/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Beskyttelse af billeder
Fra : jepser30
Vist : 615 gange
85 point
Dato : 10-07-07 19:50

Kan nogen fortælle mig om man kan beskytte sine billeder på en hjemmeside, så andre ikke kan downloade dem? Kan det lade sig gøre og hvordan er det nemmest at gøre det?

Jeg bruger Frontpage til at lave hjemmesiden, og bruger appache password beskyttelse til siden.

Men når man får adgang til siden kan de jo frit downloades.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 10-07-07 19:56
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-07 20:02

taliskoko
Forhindrer det kopiering af et billede?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-07 20:08

Citat
Kan nogen fortælle mig om man kan beskytte sine billeder på en hjemmeside, så andre ikke kan downloade dem

Det kan du kun være sikker på ved at undlade at uploade billederne.

men du kan gøre opmærksom på, at kopiering til kommercielt brug er forbudt da du er ophavsretindehaver til billederne.

Derudover er det sådan, at det er fuldt legalt at downloade, kopiere, udprinte offentliggjorte billeder.....såfremt det KUN er til eget brug.

Altså enhver må gerne kopiere et af dine billeder eller printe det ud og hænge det op på væggen......men man må ikke f.eks. kopiere billedet, lave plakater eller postkort efter det, for at sælge det og tjene penge.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 10-07-07 20:10

Teil: Nope, men det gør det da lidt svære.

Men det mindste er sku´, at man kan spørge om lov hvis man har set sig lun på et billede eller noget tekst man gerne vil låne.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-07 20:37

Man kan jo læggen en tekst, vandmærke over billedet
som nogle gør.
Eller som hende her, nederst på siden får man klar besked.
http://www.maya123.webbyen.dk/

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 42 point
Dato : 10-07-07 21:05

popuPSSSSSSS-
Prøbv dette, kan NÆSTEN ALT.

http://www.steenmartinsen.dk/dex/programmer/PhotographersPowerToy.rar

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-07-07 21:45

Som andre har været inde på er dette nok den eneste ...omed ikke særligt kønne metode ...at 'beskytte' sine billeder:

http://www.watermarkfactory.com/photo/protect-your-copyrights-using-visible-watermarks.html?from=google&gclid=CMPI3bzenY0CFQralAodkz1hyw

VANDMÆRKER !!!

...eller loade sine billeder indlejret i enten; et Flash ..eller et Java object

Bemærk f.eks. her, hvorledes du IKKE kan gemme overskriften The Gothic Times
... det ku' li' så godt have været et billede

http://www.mikeindustries.com/blog/files/sifr/2.0/

..alligevel vil de fleste screencapture programmer/-teknikker kunne kopiere det meste

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mikmeier48

Dato : 10-07-07 22:36

Kopier dette script, som er fundet hos
www.dejligbjerg.dk
ind mellem <head> og </head>

<script language="javascript">
function click()
{
if (event.button==2)
{
alert(Den går ikke - makker)

}

document.onmousedown=click
</script>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-07 08:57

mikmeier48 -> ..og hvad sku' dét hjælpe?

Man kan blot vælge browsermenuen: Vis kilde...

..så kan man se kildekoden og dermed hvor billederne befinder sig. Derefter er det en smal sag at kopiere dem. Selv hvis billeder pre-loades i en extern Javascriptfil eller skjules med DOM scripting og kryptering kan en fiks programmør som regel finde og hente billederne alligevel.

Et screencapture program kan tage et 'snapshot' af siden, som så kan efterbehandles/beskæres i et billedbehandlingprogram og så er man ligevidt hvad kryptering af siderne anbelanger.

Et lille script kan forhindre at andre 'deep-linker' direkte til dine billeder fra deres hjemmesider jepser30 og dermed 'nasser' på din båndbredde: http://www.trap17.com/index.php/how-stop-image-hot-linking_t27222.html

..der kræves dog, at din server understøtter .htaccess

Her er lidt om kryptering af kildekoden: http://www.trap17.com/index.php/how-stop-people-pirating-source-codes_t29001.html

..eller prøv dette program: http://www.newfreedownloads.com/Web-Authoring/HTML-Converters/HTML-Guardian.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-07 10:01

Citat
Man kan jo læggen en tekst, vandmærke over billedet

Det hjælper ikke synderligt meget, det kan selv en amatør fjerne med et kloneværktøj i et billedbehandlingsprogram i løbet af no-time

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 12-07-07 19:58

Flash er nok det nemmeste hjælpemiddel, der effektivt forhindrer andre i at downloade dine billeder.
De fleste java scripts, der beskytter billeder eller andet, kan omgås med lidt know-how.
Hvis du ikke er ked af at lægge vandmærker ind via photoshop eller et andet billedbehandlingsprogram der kan 'klappe' lagene sammen, må det være en trøst, at de, der skal bruge timer på at fjerne vandmærket, sjældent får et godt resultat.
mvh
kathy

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-07-07 21:00

Citat
Det hjælper ikke synderligt meget, det kan selv en amatør fjerne med et kloneværktøj i et billedbehandlingsprogram i løbet af no-time

IKKE hvis du først har lavet det_______
http://img130.imagevenue.com/img.php?image=94482_IM000019_122_587lo.JPG

Ellers vil jeg gerne se det program.

Har du brugt et af ovennævnte programmer; SÅ BLIVER DET altså = hængende.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 12-07-07 21:02

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-07 09:16

Jeg vil også mene at det kommer an på 'vandmærke' teknikken. Er vandmærket blot et 'lag' kan det relativt nemt fjernes, men hvis det er en egentlig manipulation af billeddata er det nærmest umuligt at omgøre dette.

Mht. Flash ..så se evt. implementationen af denne hjemmeside: http://www.minus.dk/

..så flot kan det laves

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jepser30

Dato : 13-07-07 10:17

Tak for svaret disken.

Selvom der er mange gode råd og ting og sager, så lader det til at det er rimeligt svært at beskytte sit foto.

Jeg hælder til vandmærke-teknikken, da det er nemt at bruge.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-07-07 16:09

Fint ...godt valg

</MOLOKYLE>