/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Antal Kilometer Fiat Doblo.
Fra : DJfrakja
Vist : 1183 gange
100 point
Dato : 11-07-07 09:07

Jeg har brug for lidt hjælp her..
Er ved at købe en "praktisk" BRUGT bil. En fiat doblo..Ved godt der ikke er nogen stor motor i, og har læst diverse anmeldelser af den. Det undre mig bare at der ikke er nogen til salg der har kørt over 140.000 kilometer...Den jeg har kik på har kørt 136.000 km...og jovist er den billigt men hvor mange kilometer kan sådan en 1,2 sx kører??....hvis den brænder af efter 140.000 er det jo et ret dårlig køb...Sælger giver dog 12 mdr. fuld garenti på den, men alligevel..

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 11-07-07 09:23

Nu om dage er det ikke kilometer der afgør bilens levetid - hvis man ellers behandler den ordentlig. Den ruster som regel op før motoren opgiver.

Kommentar
Fra : DJfrakja

Dato : 11-07-07 09:24

ja det kan der jo være noget om...men det undre mig bare at der ikke er nogen tilsalg der har kørt mere....er det så fordi de er rustet op.... ??

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 11-07-07 09:38

Jeg tror måske mere det handler om, at de skal sælges omkring det tidspunkt hvis man skal have en ordentlig pris.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-07 09:51

Læs nu det her og vurdér om du stadig vil bruge penge på en "billig" bil

http://www.bilmagasinet.dk/biltest/default.asp?id=452

136000 km vil jeg mene er meget til en 1,2er, der yderligere lyder til at være temmelig belastet af at slæbe rundt på en kassebil

"I gamle dage" havde man sådan en tommelfingerregel for hvor mange kilometer man mente en motor kunne køre:

1,0 = ca 100- 120000 km........1,2 = ca 120-140000......1,6 = ca 160-180000 o.s.v.

måske ikke helt gængs, men uden tvivl ud fra, at store motorer ikke er så belastede og derfor lever længere.

Nu er jeg ikke lige klar over hvor længe doblo har været på markedet, men nogen gange kan årsagen være, at bilerne grundet alder ikke har nået at køre flere kilometer.........men hvis du kigger brugt i eks. den blå avis, så kan du ofte danne et billede:

Hvis der ved en bestemt model findes adskillige annoncer der reklamerer med, at "motor skiftet, topstykke skiftet, o.s.v." ved nogenlunde samme km-antal så kan du med rimelighed gå ud fra det er levetiden.

Et godt eksempel på det, var f.eks. de første modeller af VW transporteren 2,5tdi hvor der var knas med intervalllet for tandremskift hvor mange oplevede at stå med en smadret motor der havde kørt 70-80000 km.....indtil forskrift for skift af tandrem blev ændret fra 100000 km til 60000 km ....der kunne være op til 30-40 annoncer på en uge med den model der havde fået ny top eller motor

mvh dova

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-07-07 12:15

Suzuki Wagon 1,2. Nogle har passeret 300.000 km uden at være blevet åbnet i motoren, så det er nok mere kørestil og pasning, som skal give en mængde km.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 11-07-07 13:02

SDåvidt jeg ved, så kom Doblo i år 2000. Det kan jo også være medvirkende til, at de ikke har kørt så langt endnu.