/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Moskusænder
Fra : Fynboerne
Vist : 1937 gange
100 point
Dato : 09-07-07 19:10

Jeg har et hold moskusænder på 12 uger, de er begyndt at hakke hinanden til blodt, hvad kan det skyldes?
Jeg har et hus, hvor de opholder sig og de har fri adgang til vandbassing i overdækket gård.
Jeg har spurgt min dyrlæge og han ved ikke, hvad årsagen kan være. Han mener det er en form for kanibalisme, men i de mange år jeg har haft moskusænder, har jeg aldrig været ude for det før.
Hvad kan jeg gøre og er der nogen der ved, hvorfor de gør det.
Jeg kan af gode grunde, ikke spørge dem ad, sådanne nogle siger jo ikke meget.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-07-07 19:48

Ja når de napper hinanden, så kaldes det kannibalisme, Det slap dyrlægen nem om ved. Mankunne tro de mangler noget, kød og benmel, for mineralernes skyld. eller en anden mineralstofblanding.
Er der ikke en der vil låne dem, som dræbersneglefangere, det er de gode til, og det kan da give lidt beskæftigelse - og tilskud til kosten.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 09-07-07 20:02

Det kunne være jeg skulle prøve med kød og benmel.
Jeg har dem selv af og til gående frit i haven og troede problemet blev løst ved det, men nej, de er begyndt igen.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 110 point
Dato : 09-07-07 20:04

Prøv at smide noget ind til dem som de kan beskæftige sig med, og har du et sted de kan skrabe i sand, evt med nogen strandskaller i. Det ville jeg prøve. -- For det er vel ikke fordi der går for mange i et begrænset areal?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-07-07 20:20

Jeg har 1 million dræbersnegle, dem kan de få.
Mums for den slags ænder.

Kommentar
Fra : Arborist

Dato : 11-07-07 09:56

Dyr har det med at lære af hinanden - ligesom mennesker. Fx kan får godt gå rundt mellem juletræer uden at spise af dem - da de hellere vil have "urterne". Men kun lige til det tidspunkt, hvor et uvordet får kommer til at smage på træerne, så kan det gå galt og er du ikke lige i nærheden, så du kan tage dem fra og over på en anden fold, har de måske skamferet dine dejlige træer meddetvoms.
Jeg tror dine ællinger "keder sig" og har fået en dårlig vane. Er de alle lige slemme eller er (var) der en fører-and. Ta' den/dem fra inden de ødelægger det hele for dig.
Hvor meget plads går de på?
Har du kun dem??
Er de "nye" efter det her fugleinfluenza??? Jeg mener: hvem opdrager dem?
Jeg har aldrig haft den salgs problemer - men har set det hos naboens høns, de blev malet med bentjære / hjortetaksolie som du kan købe i Matas. Ellers hjælpe øksen hurtigt

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 11-07-07 13:23

Jeg må nok indrømme, at pladsen ikke er for stor til dem, men har dog haft samme antal og også flere på samme område, uden problemer. Jeg tror også noget af det kan skyldes, at der er mange andrikker imellem.
De har høvlspåner i huset og i andegården er der sand, men kan være jeg skal prøve med strandskaller også.
Jeg har prøvet at smide lidt af hundens legetøj ind til dem, så må jeg se om det kan aflede dem.
Kød og benmel kan ikke købes, så det var et dårligt forslag. Det blevet taget af handlen, da der kom noget sygdom som jeg ikke kan huske, hvad var for noget.
Det med dræbersneglene var en god ide, du kan bare fange dem og komme og serverer dem for ænderne, men ikke flere end de kan æde, jeg vil nemlig ikke have dem i haven.
Jeg har tænkt på det med hjortetaksolie, det er lidt nemmere end øksen, da de gerne skulle have lidt mere alder, inden den løsning skal bruges. Jeg skulle jo gerne have nogle gode ænder til at spise.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-07-07 14:01

der findes mange mineralstofblandinger der indeholder de samme mineraler som kød ben mel. Nå men sneglene - ja jeg er leveringsdygtig.

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 06-08-07 18:50

Tak for svaret stilkene.
Nu har jeg prøvet nogle af de gode forslag, det jeg tror der har hjulpet, da de ikke piller hinanden mere, er nok fordi jeg har givet dem skaller.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 06-08-07 19:46

Godt at det har hjulpet !