/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Blodprocent.
Fra : beckski
Vist : 3027 gange
10 point
Dato : 11-07-07 17:55

hej
f.eks. 10,4 er blodprocenten målt spektrofotometrisk (hos blodbanken) .... men hvad måles??
oxyhæmoglobin ?
Jern ???
hvad ??
er det i % eller mmol/l ???
hematokrit er jo volumen af de rødeblodlegemer ... det som man snakker om i cykelsporten ...

kan nogen forklare ?
give et link der siger alt ??

Kommentar
Fra : Laika_pigen

Dato : 11-07-07 18:37

Måske det her kan give dig lidt svar.

Er selv bloddoner, man har opgivet at finde ud af hvad det hele står for.
Ved bare at da jeg blev tappet i Torsdags sidste uge lå min blodprocent på 9,7
Meget flot siger de derinde og den ligger altid mellem 9,3 og 9,8 Alt efter hvornår på måneden det er.

http://www.motion-online.dk/fora/lofiversion/index.php/t19541.html

Citat
Citat fra siden: Men så vidt jeg husker skal den maximale værdi for kvinder være 10,2 og for mænd 11,2

Citat
Endnu et citat fra siden: Det normale er 7-10 for kvinder og 8-11 for mænd. En blodprocent på 11,2 indikerer at du har flere røde blodlegemer end normalt

VH Laika_Pigen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-07-07 19:05

jeg har nylig været indlag, læger og laboranter sagde at der ikke mere er noget der kaldes blobprocent!
Når jeg vile have en forklaring , sagde de ar det bare er et tal for hæmaglobinindholdet.!
http://redbook.medilab.dk/komponentliste.asp?Bogstav=H

Annuller spørgsmålet
Fra : beckski

Dato : 11-07-07 23:59

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

det sidste link gav jo kun noget læger forstår
jeg fandt noget læger forstår og spurgte .....
sorry
men blodprocent er det samme som mmol/liter
dvs.
7-10 for kvinder
og 8-11 for mænd er normalområdet
og det er mmol/liter de oplyser dig om i blodbanken !!