/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Køb af harddisk
Fra : 1980
Vist : 517 gange
200 point
Dato : 11-07-07 17:07

Jeg vil gerne have mig en ny intern harddisk på min. 100 GB, og jeg har derfor kigget efter nogen på edbpriser.dk. Her er der jo bl.a. en del på 160 GB i et prisleje på omkring 300 kr. og opefter. Men hvad er forskellen på de forskellige? Er de dyrere harddiske typisk mere pålidelige end de billigere? Og har hastigheden overhovedet noget at sige eller er forskellen alligevel så lille, at det ikke betyder det store?

Håber at nogen kan give mig nogle tips til, hvad der er værd at købe. Det er en stationær computer, og det er til alm. hjemmebrug, og jeg er ikke så god til at lave back-ups af min harddisk, så den skulle gerne være pålidelig.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 11-07-07 17:29

Køb du roligt den billigste.....

Der er ikke de store forskelle - disse hastigheder har ingen betydning ved "normalt" brug....

100 Gb - så "små" kan du dårligt købe dem

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-07-07 18:31

refi har ret, du vil ikke kunne mærke forskellen og der er efter min mening spild af pende at give mere end det du har fundet til 300,-

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-07-07 19:25

I edbpriser trykker du:
hardware
harddiske
Vælg 100GB (De fåes næsten ikke så små mere)
I siden du kommer til trykker du enhedspris , så får du de billigste i pris/GB Eller du trykkerr pris, for at få de billigste øverst.
Husk det skal være intern, og de fleste er nu om dage 7200 rpm, men en fordel er også at de har flere mange MB i bufferstørrelse, feks er 8 MB bedre end 2 MB
Men HUSK at hvis din puter er lidt gl. så kører den med de flade ATA kabler og derfor skal harddisken være en ATA disk, og IKKE en SATA, da det er de sidste nye harddisktilslutninger og diske.

Her er en anbefalet god og billig disk:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=217317
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-07-07 19:52

Har du tænkt dig at flytte det hele over eller vil du bare have noget lagerplads.
Det spiller ingen rolle på valg af harddisk, men det var bare lige så du ikke sletter den gamle harddiske uden videre.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 12-07-07 09:26

Hvorfor ikke bruge begge diske, lad den gamle fortsætte med styresystemet, programmer m.m., og den nye til lager, den nye skal så bare jumbes som slave.

Kommentar
Fra : 1980

Dato : 12-07-07 22:15

Jeg har tænkt mig at installere Windows på den nye harddisk, overføre de vigtigste filer på den og så formatere den gamle, så jeg har den til ekstra lager. Der er 75 GB på den gamle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 22:43

Så piller du den gamle ud...

Sætter den nye i og lægger Win derpå....

Sætter derefter den gamle i ....

Overfører de filer du vil gemme fra den gamle til den nye....

Nu kan du formatere den gamle....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-07-07 22:47

Lige inden du gør det.................................har du drivere til din computer.
En CD der hedder motherboard / utility

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-07-07 22:53

Citat
motherboard / utility

Sorry - min fejl - jeg var lidt for hurtig......

Men hvis det er en rescueCD løser problemet sig selv.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-07-07 23:01

Ja - men en rescue CD kan evt. lede efter noget på harddisken.

Så jeg vil foreslå at den gamle harddisk clones over på den nye.
Og når det så kører kan den gamle formateres.

Med mindre den gamle harddisk er "snavset" og trænger til en stor rengøring.

Flere partitioner på en harddisk gør den mindre sårbar for at miste alle data.

Godkendelse af svar
Fra : 1980

Dato : 24-07-07 18:20

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-07-07 18:35

Selv tak.....