/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Badeværelse og Glasfilt ?
Fra : MartinFr
Vist : 10430 gange
120 point
Dato : 12-07-07 04:48

Hey,

jeg har et lille bitte badeværelse på nogle få kvadratmeter, hvor jeg har fliser op til omkring skulderen, der fra og opefter er der blot puds der er malet med en maling af en art med en høj glans.

Der er mange huller i vægen og den er forholdsvis ujævn hvilket tydeligt ses pga den høje glans, jeg ønsker derfor at gøre et eller andet ved vægen så den bliver mere glat og jævn.

Min plan er at jeg vil lukke hullerne med noget våderums sillicone halløj jeg har købt som kommer i bunden for at fylde hullet og så let omgang spartel yderst så jeg kan slibe punktet glat ( jævn med resten af muren.

Derefter ville jeg slibe hele muren over med en slibemaskine af en art (excentersliber sikkert) for at få den så jævn som mulig og få noget af den gamle maling af som sidder lag på lag.

Herefter overvejede jeg så prøve at finde noget spartel til en rimelig pris til våderum til at spartle vægen med (måske er det slet ikke nødvendigt!?) og lige slibe den over derefter for komme de værste ujævnheder yderligere til livs.
Herefter ville jeg opsætte en gang glasfilt på vægene og til sidst male dem med en høj glans akryl maling.

Ville dette være godt nok ?

Væggen bliver ikke direkte udsat for vand, men da badeværelset er lille vil der selvfølgelig være fugtigt ved bad, samt stykket lige omkring hvor jeg bader vil nok blive ramt af vand hyppigt fra når jeg vasker hår (fliserne går jo kun til omkring skulder højde).

Istedet for at spartle vægen med våderums spartel kan man så få noget andet der kan hjælpe med at få muren rimlig glat? F.eks en grunder af en art der kan smøres på eller lignende?

Da jeg købte vævklæber til de øvrige rum i lejligheden sagde sælgeren at den eneste forskel på den jeg købte og våderums klæberen var prisen.
Men kan det virkelig passe ? eller skal jeg ud og købe "speciel" våderums klæber ?

Er høj glans akryl maling lige så "godt" som alkyd maling ?
Har i et andet indlæg fået anbefalet akryl maling til badeværelset, men har flere andre steder på nettet læst at der skal bruges alkyd maling til badeværelse/våderum.

Nogen der har en bedre løsning ?

Mvh

Martin

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-07-07 06:48

hvis du bruger den fremgangsmåde , er du 100 % sikker på at det går galt

rens alt det løse af og evt slib væggen let , fyld de værste huller ud med filler og fuldspartel herefter med sandspartel
når det er helt tørt slibes væggen helt glat og evt pletspartles hvis der er behov for dette
husk at hvis du vil bruge filt , skal den være HELT glat , ellers brug glasvæv det er ikke helt så sart
du kan sagtens bruge alm vævlim , men vådrumslim er dog det bedste
brug en alm vægmaling med en glans 20 eller derover , så er den vandsyende nok , men du skal regne med at den skal have mindst 2 gange , med en god vægmaling ( de billige malinger skal der bruges 3-4 lag )hjørner og kanter ned mod fliserne skal have en tynd fuge ag acrylfugeefter 1 gangs maling

mål op hvor mange m2 der er og køb materialer efter dette , hvis kun er så lidt som du siger kan det ikke blive ret meget mere end 500 kr ialt med selv gode materialer , men der er da noget arbejde i detnår du ikke har prøvet det før

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-07 08:31

Citat
Min plan er at jeg vil lukke hullerne med noget våderums sillicone halløj

Det dur ikke, der skal noget fast spartelmasse i hullerne.

Al løs puds skal slibes, spartles af.

derefter pudses/spartles væggen glat, og det behøver sådan set ikke være med noget specielt, almindelig vægspartel/filler kan bruges ....men det er vigtigt det bliver jævnt, da enhver ujævnhed "forstærkes"/ bliver mere synlig når der kommer væv på.

Så skal væggen have en membran i form af noget vådrumsgrunder....det er noget der smøres på med en pensel eller rulle og som laver en vandtæt hinde på væggen......det er lovkrav i vådrum.

derefter opklæbes vævet med vådrumsklæber (ellers risikerer du altså det falder ned igen når der kommer damp/fugt.)

Og så skal der bruges vådrumsmaling.

Citat
Er høj glans akryl maling lige så "godt" som alkyd maling

Ja, men til vådrum bør der bruges speciel maling for at sikre det holder.

mvh dova

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 12-07-07 08:44

dove>> det er da en være gang sludder , du har da visk aldrig selv været håndværker

en vandtæt menbran er den gummihud der beuges på gulv og brusevæg under fliser , og er kun lovpligtig i dette område og ikke resten , og kan slet ikke bruges under filt
og der er desuden slet ikke krav om det i et gammelt badeværelse , medmindre der skiftes fliser

det kan også sagtens holde med alm vævlim når der ikke sprøjtes meget vand direkte på væggen
og vådrumsmaling er ikke en spesiel maling , det er bare en alm vægmaling , med en glans på over 20 , det bedste er at vælge en glans der ligger på 30-40

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-07-07 09:48

Citat
og er kun lovpligtig i dette område og ikke resten , og kan slet ikke bruges under filt

Nu fremgår det jo netop her, at det er et temmlig lille rum og ikke nogen oplysninger om, at der skulle være en særskilt aflukket brusekabine.

Og jo, jeg har faktisk arbejdet som maler for en del år tilbage, men det var før den regel om vådrumsmembraner trådte i kraft

Men jeg mener nu mine anvisninger er korrekte:

Citat
Malebehandlinger beregnet til brug i vådrum – fugtig zone – er systemer, dvs. bestående af flere komponenter. Typisk består et malingssystem af en primer, en vandtætningsmembran, en glasfilt (eller -væv) med tilhørende klæber, en fugtstabil vævfylder og en maling til færdigstrygning

Citat
små vådrum, dvs. vådrum med et areal mindre end 3,25 m2 eller med en bredde på 1,3 m eller derunder, omfatter vådzonen alle vægoverflader

Men nu vi er ved reglerne for vådrum....så må man i nyetablerede våd/fugtige rum slet ikke bruge vandtæt malerbehandling medmindre der er så højt til loftet, at det bliver gjort på den del af væggen der er højere end 2,30 meter

http://mba.evia.dk/?id=10

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 12-07-07 11:23

Hmmm Jeg som maler, vil sige du skal ha renset alt det løse malingflager af.
Ta noget Polyfilla og fylde i de grove huller da det tører forholdsvis hurtigt og IKKE SYNKER!

Der efter skal du ha fat i noget VÅDRUMS sandsparlet og spartle op over et par gange.
Når det er gjordt skal du så ha det slebet og grunde det med Microdispers.
Og når du er kommet så langt der skal beklædning på så skal du ha noget VÅDRUMSLIM og det filt du nu ønsker.
Så skal du ha det filt grundet for ast få en pæn overflade og mættet det.

Og til allersidst skal du så ha en god VÅDRUMS maling på. Gerne en glans 25 da det er den som er aller mest anvent.

VH Laika_pigen

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 12-07-07 16:07

Hej,

mit badeværelse er ca. 120 cm bred og 260 cm lang og der er 260 cm til loftet.
Bruse anordning er ca. lige midt på den lange væg, hvor der er en 90x90x90 forhængsstang.

Som jeg kan forstå det er planen omkring således:

1. Slib gammel maling af mur. (Excentersliber eller er der andre former for slibe værktøjer der er mere bevendt ?)

2. Spartel mur med noget våderums spartel, og slib efter så det bliver glat (evt gentag 2 gange).

3. Påfør en slags grunder af en art som lukker overfladen så den bliver vandafvisende (Microdispers).

4. Her kan jeg så vælge at male direkte på spartel / grunder eller jeg kan sætte filt op med våderums klæber og derefter male ovenpå ?

Er der nogen grund til at sætte filten op?
Jeg har pt ingen revner eller lignende i badeværelset (eller andre steder som jeg lige har bemærket).

Arealet der skal spartles er ca.:
De to lange vægge = 260 x (260/2) x 2 /10000 = 6,76 kvm
Korte vægge (dør medreget) = 120 x (260/2) x 2 /10000 = 3,12 kvm
I alt = 6,76 + 3,12 = 9,88 kvm (maks)

Nogen der har en idee om hvor meget spartel man ca. bruger ? Snakker vi 10-20 kilos spande eller er jeg nede og kan nøjes med f.eks 2½ - 5 kilo ?

Har en Flugger Glans 25 maling til badeværelset stående (Deksoplast Uteakrylat).

Martin

ps. jeg er klar over der ikke er grund til at først dividere med 2 og derefter gange igen med 2 da det giver det samme, men det gør regnstykket lettere at finde ud af. Divider med 2 fordi det kun er halvdelen af væggen der skal spartles og gange med 2 fordi der er 2 vægge.

Kommentar
Fra : MartinFr

Dato : 15-07-07 03:48

hmmm ? :)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-08-07 17:24

Hvis vi snakker om letvægts-vådrumsspartelmasse fra DANA-LIM og du har slebet pænt og lige af, så rækker en 5 litersbøtte meget langt (heldigvis, for den er ret dyr, men tæskelækker at trække på med en bredspartel.) Bemærk, at du skal glemme alt om spartelsæt henne fra FAKTAs 20 kroners hylde; du skal ha en sag på 30-40 centimeters bredde.Og en 2tommers i den anden hånd. Med hensyn til tætheden af lokalets vægge, kan du kigge i B&B-anvisning nr. 200 og/eller spørge på kommunens tekniske forvaltning. Hjemme hos mig var der membran under spartelen og vævklæber og -filler (samme bøtte!) over og under filten.
mvh
pbp