/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Radiser vokser over jorden???
Fra : heyckendorff
Vist : 892 gange
100 point
Dato : 10-07-07 22:05

Jeg har for første gang forsøgt mig med en urtehave.
Radiser havde jeg glædet mig meget til, men det er sandt at sige blevet et lille udbytte.
Én radise blev det til på to rækker af 4 meter.

Der er kommet masser af radiseplanter op, men roden som vel burde være under jorden, er på alle planter på nær den ene ligesom over jorden. Der er naturligvis hvide rodtrævler der stikker ned i mulden, men det røde der skulle blive selve radisen er vokset opad over jorden og er bare sådan en let fortykket rød del af stænglen.

Hvorfor er det gået sådan?
Og hvordan undgår jeg at det samme sker næste år?

Jeg har sået ca. 1 cm nede i mulden.

Mvh.

Werner

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-07 22:22

Gødning.
Vanding under tørken.
Frø af den rette sort købes fra annerkendt frøfirma.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-07-07 22:27

Sådan gør radiser. Men prøv at kultivere jorden bedre. de skal dækkes me så meget jord som svarer til tre gange frøets tykkelse.
Hvis jorden er løs nok så bliver ca halvdelen under jorden, og den bliver hvid altså den del der forbliver under jorden

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 110 point
Dato : 10-07-07 22:59

Troede ikke de kunne mislykkes
Nå men først og fremmest så lyder det som om mulden har været for hård/leret eventuelt ikke sået i passende dybde. Man kan godt forestille at din jord med den megen regn helt er kollapset.

Du kan stadig nå at så radisser så prøv igen.

Vedrørende næste år. 2 rækker radisser af 4 meter er rigtig rigtig rigtig mange radisser en række af 4 meter så har du rigtig mange at forære væk alligevel. Så en meter med en uges mellemrum så har du hele tiden radisser af passende størrelse. Prøv dig frem med forskellige sorter.

For at din jord ikke skal være så tung så få gang i kompost produktionen og få kørt så meget på som muligt. Til efteråret dækker du køkkenhaven med visne blade og lignende så regnormene har massere at leve af. Endelig så få tilført gødning i forbindelse med at du graver have hestemøg synes jeg selv er det bedste at arbejde med i en køkkenhave med ko møg blandet med halm er også fint.

Husk at sætte Hvidløg til efteråret i oktober Nov så kan du høste fine hvidløg næste år på denne tid.
Du købber bare et par almindelige hvidløg lader dem ligge intil de spirer og sætter dem så fed for fed, Toppen kan bruges til salat.

Husk også purløg. Fint at så/sætte nu. Du kan enten så frø eller også bruge dem nemme løsning køb et par bakker i supermarkedet tag dem op at potten del dem forsigtigt og sæt dem så nogle stykker af gangen med god afstand, lad dem stå og gå i blomst og du vil i løbet af et par år have mere purløg end du kan bruge.
En sidste ting der er svær at mislykkes med er græskar og de er enormt sjove at opleve vokse. Frøene forspires enten i stuen i foråret eller såes direkte på voksestedet

Held og lykke med radisserne og resten af haven

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-07-07 02:52

Radisser kan da ikke mislykkes ! Som valde skriver: Det røde af radiserne er over jorden og det hvide under jorden, næste gang du køber frø, kan du vælge de runde typer, de står ikke så langt over jorden, sådybden på en cm. er ok, og hvis det ikke er en gammel vej eller byggegrund, du har sået på, skal rødderne nok finde ned i jorden. Selv om jorden er meget løs, vil det meste af radissen være ovenover, prøv igen du kan sagtens få mange flere radisser i år, 10-14 dage så er de store nok til at du kan begynde at høste dem, og du kan med fordel dele posens indhold og så med en uges mellemrum, så har du friske radisser langt hen på efteråret

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 11-07-07 10:56

Din jor er for hård.
Du skal huske at "kultivere" / gennemarbejde dit så bed grundtigt - dog ikke dybere end 20 cm - inden du sår dine frø. Husk at forskellige planter har brug for forskellig jordtyper. I super- og byggermarkedet eller på planteskolen kan du få brochurer med alle deres frø. I planteskolen kan de også forklare dig mere - læs også på brevet med frø inden du så. Hvis du ikke gider knokle dig gennem hele bedet kan du så noget du ikke rigtig skal bruge til andet end at se på - så fx Honningurt eller Blodkløver - disse og andre planter gavner din jord. Husk at Rom blev ikke bygget på een dag - og de er stadig ikke færdige selvom de begyndte for flere tusinde år siden.

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 11-07-07 10:59

Har der været små huller i bladene ? Så er det måske Jordlopper, der kommer i tør jord og angriber fx radiser. Husk at vande - evt. så før regn. Så gerne radiser af flere omgange - fx 1 meter - så du har til hele sessonen. For du kan alligevel ikke spise dem alle på een gang.

Godkendelse af svar
Fra : heyckendorff

Dato : 12-07-07 17:33

Takker for alle svarene som jo stort set siger det samme. Derfor får Thomas H. pointen for det lange uddybende svar.

Det passer meget godt med at min urtehavejord er for kompakt. Den er forholdsvis leret og ligger ydermere ikke i sol andet en et par timer om dagen. Kan det i øvrigt også have noget med sagen at gøre?

Må få fat i noget hestemøg og en havefræser så jeg kan få en bedre jord til næste år.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-07-07 17:36

Selv tak og held og lykke