/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
snavs i bios ??
Fra : join
Vist : 664 gange
170 point
Dato : 10-07-07 11:41

Kort og godt...

Er der nogle kendte tilfælde af hvor snavs kan ...
...gemme sig i bios
...pille ved bios
... osv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-07 11:50

jep, det er hørt før.

Du skal nok skelne mellem selve biosprogrammet, og så de data som styrer det. Det er de sidste man selv ret enkelt kan indtstille, og som mange simpelthen kalder bios, selv om det strengt taget kun er en del af hele bios.
Moderne bundkort er ofte sikret så der ikke kan skrives i selve biosprogrammet, uden at man først flyttes en jumber. Det skal så gøres før flash ( udskiftning af bios til en anden version)

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-07-07 11:51

Ja, men de fleste bios er beskyttet imod virus idag. Banditterne bruger det derfor ikke så meget mere. Skulle det ske, vil en nulstilling af bios fixe det.

Kommentar
Fra : join

Dato : 10-07-07 11:53

hvordan finder man ud af hvilken slags bios man har ??

Kommentar
Fra : join

Dato : 10-07-07 11:55

Altså bios er en fysisk enhed og så er der også noget programel, men jeg ved for lidt om det ..

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-07-07 11:57

Everest kan fortælle dig alt om hvad din maskine indeholder http://www.majorgeeks.com/download4181.html

Kommentar
Fra : join

Dato : 10-07-07 12:19

har ikke mere tid nu men kommer tilbage senere

foreløbig tak for hjælpen

hilsen
join

Kommentar
Fra : join

Dato : 12-07-07 09:32

nu er jeg paa via min ubuntu
jeg har lavet ged, eksperimenterer lidt med min hd der nu staar til formattering

>>>mon ikke bios kan vaere saarbar via ubuntuen der koerer i cd drevet, hd er pillet ud...

>>> er bios overhovedet beskyttet naar man koerer ubuntu

venlig hilsen
join

Kommentar
Fra : join

Dato : 12-07-07 09:34

et andet spoergsmaal...

hvor meget er der tilbage i bios, hvis jeg piller knap batteriet af

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-07-07 11:57

Citat
nu er jeg paa via min ubuntu
jeg har lavet ged, eksperimenterer lidt med min hd der nu staar til formattering

>>>mon ikke bios kan vaere saarbar via ubuntuen der koerer i cd drevet, hd er pillet ud...

nej.
Citat
>>> er bios overhovedet beskyttet naar man koerer ubuntu

venlig hilsen
join

beskyttet mod hvad? Der er ikke noget i ubuntu, der uden videre går ind og ændrer på bios eller indstillinger i den.

De ting der i sin tid lavede snavs i bios lå som regel i harddiskens mbr, og blev indlæst / gik i aktion før operativsystemet blev startet.

Når du har haft batteriet ude, så er brugerindstillingerne til bios nulstillet. Hvis der stadigvæk er 'noget galt' (som mystiske tekstbeskeder under opstarten), så må du have fat på en der ved mere end dig
Eventuelt kan du indlæse den nyeste bios til bundkortet, hent den på producentens hjemmeside.
Men husk den gode gamle 'If it aint broken dont fix it'

Kommentar
Fra : join

Dato : 12-07-07 13:13

Citat
, så må du have fat på en der ved mere end dig [Sur]

Hvorfor surmule nuber2 ???

Jeg spoerger jo fordi jeg gerne vil blive lidt klogere !!!

Kommentar
Fra : join

Dato : 12-07-07 13:19

mig bekendt er der ikke indbygget malwarebeskyttelse i ubuntuen

saa mit spoergsmaal er vel underforstaaet ... naar jeg faerdes paa internettet

venligst
join

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-07 13:27

Beskyttelsen af bios programmet er -hvis den er der- på bundkortet, som simpelthen hardwaremæssigt forhindrer at der skrives i biosprogrammet. Der skal flyttes en jumber før man kan skrive til de adresser.

Så det er bedøvende ligegyldigt, hvad det angår, hvordan din computer er startet.

Kommentar
Fra : join

Dato : 12-07-07 13:34

hej transor

det var interessant !!!

kan du saa beskrive hvad der sker hvis jeg fjerner knapbatteriet ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-07 14:55

Knapbatteriet holder gang i visse funktioner- først og fremmest uret- når strømmen er afbrudt til computeren. På de fleste bruges knapbatteriet også til at holde data i bios.
Men bios programmet- det er ikke det samme som bios data- behøver ikke batteri.

Når der er støm på computeren , er batteriet ligegyldigt. Klokken går jo også uden batteri, bare man ikke slukker. Du sikrer altså ikke noget ved at fjerne batteriet.

Ovenstående gælder for de fleste computere, men ikke nødvendigvis for alle. Der findes klokkkekredse med indbygget reserve, og som virker uden batteri på boardet. Man kan også lave statisk memory til bios data.
De gode board har et nødstart biosprogram i en rom, så boardet kan reddes, hvis der flashes forkert.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 12-07-07 19:33

jeg surmuler ikke ... jeg er bare ked af, at jeg ikke kan se din skærm

Jeg plejer at bruge : - ) i betydningen trist, ked af, beklager, men det kan jeg godt se ikke hænger sammen med ikonerne herinde......

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-07-07 09:10

nuber2>>
glaeder mig, at din surmule bare var en trykfejl og skulle have vaeret en trist,
men jeg oever mig jo bare lidt,,,
saa nuber2, paa med smileren igen !! ingen ko paa isen...
endnu da

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-07-07 09:13

Jeg proever jo lige at blive lidt klogere, men har nok faaet stillet mig et spoergsmaal der er lidt af en mundfuld !!

Det forekommer mig lidt, at bios naesten er en lille computer i computeren ??

Jeg har nu fundet en gammel computer jeg kan oeve mig lidt paa..

Haaber at I vil svare med lidt endnu ???

1) den fysiske bios enhed er det altid en rom ??

2) naar netstroemmen er slukket og knapbatteriet bliver fjernet, hvad er det tilbage i den fysiske bios enhed ??

a) Kan der herefter stadig gemme sig den bios med navnet f.eks. version x,xx, som computeren koerte med ??

b) Eller slettes dette program (maa det vel vaere?) med navnet f.eks. version x,xx, naar netstroem og batteri fjernes ??

3) at FLASHe, er det ordet man bruger om det at koere det lille program fra disketten, der installerer en ny bios, version x,xx eller opdateringen version y,yy??

4) at nulstille bios, hvordan goeres det ??

venligst
join

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-07 10:37

Du forlanger lige lovlig meget at de/os stakkels Kandubrugere.....

Det er jo ikke en skole det her....

En ting er hvad man lærer ved at færdes her, men derfra og så til ligefrem at få undervisning i "faget" er et stykke......

Du må på biblioteket og læse lidt om alle de ting.....

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 170 point
Dato : 15-07-07 11:13

Basic Input Output System, bios, er ikke en computer i computeren. Det lille programsom er selve det essentielle i computeren. Det sørger bl. a. for at der overhovedet kan læses fra harddisken , at tastaturet kan læses osv. Uden det kommer man aldrig i gang og det store styresystem, uanset hvilket, kan slet ikke indlæses.
Bios betjener sig også af nogle data- med oplysninger om hvad der fysisk er på computeren, hvilken klokkeslet den skal starte med osv. Det er dem du kan indstille med en del af biosprogrammet. Nogle kalder fejlagtigt disse data for bios

I den oprindelige PC var bios programmet altid i en rom. Den skulle fysisk udskiftes hvis der skulle opgraderes.

Senere fandt man på at lægge bios i en genskrivelig rom , så der kan indlæses en opgraderering. Det er flash. Det kan ske på forskellig måde f. eks med diskette. Hvis folk flashede med noget forkert eller "snavs" skrev til den genskrivelige rom, kunne bundkortet være ødelagt for altid. Man kan ikke starte op til genopretningen. Derfor er det nu almindeligt at der er et reserve startbios i en rigtig rom, og /eller en hardvare beskyttelse af adresserne i bios, så der kun kan skrives til dem, når der er sat en jumber.

I. Hvis man

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-07-07 11:27

Transor du giver altid nogle gode forklaringer, det er en fornoejelse tak.

Nu ved jeg hvad det vil sige at flasche, og det kan jeg med sikkerhed paa den ene af mine computere.

At nulstille bios er det det samme som at pille begge stroemkilder fra ??

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-07-07 15:13

transor>>>

tak for dine fine svar, jeg er nu hjulpet saa langt videre at jeg kan svare paa mine egne spoergsmaal. Din viden og ikke mindst taalmodighed skal du have stor tak for.

venligst
join

Godkendelse af svar
Fra : join

Dato : 15-07-07 15:14

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : join

Dato : 15-07-07 15:37

refi>>>

Citat
Du forlanger lige lovlig meget at de/os stakkels Kandubrugere.....

Det er jo ikke en skole det her....

En ting er hvad man lærer ved at færdes her, men derfra og så til ligefrem at få undervisning i "faget" er et stykke......

Du må på biblioteket og læse lidt om alle de ting..... [Blink]

med den indstilling kommer kandu til at dreje noeglen om paa sig selv... hunden spiser sin egen hale.... Strengt taget har jeg ikke gjort andet end at spoerge fra bruger til bruger.. Og det staar jo dig frit for at lade vaere med at svare...

join

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-07 15:43

De copy/paste du får kunne du da selv have fundet.....

Dovenskab er en dyd.....

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 15-07-07 15:49

Dette var spørgsmålet:

Citat
Kort og godt...

Er der nogle kendte tilfælde af hvor snavs kan ...
...gemme sig i bios
...pille ved bios
... osv.

Og du fik nogle korte og præcise svar på det, i starten. Men så fortsætter strømmen af spørgsmål om hvad bios er osv.

Så jeg er rimeligt enig med Refi. Alt det kunne du have fundet info om på f,eks Google http://www.google.dk/search?hl=da&q=bios&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=