennemføringsrør med muffer ca. 25 - 30 mm.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 14-07-07 00:47

Tak for svaret Yatowi.

VH