|
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 12-07-07 20:32 |
|
Jeg tror det måske ikke er selve motoren, men noget i motorrummet der kommer til at runge og buldre når motoren går med lave omdrejninger.
Når du så giver motoren gas, er den mere rolig og derfor forsvinder larmen
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 12-07-07 21:18 |
|
Hejsa!
Nu er det sådan. at der er meget stor forskel på Yanmarmotorer, så du bliver lige nødt til at oplyse om type og årgang
Mvh
dabj
| |
| Kommentar Fra : play3r |
Dato : 12-07-07 21:53 |
|
Jeg kan sidde og se på motoren mens den kører og der er ikke rigtig noget som burde kunne ligge om rumle rundt!
Med hensyn til motor type og årgang så står der M10 på motoren, så jeg vil tro at det er den som hedder 1GM10 og den skulle være blevet lagt i omkring 1985.
| |
| Kommentar Fra : play3r |
Dato : 12-07-07 21:53 |
| | |
|
Selv tak.
Det fremgår også af linket at din motor er fra:
Yanmar YSM 1978 - 1980
M = Modern
VH Palle Hansen
| |
|
Jo hvis den hedder 1GM10 så fra 1984-nu
Motorn bygger på föregångaren 1GM1 som tillverkades 1980 - 1984. 1GM10 började tillverkas 1984 och tillverkas fortfarande!
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 13-07-07 00:17 |
|
Og så dit spørgsmål----
De første 1MG10 kom i midten af 80'erne så din har nok været ny da den blev ilagt.
Den type Yanmar har det med at banke og gå meget hårdt ved lave omdrejninger (kan få båden til at ryste lidt) og det er normalt. Hvor meget din larmer kan jeg jo ikke vurdere, men du bør nok lige checke ophængene på motoren. Hvis bare een af dem er defekt, kan det netop give sig udslag i ekstra støj ved lave omdr.
Jeg går ud fra at motoren er med sejlbådsdrev, og jeg har en enkelt gang set et drev der ikke var monteret rigtigt, således at vibrationerne fra motoren fik drevet til at slå mod kanten af glasfiberen (hullet til drevet var skåret forkert).
Er du i tvivl må du få en tekniker til at se/lytte på det.
Hvad med sælger? han må da kunne fortælle om lyden er normal (altid har været som den er nu).
Mvh
dabj
| |
| Kommentar Fra : play3r |
Dato : 13-07-07 11:31 |
|
Sælger siger ligesom jer at den larmer lidt mere i tomgang. Dog syntes jeg at den larmer på en forkert måde men da jeg ikke har så meget forstand på bådsmotorer endnu kan det jo være meget normalt som i siger.
Jeg skal ned og reparerer lidt på den imorgen så optager jeg den med videokameraet og ligger det på nettet.
Motoren er ikke med sejlbådsdrev!
Hvordan kan jeg se om ophænget er iorden? Er det bare og se efter om det er "slup" i bøsningerne?
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 13-07-07 17:44 |
|
Det afhænger lidt af hvilke ophæng der er tale om.
Det mest almindelige er gummiophæng og de skal naturligvis kunne bevæge sig.
Prøv at løfte motoren ved hvert enkelt ophæng, brug en brækstang, rør, stor nøgle eller lignende og undersøg om du kan se revner i gummiet, løse bolte/møtrikker eller lignende. Gummiet er støbt fast mellem beslagene der sidder på fundament og motor.
Når der ikke er sejlbådsdrev kan det måske skyldes gearet--støjer den også i tomgang når skruen er slået til??
Mvh
dabj
| |
| Kommentar Fra : leifjø |
Dato : 20-07-07 10:33 |
|
Jeg har en ældre model (YSB 8), som har samme lydbillede. Når jeg ser på motoren i langsom tomgang, hvor den larmer, ryster og vibrerer motor og gearkasse, mens de falder til ro ved bare lidt højere omdrejningstal. Jeg har altid tilskrevet det noget så simpelt som resonnans. Motoren har lydt sådan i de 14 år, jeg har haft den, også før jeg i 2000 fik den hovedrenoveret, og hvor der blev skiftet ophæng. Så min mening er, at det formentlig ikke er forkert, at den siger sådan.
Skal lige siges, at min også er med stævnrør.
Mvh Leif
| |
|
Har selv haft en, fuldstændig det samme, se svaret: 12-07-07 20:34
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|