Læs nu det her og vurdér om du stadig vil bruge penge på en "billig" bil
http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=452
136000 km vil jeg mene er meget til en 1,2er, der yderligere lyder til at være temmelig belastet af at slæbe rundt på en kassebil
"I gamle dage" havde man sådan en tommelfingerregel for hvor mange kilometer man mente en motor kunne køre:
1,0 = ca 100- 120000 km........1,2 = ca 120-140000......1,6 = ca 160-180000 o.s.v.
måske ikke helt gængs, men uden tvivl ud fra, at store motorer ikke er så belastede og derfor lever længere.
Nu er jeg ikke lige klar over hvor længe doblo har været på markedet, men nogen gange kan årsagen være, at bilerne grundet alder ikke har nået at køre flere kilometer.........men hvis du kigger brugt i eks. den blå avis, så kan du ofte danne et billede:
Hvis der ved en bestemt model findes adskillige annoncer der reklamerer med, at "motor skiftet, topstykke skiftet, o.s.v." ved nogenlunde samme km-antal så kan du med rimelighed gå ud fra det er levetiden.
Et godt eksempel på det, var f.eks. de første modeller af VW transporteren 2,5tdi hvor der var knas med intervalllet for tandremskift hvor mange oplevede at stå med en smadret motor der havde kørt 70-80000 km.....indtil forskrift for skift af tandrem blev ændret fra 100000 km til 60000 km ....der kunne være op til 30-40 annoncer på en uge med den model der havde fået ny top eller motor
mvh dova