/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Garanti bestemmelser i 2005?
Fra : Sofuzz
Vist : 440 gange
100 point
Dato : 12-07-07 17:51

Hejsa, nu er min robot støvsuger gået i stykker igen! min det er kun 6 mdr. siden jeg fik en ny i garantiperioden! på sug . dk skriver de at de yder 2 års garanti (købt 8/7-2005)

Mit spørgsmål er så om der ikke var 3 års garanti i 2005?

Og om garantiperioden gælder fra datoen hvor jeg modtog den sidste robot støvsuger i garantiperioden?

Venlig hilsen sofuzz

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 18:03

JA

Din garanti gælder fra den sidste du har modtaget - uanset hvorden den første var købt....

Ved enhver udskiftning træder garantiperioden til forfra....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-07 18:05

Ja, en ny garantiperiode gælder fra den dag du fik den nye støvsuger......

Så det vil jo sige, at du stadig har 1½ års garanti når det er ½ år siden du fik en ny....hvis altså der udtrykkeligt står garanti på papirerne/kvitteringen, og det ikke bare er købelovens reklamationsret på 2 år der regnes med.

Men selv om der ikke skulle være garant, men kun reklamationsret så gælder den også i 2 år fra du fik en anden støvsuger

mvh dova

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-07-07 18:19

I slynger noget om jer med begreberne.
Der IKKE 2 års garanti (og har aldrig været det).
I "gamle dage" havde man 1 års garanti - nu erstattet af 2 års REKLAMATIONSRET, hvoraf de første 6 mdr i princippet virker som en garantiperiode, herefter påhviler det køber at bevise, at der har været noget galt med produktet.
I praksis vil producenten dog som oftest forsøge at reparere produktet - i hvert fald inden for det første år (for seriøse producenter ofte hele reklamationsperioden).
Den opmærksomme læser vil sige, at den nye købelov stiller køber ringere end den gamle, og det er i nogen grad rigtigt.
Den 2-årige reklamationsret begynder "forfra", hvis produktet er udskiftet af producenten.
Den eneste undtagelse herfra er, hvis producent eller sælger vælger at udvide disse perioder - og det sker ikke sjældent.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-07-07 18:22

PS. Hvis sælger har valgt at yde 2 års GARANTI, og du har det på skrift og/eller kan bevise det, er du stadig dækket ind.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 18:23

Citat
Den eneste undtagelse herfra er, hvis producent eller sælger vælger at udvide disse perioder - og det sker ikke sjældent.

Citat
skriver de at de yder 2 års garanti

Det er IKKE os der slynger rundt med begreberne.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 18:27

Citat
Sug.dk yder 2 års reklamationsret i henhold til købeloven

Og de yder så IKKE 2 års garanti...

Men hvis det er UNDER 6 mdr. siden du fik den sidste - er det bare at levere tilbage.....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-07 19:22

Citat
I slynger noget om jer med begreberne.
Der IKKE 2 års garanti (og har aldrig været det).

Slap da lige af brokøre

Det kan sgu da sagtens være at forhandleren har givet 2 års garanti.....men som jeg skrev, er det muligt der kun er reklamationsretten

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-07-07 20:10

Jeg har sjældent været mere afslappet og kunne da sagtens lade jer bruge begreberne i flæng, men så er jeg alvorligt bange for, at I få jer en økonomisk overraskelse på et eller andet tidspunkt.
Nu valgte jeg altså at oplyse jeres "formørkede" sjæle lidt i ren uegenyttigt ærinde

Citat
men som jeg skrev, er det muligt der kun er reklamationsretten

og så var du stillet helt, helt anderledes - ikk'?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-07 20:35

Citat
og så var du stillet helt, helt anderledes - ikk'

åbenbart ikke her, for spørger har jo fået byttet den ikke særligt holdbare støvsuger en gang.......

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 12-07-07 21:28

Hold nu op med det skænderi. Hvis spørgeren har fået byttet støvsugeren inden for de sidste 6 mdr. så har firmaet igen et problem. Er det mere end 6 måneder siden, hviler bevisbyrden på spørgeren. Der er da ingen grund til at skændes når der er plads til at række tunge

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 100 point
Dato : 12-07-07 21:48

Helt enig. Men mange er stadig ikke helt med på de "nye" regler

2 års reklamationsret
6 måneders garanti

Hvis du får dit produkt ombyttet eller repareret, forlænges garantien med 6 måneder fra reklamations datoen.

Det bliver tit og ofte misforstået, men som jeg ser det, så er i vist enige alligevel

Nogle produkter ydes der 2, 3 eller flere års garanti på. F.eks Black&Decker har 2 års GARANTI, hvilket stiller brugeren bedre end købeloven. Og det er jo faktisk tilladt

- Anden

Kommentar
Fra : Sofuzz

Dato : 13-07-07 11:33

tak for de gode svar! i er nogle skattebasser! støvsugeren er meget uholdbar, og jeg rengør den ellers hver gang jeg har anvendt den (holder til ca. 40-50 støvsugninger) men nok om det...

God weekend og god ferie til alle, venlig hilsen sofuzz

Godkendelse af svar
Fra : Sofuzz

Dato : 13-07-07 11:35

Tak for svaret taunusanden. prøver om de vil bytte den!