/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fejlsikret tilstand
Fra : Denpete
Vist : 1068 gange
100 point
Dato : 13-07-07 13:40

Jeg har måtte reformattere min laptop.

Har nu brug for at starte Windows i Fejlsikret tilstand, men 'dyret' reagerer ikke på min F8-kommando... ved adskillige tryk på tasten forsinker den blot booten af Windows, men starter op i normal tilstand....

Hvad kan jeg gøre

VH
Denpete

Kommentar
Fra : aaron

Dato : 13-07-07 13:50

I stedet for adskillige tryk på tasten, så prøv at holde tasten nede.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 13-07-07 13:53

Gå i "start", -> "kør", Skriv: "msconfig", vælg fanebladet: "boot.ini", sæt flueben i "safeboot". Genstart maskinen.

Samme procedure når du vil genstarte i normal tilstand (fjerne fluebenet)

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 13-07-07 13:53

Og lad være med at genstarte. Koldstart maskinen når du prøver.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 13-07-07 14:49

->aaron: Er også forsøgt uden held....

-> fluffyclaus:
Fanebledet 'boot.ini' findes ikke. Kun SYSTEM.INI og WIN.INI....

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 13-07-07 15:04

ok...

Højreklik på "Denne Computer"

Vælg "Egenskaber"

Vælg fanebladet "Avanceret"

Gå ned til punktet "Start og Genoprettelse" og tryk på "Indstillinger"

Vælg "Rediger" (Så skulle der gerne dukke en Notesblok op)
Jeg ved ikke hvor mange partitioner du har så du skal måske ændre 2 til 1 i parantesen efter partition().

Indsæt dette i notesblokken:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows XP
Professional" /fastdetect

Så burde du have boot.ini fanebladet

Vh Dluffy

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 13-07-07 15:05

Så gå ind i boot.ini med rediger og linien under [operating systems] afslutter du med: /safeboot:minimal

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 13-07-07 15:11

Hov der kom et mellemrum for meget med.. du får lige en ny.

Du skal også være obs på om det er XP proffesionel eller XP Home du bruger.

XP Proffesionel:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect

XP Home:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Home" /fastdetect

Husk at ændre tallet efter partion() Hvis du kun har 1 partition

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 13-07-07 15:13

Når du har gjort det så burde du kunne komme i fejlsikret, hvis du følger den metode jeg skrev i indlægget Kl. 13:53

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 13-07-07 15:27

Ok Fluffyclaus,

Der var i forvejen en [boot-loader] der sagde.

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn

Har nu ændret til:

boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect

Så må jeg se hvad der sker...

vh Denpete

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 13-07-07 15:41

Meeeen......

Jeg må desværre beklageligvis fortælle, at efter reboot og så: msconfig m.v. så findes fanebladet 'boot.ini' stadig ikke......

VH
Denpete

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 13-07-07 15:49

Så brug min løsning. Gå ind i boot.ini efter /fastdetect og skriv /fastboot:minimal
Når du vil op normalt sletter du den bare igen.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 13-07-07 15:51

Du kan også kopiere afsnittet med Windows xp professional og sætte det nedenunder. Kald det "Fejlsikker tilstand" og hust /safeboot:minimal - så får du en menu hvor du kan vælge.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 13-07-07 15:52

Det var da Silvans...

Husker du at gemme ændringerne?

Ellers prøv denne:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptOut

Vh Fluffy

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 13-07-07 16:06

Fluffy,

har ikke hjulpet. De faneblade jeg har hedder:

Generelt - SYSTEM.INI - WIN.INI - Tjenester - Start.

->hansen9: Jeg må erkende jeg ikke helt forstår hvad du mener: gå ind i boot.ini..... det faneblad findes jo kikke i msconfig-vinduet.... måske jeg er alt for meget 'dummie' til at forstå det ....

VH
Denpete

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 13-07-07 16:10

men jeg prøver nu at tilføje:

/fastboot:minimal
i linien:
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptOut

så må 'vi' se.....

Kommentar
Fra : coldane

Dato : 13-07-07 16:11

HVis du bruger et usb tastatur, så prøv at skifte til et gammeldags ps/2 og se om du ikke kan trykke f8 under boot nu...

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 13-07-07 16:25

->cooldane: det er en laptop/notebook jeg har - ikke en desktop....

Ingen af de førnævnte ændringer giver noget resultat. Hverken 'hansen9's' tilføjelse eller det seneste /NoExecute=OptOut....

Jeg er lost nu......

På fanebladet i 'msconfig' ->Generelt er der 3 valgmuligheder til 'afprikning':

Normal start
Daignostisk start - indlæs kun grundlæggende drivere og tjenester
Valgfri start:
1) Behandling af System.ini fil
2) Behandling af Win.ini-fil
3) Indlæs systemtjeneste
4) Indlæs startelementer

er der noget at 'hente' her måske??

VH
Denpete

Kommentar
Fra : coldane

Dato : 13-07-07 17:09

Argh sorry mester....

Så har jeg kun en ting der måske virker, men det er lidt riski, og helt op til dig selv om du tør.
Du kan prøve at starte maskinen og når den har indlæst XP så holde sluk knappen nede indtil den dør. Så burde den selv komme med "fejlsikret tilstand" menuen. Men det afhjælper selvfølgelig ikke dit problem med ikke at kunne tilgå den som standard...

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 13-07-07 17:15

ok coldane..... no hard feelings....

som du selv nævner er det måske lidt riskit at gøre det, men mit problem er jo at jeg ikke kan på 'dyret' til at starte op i Fejlsikret tilstand ved at bruge F8-tasten.... den starter hele tiden op i normal mode...

VH
Denpete

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 13-07-07 17:30

Ved en tilfældighed ser jeg, at der på mit Crev er en 'fil'(?) kaldet 'boot konfigurationsindstillinger' på 1kb. Dens indhold åbnes med Notesblok og indeholder fgl.:

[operating systems]
bad=bad /safeboot:minimal

og intet andet.

Kan der være ting her der skal rettes/tilføjes, der bl.a. 'hansen9' har nævnt boot.ini et par genge i denne tråd...

VH
Denpete

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 13-07-07 18:30

Var blevet gjort opmærksom på, at jeg havde 2 antivirusprogrammer kørende. Det ene (AntiVir) er nu slettet og har nu Avast som antibirusprogram.

Af ukendte årsager (hehe) er der nu pludselig dukket en BOOT.INI-fane op !!!!

I denne fane står der:

[operating systems]
bad=bad /safeboot:minimal

Så måske jeg skal indføre/rette den til en af de forslag fluffy har givet. Men formodentlig skal havd der står i den nu slettes - eller hvad???

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 14-07-07 11:26

Lige til din forståelse. Det du ser under boot.ini fanen er det samme som der står i boot.ini filen på dit c-drev. Det du laver under hvis du vælger safeboot, er at systemet indsætter den ændring i boot.ini som jeg så foreslog dig at gøre manuelt.

Men ja, du har et problem med den fil. Start med at indsætte:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect

Og prøv så om ikke F8 virker. Ellers gå ind i boot.ini fanen igen og vælg safeboot.

Jeg tror vi er ved at være der

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 14-07-07 11:27

Du skal selvfølgelig slette det der står i forvejen.

Kommentar
Fra : akrolle

Dato : 15-07-07 07:34

f 5,prøw den..

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 15-07-07 09:02

Så er problemet løst - jeg kan starte i Fejlsikret tilstand.

Mange tak for hjælpen - begge to.

Ved ikke lige hvordan jeg kan dele pointene til jer, men vil gerne lære hvordan...

VH
Denpete