/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Spam...
Fra : refi
Vist : 685 gange
50 point
Dato : 11-07-07 22:31

Havde lige min nabo på besøg.... (han havde lidt spamproblemer)

Det fik mig til at tænke lidt (ja - det kan jeg også )

Hvad får de egentlig ud af at sende al den spam....
Der kan da ikke være mange der hopper det mere....
Det må da i den sidste ende koste DEM penge.....

Hvor er fidusen......

Dette med vilje lagt som smalltalk - til debat......

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 11-07-07 22:42

Johhhh..........Er det dem med lotterigevinster o.l.?

Hva´ fa´en...Hvis bare ÉEN idiot smider sine personlige oplysninger...jah.....
Sååå deeeeettt

Kommentar
Fra : iah

Dato : 11-07-07 22:47

Tja, det er jo en kæmpeindusti, der er nogen der bliver millionærer på det og det sidste spamoffer er jo ikke født endnu...

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 11-07-07 22:48

Man må egentlig være meget godtroende for at hoppe på meget af det der blir sendt......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-07 22:55

Om jeg hopper på en lotterigevinst eller ej - kan da ikke give spammeren noget......

Sikkert er der da nogen der tjener på det - men HVEM.....

De kan jo ikke bare sælge adresser - der skal da penge hjem et eller andet sted fra.....

Om jeg hopper på en spam eller ej - koster jo ikke MIG penge - så hvem betaler......

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 11-07-07 23:04

Det jo lii det, ved det faktisk ikk... Lad os håbe der kommer et klogt hoved herind

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 23:05

Jeg har da vundet millioner på min mailadresse.
Pænt og høfligt får de svar med skonummer og alt andet.
Nu venter jeg bare på pengene.

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 11-07-07 23:06

Haah Teil....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 23:11

Det er sandt.
Honda Motor, Røde Kors har skrevet til mig om
milliongevindster.

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 11-07-07 23:12

Lyder da rart

Mange millionæren Teil

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 23:16

Jeg har femten rige onkler i Sydafrika som fornylig
afgik ved døden. For mig ukendte, men flinke advokater
fandt frem til den eneste arving, himself her.
Alt passer, med navne og andre oplysninger.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 23:17

Såe der er ingen tvivl, jeg tjener på "spam"

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 11-07-07 23:18

Ja, og jeg får overskudet fra julemandens gaver

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 23:23

Spammer julemanden? Det vidste jeg ikke.

Men men, hvis bare en procent hopper på "tilbud"
så gir det kassen for afsender. 10.000 mail koster
ikke alverden.
En god ven rejste til London for at modtage en stor
sum penge, lovet i en mail. 87 undskyldninger fra
banditterne med ønske om udlæg af et større beløb,
bare indtil millionerne blev frigivet og bla bla bla.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-07 23:24

Lige for tiden får jeg en masse spam fra tyskere
om alt mellem himmel og jord.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-07-07 23:26

Ja da der ikke er kommet nogen fornuftige bud på hvem der tjener spam ja så vil jeg gerne løse gåden: producenterne af spamfiltre !!!

Man kunne jo også spørge om hvem der tjener på at laver virus og anden Malware.

Da alle store computersystemer skulle år 2000 cikres så gav det ihvertfald en vældig omsætning i sikkerhedsindustrien.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-07 23:33

Ingen tvivl om de måske har en finger med i spillet - men at de ligefrem skulle stå bag tror jeg ikke...

Teil....

Nu snakker vi jo ikke om disse fupmail - det er noget andet....

Men f.eks. viagraspam o.lign.

Tysk spam florerer som du siger også i øjeblikket....

Der kan ikke være mange der køber varer via en sådan mail.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-07 23:34

Bilka kunne jo heller ikke leve af at sende aviser ud hver uge hvis ikke det gav kunder.....

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 50 point
Dato : 11-07-07 23:37

Man tror det er løgn, men der er *masser* af mennesker der handler med spambutikkerne. Lige som der er rigtigt mange som vitterlig køber alle de falske spywarescannere, som f,eks ErrorSafe-DriveCleaner-Winantivirus osv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-07-07 23:57

Jamen er det virkelig nok til at de kan leve af det.....

Der må da være 10000ender om buddet.....

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 12-07-07 00:14

Ork ja, der er mange, og de tjener allesammen fedt. Det er ikke specielt dyrt at være spammer. De skal bare oprette nogle net (botnet) af maskiner der udsender spammen, eller også hacke nogle hotmails http://www.informationweek.com/news/showArticle.jhtml?articleID=201000324 og så tjener de også på, at dræne folks bankkonti og creditcards. Det er de samme banditter. Man regner med at internet kriminalitet, er mere indbringende på verdensplan, end narko kriminalitet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 00:47

Jeg har bare svært ved at se HVOR pengene kommer fra.....

Til trods for vi alle modtager en masse spam - eller sorterer det fra - betaler vi jo ikke for det....

Nu ser jeg helt bort fra "svindel" som sådan - det er jo en anden historie....

Nogen må jo betale....

Hvis jeg endelig skulle falde for et af tilbuddene er det jo producenten der tjener og ikke spammeren....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 00:50

Kriminaliteten er jo en ting.....

Men det er jo ikke kriminelt alle steder at sende spam.... (definationen kan man så diskutere)

En spammer på en eller anden sydhavsø kan sgu da ikke tjene penge i Danmark...

Så hvad vil han/hun med danske adresser.....

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 12-07-07 00:58

Citat
Hvis jeg endelig skulle falde for et af tilbuddene er det jo producenten der tjener og ikke spammeren....

Det er *spammeren* der opsætter de webshops du bliver tilbudt varer fra. Ofte ser du aldrig varen, ellers også får du et cracket program. Oven i købet, så hapser de dine kreditkort oplysninger, som de enten selv misbruger, eller sælger til trediepart. Der findes hele servere fyldt med konto og kreditkortoplysninger, der bliver udbudt til salg.

Citat
En spammer på en eller anden sydhavsø kan sgu da ikke tjene penge i Danmark...

Så hvad vil han/hun med danske adresser.....

Jamen danskere køber da gerne i udlandet, hvis de kan spare nogle penge, eller få nogle ulovlige varer.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 12-07-07 01:23

Citat
Lige som der er rigtigt mange som vitterlig køber alle de falske spywarescannere, som f,eks ErrorSafe-DriveCleaner-Winantivirus osv.

Det der Drive Cleaner er noget arrig lort. Jeg kan huske, at jeg en gang gik temmelig meget i panik og forsøgte at krydse mig væk fra noget pop up stads med navnet "Drive Cleaner"....Mirit lokkede mig ud i den helt store rengøring, som endte godt..

Nøøøøj jeg var stolt - lille mig rensede for både dit og dat - men at bage et franskbrød, det kan jeg ikke hitte ud af

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-07-07 01:56

Spam er det noget med uønsket mail jeg har en spamfilter, det eneste jeg har ud af den, er at hente førstegangs mail i papirkurven, jeg modtager aldrig noget jeg ikke har bedt om

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-07-07 06:23

Man er til en vis grad selv herre over, hvor meget spam man modtager. Jeg har 4 email kontoer:

1.) Udelukkende til kandu.dk
2.) En back-up, hvor jeg gemmer 'vigtige' mails jeg har videresendt til mig selv.
3.) Min hjemmesides webmaster konto.
4.) En 'offentlig' til avis-abonnement, el-selskab, offentlige myndigheder, privat korrenspondance.

Her er så en liste over hvor meget spam jeg får pr. uge:

ad 1.) 5 - 7
ad 2.) 0
ad 3.) 0
ad 4.) 20 - 30

Jeg har ingen anti-spam programmer udover hvad TDC og Dandomain selv sorterer fra automatisk.

En bekendt af mig som spiller Poker og tilmelder sig alle mulige og umulige konkurrancer får, til gengæld og på trods af Spamfighter samt et større administrations arbejde med at 'blocke' div. email adresser, ca. 1.000 spam-mails om ugen !

Morale:

Holder man kortene tæt ind til kroppen, så kan ingen lure af, hvad man sidder med på hånden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-07-07 06:56

Man behøver ikke at være millionær for at betale for udsendelse af spam.

"www.inetgiant.com
E-Mail millions of recipients daily Spam-Free. Explode your sales now! Order today - get a 50% rebate, only $24.99 per month. Email advertising and email marketing allows you to send bulk emails to 2.5 million opt-in people who want to learn about your website and its products and services!"

Hvis bare een af de 2.500.000 modtagere køber din 5$ Viagra til 30$, så er dine markedsføringsomkostninger hjemme. Og det er endda hos et firma der påstår (fejlagtigt sandsynligvis) at alle modtagerne har meldt sig frivilligt. Det er sikkert billigere de steder der indrømmer at det er spam. Hvis du kun markedsfører dine ydelseri USA, så er du alligevel ligeglad med at mailen ryger til 1 mill udenfor USA - der er alligevel 1½ mill der 'rammer'.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-07 08:24

Citat
Både private internetbrugere og virksomheder betragter uønsket reklame som et af internettets største irritationsmomenter, og gør en stor indsats for at forhindre det i at nå modtageren.

Derfor er det logisk at konkludere, at spam og anden uønsket internetreklame ikke kan have nogen effekt på modtagerne, der jo gør alt for at undgå reklamen.

Undersøgelser viser imidlertid, at spammere har en meget god grund til fortsat at satse på reklamer for piller og porno. Spam er nemlig en særdeles indbringende indtægtskilde, skriver amerikanske Wired.

I modsætning til papirforsendelser er der ingen eller kun få omkostninger forbundet med udsendelse af millioner af spam-mails. Det indebærer, at kunderne ikke skal købe ret meget, før spammernes udgifter dækkes.

Ved papirforsendelser skal annoncøren være heldig, hvis 2 procent af modtagerne vælger at købe de produkter, der reklameres for. Ved spamforsendelser med en million modtagere, der reklamerer for et produkt til 20 dollars, kræves, at 0,1 procent vælger at købe produktet for at opnå en indtjening på 20.000 dollars.

Ifølge en undersøgelse udformet af Direct Marketing Association brugte forbrugerne i 2003 omkring 32 milliarder dollars på produkter, som de havde fået kendskab til via reklamer på internettet.

Mens spam er en indbringende kilde for spammerne, er det en kendt sag, at spam har store omkostninger for det omgivende samfund. Over 60 procent af samtlige e-mail-forsendelser var spam i 2003, og tallet stiger støt.

kilden til ovennævnte er http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=19126 fra september 2004

artiklen er af gammel dato men som det ser ud endnu mere aktuel.

Når det kommer til stykket kender vi vist allesammen rigtig mange der så snart de åbner deres mailprogram får striber af spammails
Vi ved og kender også dem der i raseri åbner og skriver tilbage og truer med dit og dat i håbet om aldrig at høre fra vedkommende mere - for så bare at verificere at denne adresse er aktiv og klar til brug - sørgeligt men sandt.
OG vi kender også dem der uden tøven indtaster deres mailadresse på et website de finder interessant - så spambots der crawler efter adresser har noget at komme efter (ved den der gør det måske nok - men lige i øjeblikket er det liiiiiiiiiiige lidt for interessant til at gide tænke over)

Udover det har mange en hjemmeside med mailadresse (mailto) - den er spambots rigtig glade for også

Og jo - spammail betaler sig desværre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 10:07

Citat
Her er så en liste over hvor meget spam jeg får pr. uge:

ad 1.) 5 - 7
ad 2.) 0
ad 3.) 0
ad 4.) 20 - 30

Det var mange.....

Hvis jeg er "heldig" smutter der en ind om MÅNEDEN.....

Men selvfølgelig kan det betale sig - ellers gjorde de det vel ikke..... og som også nævnt kan det jo ikke betale sig at sortere adresserne....

Som sagt - det der giver/gav mig den største undren var/er netop at en eller anden SKAL jo betale, men hvis der vitterligt er så mange der hopper på og betaler for noget de aldrig modtager så kan jeg da godt se det er penge lige i foret....

Omvendt kan det så undre at disse penge ikke kan spores og dermed stoppe spammerne....

Men det er nok skruen uden ende......

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-07 10:14

tjaaeeeh - men hver gang der fanges en eller flere spammere - dukker andre op - eller faktisk de samme på et tidspunkt - i andre forklædninger

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-07-07 10:52

Afsendelse af spam er forbudt i Danmark, og forekommer stort set kun når en eller anden små-amatør dummer sig (men kun een gang).
Spam er tilladt i mange lande. Dér kan man bare lægge sin virksomhed.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-07 10:55

Citat
Afsendelse af spam er forbudt i Danmark, og forekommer stort set kun når en eller anden små-amatør dummer sig (men kun een gang).

ikke desto mindre forekommer det desværre i stor stil - og ikke desto mindre ligger der masser zombiemaskiner uden at ejeren reelt er klar over det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 11:08

Selvfølgelig findes der danske spammere - selvom det er ulovligt - men mon ikke de sender via sydhavsservere......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 11:12

Forstår så ikke helt at man ikke kan blokere disse spamlande fra det store net....

Men jeg kan jo heller ikke forstå alt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-07 11:17

refi - det jeg mente med zombimskiner var at der er masser inficerede pc´er der udsender spam uden at vide det og dermed er en fare - disse er som regel inficeret med ome og især rootkits der kan skule sig fuldstændig for den almindelige bruger.

At der i den grad er it-kriminalitet er foruroligende - de er sq dygtige de og ofte på forkant med dem der forsøger at afværge det

det efterhånden gamle råd om ikke at forsøge at åbne - og slet ikke besvare spam for at beklage sig er i den grad aktuelt. Det nytter ikke at prøve at besvare spamrobotterne - gøres det og hvis man i det hele taget lader vide at adressen er aktiv - fremmer man bare spam og zombiemaskiner.

ARRGGGGGG JEG HADER SPAM (får heldigvis da heller ikke noget - 4 på en lang årrække kunne da blokeres )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-07 11:18

OG selvfølgelig sender danske spammere både fra dk og udland - hmpfff - de er svære at fange

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 11:23

Citat
refi - det jeg mente med zombimskiner var at der er masser inficerede pc´er der udsender spam uden at vide det og dermed er en fare

Korrekt - men det skal jo stadig gennem en mailserver - det var det jeg mente med blokering....

Den enkelte inficerede sender det jo ikke videre til ny bruger.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-07 11:27

den enkelte inficerede kan sende til alt og alle jo

det kræver for meget af vores pengegridske udbydere at stoppe - ganske enkelt - egentlig tror jeg slet ikke de gider/vil gå effektivt ind i kampen mod spam fra inficerede maskiner

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-07-07 11:28

Citat
Selvfølgelig findes der danske spammere

Nævn eksempler.

Jeg modtager selv ca 100 spammails om dagen (de fleste kan jeg heldigvis selv filtrere). Alligevel går der måneder mellem jeg modtager noget der er kommercielt for en virksomhed i Danmark.

Eksempel 1 (3 år gammelt). Skandiabanken benyttede et firma til at viderebringe deres reklamer. Firmaet hævdede at de kun sendte til 'tilmeldte' modtagere. Alligevel var mine forsøg på at afmelde mig forgæves (lovbrud - der skal være 'let adgang'). En henvendelse til Skandiabanken løste problemet (hvis jeg er den eneste der har brokket mig, så fortsætter Skandiabanken nok med denne markedsførings-service, men der skal nok ikke mange klager til før firmaet mistede Skandiabanken som kunde.

Eksempel 2 (2 år gammelt). En mindre lokal tøjproducent sendte mig deres udsalgskatalog. Jeg havde tidligere mailet til dem med en forespørgsel men aldrig handlet eller givet tilladelse. De undskyldte - kendte ikke reglerne - og lovede ikke at gøre det igen.

Eksempel 3 (1 år gammelt). Min kones veninde videresendte uden kommentarer en reklame fra svigersønnens modebutik. Jeg har intet gjort for at undgå gentagelser.

Eksempel 4 (½ år gammelt). Fik reklame (på dansk) fra no-reply@nojesutveckling.se - aner ikke hvor den kommer fra. Besvaret med 'Det har jeg aldrig accepteret' og cc dansk@spamklage.dk. Gad ikke gøre mere ved det.

Gransker jeg min hjerne, så kan jeg måske komme i tanke om 2-3 gange så mange, indenfor de sidste par år, men det er alt. Iøvrigt er det ligegyldigt om det sendes fra langtbortistand. Hvis et dansk firma har ansvaret for det, så er det forbudt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-07-07 11:32

nu KAN det her jo godt vise sig at være en kandu bruger - men nogen forsøger da at gøre noget ved det - og render panden mod en mur

http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=97&postdays=0&postorder=asc&start=0

what to do ???

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 12-07-07 22:17

Jeg tror man skal smide heftigt om sig med sin mail adresse for at have problemer med spam.. Jeg tror jeg har haft 2 spammails i år, det kan jeg leve med. Slet - og så er det ude af verden

Men ja, nogle er jo naive nok til at hoppe på hvad som helst

- Anden

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-07-07 22:36

Jeg svare på alle mails med løfter om millionarv og andre
millioner.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 14-07-07 21:39

Tak for svaret stl_s.

Sørgeligt men nok sandt.......