/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Momentkurver
Fra : Dksmester
Vist : 3176 gange
50 point
Dato : 10-07-07 10:16

Er der nogen der ved hvor man kan finde momentkurver for diverse bil modeller? Man må da mene der findes en database et sted, hvor alle standard modellerne er testet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 10:24

Ja - på fabrikkerne.....

Hvad skulle man bruge en sådan database til ?????

Den mindste ændring af motoren vil jo også ændre kurven.....

Kommentar
Fra : pve

Dato : 10-07-07 11:58

http://bilmodel.dk/Biler/

Du kan ikke se det i en samlet oversigt.

Dog kan du vælge mærke og efterfølgende model se diverse specifikationer, bl.a. NM.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-07-07 11:58

De har - ihverfald tidligere- været i bilårbøgerne.
Man har ikke meget at bruge momentkurverne til i praksis, hvis man ikke er bilkonstruktør.

På grund af gearingen vil mange biler slet ikke komme til at køre med de opgivne omdrejningstal og momenter.

Jeg har for eks haft en hvor det maksimale moment, lå et sted svarende til en hastighed i topgear, som bilen ikke kunne køre. Det kunne så bruges til acceleration i lavere gear, men det er ikke så meget, det man har brug for.
Glem interessen for momentkurver.

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 10-07-07 12:22

http://bilmodel.dk/Biler/
Der kan man kun se max effekt og max momentet. Ville gerne have fat i kurverne.

Hvad man skal bruge det til, heh. Nu har jeg jo været ude og prøve en masse audi'er, flere 101 Hk og 125 hk, synes de virker meget sløve i forhold til min gamle golf 1,9TD, som kun har 75hk. Svaret må jo ligge i, at det omdrejnings område man kører i, vil audi'erne have en meget reduceret effekt, for ellers burde jeg jo kunne mærke betydlig forskel. Så jeg synes det kunne være interresant at se hvor meget effekt min golf ydet ved normal hastighed i forhold til dem, og med andre biler :) Godt nok yder de 125hk, men man ligger jo ik på 6000 o/min med dem :D

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 12:31

Så er der kun en vej - på et rullefelt med de biler du vil afprøve.....

Der er ikke 2 der er ens - ikke engang fra fabrikken (hårdt sagt)

Så snart en bil har været på gaden i 14 dage har tingene ændret sig.....

Derfor kan du ikke sammenligne på den måde....

Det er jo ikke kun et spørgsmål om hestekræfter.....

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 10-07-07 13:20

Selvfølgelig ændre det sig, men derfor kan man da godt sammenligne udfra standarden. Det vil da give et lille billede af forskellen. Men det kunne da være at der var nogen der kendte en hjemmeside, der havde de kurver på fabriksmodellerne. evt. program...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 13:37

Ingen database - som du kalder det......

Så må du søge på de modeller du vil sammenligne......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-07-07 15:01

Citat
Nu har jeg jo været ude og prøve en masse audi'er, flere 101 Hk og 125 hk, synes de virker meget sløve i forhold til min gamle golf 1,9TD, som kun har 75hk

Antallet af HK og momentkurver kan du ikke bruge til ret meget som sammenligningsgrundlag.

Ting som bilens vægt, gearing om det er benzin eller diesel siger en del mere om hvor sløv eller hurtig en bil er.

Mange bruger at kigge på antallet af hestkræfter når man sammenligner bilers ydeevne, og der vil du typisk finde, at dieselbiler har færre hestekræfter end benzinbiler. Men dieselbiler sejtrækker bedre og udnytter kræfterne på en helt anden måde, altså et meget større moment end en benzinbil med tilsvarende, eller andda flere hestekræfter.

Momentet er noget man bruger til at måle bundtrækket...altså hvor god ydeevne har bilen til at trække sig op i fart/accellere fra små omdrejninger/lav hastighed.......

Hvorimod ydelsen af hestekræfter har noget med motorens omdrejninger at gøre....sådan forstået, at mange motorer skal op på temelig høje omdrejninger for at yde maksimalt

Citat
Effekt & drejningsmoment
Motorens ydeevne beskrives ved hjælp af 2 begreber: Effekt & drejningsmoment. Effekten er et mål for, hvor hårdt motoren "træder i pedalerne" ved et givet omdrejningstal, & drejningsmomentet er et tal for motorens evne til at øge omdrejningstallet under belastning. Høj effekt giver høj tophastighed, mens stort drejningsmoment giver hurtig acceleration. Hvis motoren tilmed præsterer sit maksimale drejningsmoment ved et lavt omdrejningstal, er det en "sej" motor med godt bundtræk - ideel til kørsel med tung last & afslappet kørsel uden mange gearskift. Modsætninger er sportsmotoren, der kræver mange omdrejninger & hyppige gearskift.

http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/billeksikon.htm#effekt

mvh dova

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 10-07-07 15:24

Ved godt hvad moment og effekt er.

Citat
Antallet af HK og momentkurver kan du ikke bruge til ret meget som sammenligningsgrundlag.

Jo selvfølgelig kan man det. Man skal dog rigtig nok huske at tage bilens vægt med i betragning.

Men spørgsmålet gik ik på om jeg kunne anvende det til noget, men om der man kunne finde et sted hvor man kunne finde kurverne for mange modeller

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 10-07-07 15:25

smukt sprog jeg har mig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 15:26

Og det findes så ikke.... Maksimalt de enkelte modeller hver for sig.......

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 10-07-07 15:32

For det ved du.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 15:59

jep.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-07-07 18:01

I forbindelse med at Bonnier købte sig ind i forlaget Benjamin i 2001, "arvede" Benjamin Bil Revyen fra Bonnier. Bilrevyen er den ældste af de 2 årbøger med rødder helt tilbage til 1960'erne. Begge årbøger er et godt udgangspunkt, hvis du vil se en kommende bils muligheder som campingtrækker, da de indeholder alle væsentlige informationer som pris, motorstørrelse, moment, bredde, trækkapacitet, brændstofforbrug. Du kan købe begge årbøger i de fleste store kiosker, hos boghandleren og i store supermarkeder som Kvickly, Føtex og Bilka.
Men du kan også sammenligne momentkurver for 4 hjultrækkere i de 3 link, nede på siden:
http://www.campingferie.dk/h21_biler/s/2007_4wd.asp

http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=215129
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Kim_Kristensen

Dato : 19-07-07 18:25

Der er en masse kurver her http://www.rri.se/index.php?DN=29 men ikke nødvendigvis den du søger.

Med venlig hilsen Kim

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 19-07-07 22:28

Er du da helt tosset kim, det var jo lige det jeg ledte efter, SUPER!