/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Kontokort
Fra : RenePro
Vist : 474 gange
200 point
Dato : 13-07-07 12:34

Hej. jeg står og skal skilles men så finder jeg ud af min kone har kontokort og lån jeg ikke ved noget om, er der nogen der ved om jeg kommer til at hæfte for det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-07-07 12:35

Fælles eje, deler lige.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-07 12:42

Ja - du hænger på det hele på lige fod.......

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 13-07-07 12:43

Hvis det er noget hun har lavet uden dit kendskab og det kun er hende der har skrevet under, hæfter du ikke for kontokort m.m. Hun kan jo ikke stifte gæld i dit navn.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-07-07 12:46

Med fælles okonomi kan hun meget.
Men hvis du ikke lægger alt på bordet her.
Så er næste skridt en advokat.
Ingen her han uden viden i detalje om jeres
okonomiske juridiske situation komme med andet
råd end - advokat.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-07-07 12:47
Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 13-07-07 13:43

hej
hvis hun har oprettet kontokort, og det kun er oprettet i hendes navn kan du ikke komme til at hæfte for det. jeg ved det fra min søster for de har prøvet det samme. hun havde et kontokort til ikea hvor hun skyldte over 30.000 og det var kun hende der havde skrevet under da de fik kortet og hun kom selv til at betale det tilbage efter skilsmissen. han hæftede ikke for noget.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 13-07-07 13:53

nej direkte hæfter du ikke for det, men indirekte jo, hvis i har fælleseje:

hvis i har værdier for ca 500.000 til sammen, så får i begge værdier, gæld mv til en værdi af 250.000.

hun får :
-30.000 kredit kort
280.000 andet
du får:
250.000 diverse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-07 17:33

Det er for kompliceret til at du kan forvente et brugbart svar på kandu.

Hvis det er gået til hendes helt private eskapader, langt dyrere end rimeligt for jeres livsførelse, har du nok en rimelig chance for at du går fri. Men hvis det er til rimelig beklædning, fælles madvarer osv, så er det ikke sikkert.
Du må have en advokat til at bedømme sagen i helhed.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 13-07-07 21:25

Nu er det godt nok længe siden - i 1992 jeg blev skilt. Eksen og jeg havde ikke tegnet særeje eller noget. Vi havde enkelte gældsposter i begges navn og en del i hver vores navne.

Vi hæftede ikke for hinandens gæld udover det vi havde skrevet under på sammen. Jeg sidder stadig med meget af gælden fra dengang.

Vi havde til gengæld heller ikke hus eller bil eller andet med værdi. Ved ikke om det har en betydning.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-07-07 18:33

Det er meget simpelt:

I hæfter hver for gæld i eget navn, og deler/hæfter begge for den fælles.

Men hendes gæld bliver fratrukket i aktiv/passiv-opgørelsen, og dermed vil den del af hendes aktiver, som hun skal dele med dig, blive tilsvarende mindre.

Hvis der er flere aktiver end passiver, skal differencen deles med den anden.

Hvis der er flest passiver, så hænger den anden ikke på halvdelen af gælden.

Meget nemt. Og på den måde kan du selvsagt "blive snydt" fordi hendes "del til deling" bliver det mindre.

Men i bo-opgørelsen skal det hele jo med, også opsparinger, værdier m.v. Og hvis I ikke har særeje, så gælder det også værdien af de ting, som er bragt med ind i ægteskabet.

Men du kommer under ingen omstændighedertil at hæfte for hendes eget kontokort.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 14-07-07 18:34

Og det samme gælder for lån!