/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olieskift på plæneklipper
Fra : Ggaz
Vist : 8023 gange
200 point
Dato : 12-07-07 11:48

er der nogen, som kan fortælle mig, hvordan man skifter olie på en plæneklipper. Det er en Briggs og Stratton Quattro motor, men hvordan gør jeg - gerne trin for trin?

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-07-07 12:05

Du kan - i de fleste byggemarkeder - købe et olieskiftningssæt, der består af bl.a. en lille håndpumpe påmonteret en lille slange. Den suger du den gamle olie med gennem hullet på plæneklipperen, hvor man også efterfylder/måler oliestand.
Et godt tip er at lade plæneklipperen køre lidt før man skifter olie. Derved bliver den gamle olie varm og nemmere at arbejde med.
Et nemt stykke arbejde, der bør foretages ved vinterklargøringen.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-07-07 12:08

ps. Det er forhåbentligt indlysende, at ny olie (specialolie til plæneklippere) skal påfyldes efter tømning.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-07-07 12:12

De BS-motorer jeg kender har en aftapningsskrue med firkant hovede. Og hvis påfyldnings/inspektionshullet er uden tap for nivo, - skal der påfyldes olie til det løber ud af hullet, men maskinen skal selvfølgelig stå på vandret underlag. På små motorer (2-3HK.) er det som regel ca. 0,25 liter

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-07 12:41

Det med opsugning gennem påfyldningen er en dårlig nødløsning.

Du tager tændrørsledningen af, så den ikke kan køre og du ikke kan komme til skade derved.

Så vippes maskinen, således at du kan komme til bunden, men at luftfilteret vender op, så der ikke kan løbe olie over i det.

Med en passende nøgle skrues bundproppen af og gemmes. Den er konisk og den kan godt sidde stramp, men er løs så snart den er drejet 1/4 omgang, den rigtige vej. Det er samme vej om man lukker op for en vandhane. set nedefra og op mod proppen. Nogen kalder det mod uret.

Når proppen er af, vipper du klipperen tilbage med et plastfag eller lignende under til at opsamle olien. Efter et kvarter, når den sidste dråbe,håber man , er faldet. vippe man tilbage og skruer bundproppen i. strammer godt.
Til sidst fyldes frisk olie på til mærket, hverken mere eller mindre.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 12-07-07 13:06

transor.

Citat
Det med opsugning gennem påfyldningen er en dårlig nødløsning

Det ville - efter min mening - være (til dels) korrekt, hvis der var tale om meget højtydende motorer.
Her er der tale om (simple) robuste motorer, hvor den af mig beskrevne løsning burde være alt rigeligt og den nemmeste.
Min erfaring er, at skjoldet på plæneklipperen er rustet op lang tid før du får motorproblemer.

Metoden bruges iøvrigt på marinemotorer.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 12-07-07 14:56

Jeg skifter olie på min plæneklipper således (B&S-motor)

1.Tændrørsledningen tages af
2.Plæneklipperen stilles på højkant med tændrøret opad (få en til at holde den)
3.Skru påfyldningsskruen ud og lad olien løbe ud
4. På¨fyld ny olie, men kun til mærket

Kommentar
Fra : nyfigen

Dato : 12-07-07 15:26

Det undrer mig, at nogen siger, at man skal bruge specialolie specielt beregnet til plæneklippere. Hvad er der i vejen med en meget god multigrade motorolie beregnet til bilmotorer?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 12-07-07 16:36

Du kan udmærket bruge en 10w-30 olie.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-07-07 22:01

Hvis det er en billig plæneklipper, så gør som de fleste.. Lad skidtet køre på det gamle olie til den ikke kan køre mere

De holder mange år, bare man husker at fylde efter.. De billige maskiner med B&S motor ruster skjoldet i stykker eller den elendige plastik karburator går til, langt før end motoren bliver slidt op pga gammel olie.

Men.. Hvis du skifter olien, efter før nævnte forskrifter, så bare brug det billigste du kan finde. Den "originale special olie" er almindelig gammeldags SAE30, det som de fleste biler kørte på i gamle dage. 15W/40 som sikkert er den billigste er super til en plæneklipper.

Men ellers er denne fin:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1051&Grp=&n=10&KundeID=
Men dyr liter mæssigt i forhold til denne:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4341&Grp=630020&n=60100

- Anden