/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
gram ks400
Fra : engeli
Vist : 3003 gange
20 point
Dato : 09-07-07 15:29

må skifte temperaturføler i køleskap kan jeg gjøre det selv ?
hvordan gjør man det eventuelt.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-07-07 15:31

der sidder vel en drejeknap foroven eller i siden eller ?????

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 30 point
Dato : 09-07-07 16:25

Det er bare at træk elstikket ud(230V), skubbe/skrue dækselet af hvor drejeknappen sidder, så træk drejeknappen af, af med møtrikken der holder enheden, tage enheden ud, se hvor den lange følerspiral er fastgjort, hvis den sidder skubbet ind i en holder. Tage de 2 flade spadestik af.
Ved montering, vær lidt forsigtig med knæk/vold på følerspiralen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : engeli

Dato : 09-07-07 16:30

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-07-07 16:34

ja og husk at få den rigtige yermosattype. Sælgerne er ikke gode til at kende forskel. Og der er forskel på en til et rent køleskab, og så en til køleskab med frostboks.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-07 17:43

ØØ det er jo en elektronisk model, den er nok ikke helt let.
Men er du sikker på det er føleren???
Er der strøm i skabet osv???

Med tasten temp:
Når du trykker på tasten og holder den inde, vil du efter et øjeblik kunne aflæse den aktuelle indstilling i displayet.
Denne indstilling vises i 3 sekunder.
Holder du forsat tasten inde, kan du ændre indstillingen, og de små lamper lyser op efter hinanden hen over skalaen.
Når enden af skalaen nås, vil alle lys være slukkede et øjeblik, før de starter igen. Slip tasten når lampen ud for den ønskede temperatur lyser op.Og skabet kører efter den nye indstilling.

Ved fejl på føleren aktiveres et nødprogram der overtager temperaturstyringen, indtil montøren når frem.
Brugsanvisning. http://www.gram.dk/Default.aspx?ID=1511

http://www.hvidevareprofessoren.dk/
Udskiftning af termostat. (MÅSKE IKKE LIGE DIN MODEL)?

Placering: Termostaten sidder normalt i forbindelse med termostatknappen (der sidder direkte monteret på termostaten.) Dette kan være inde i skabet eller i kontrolpanelet.

OBS! Inden udskiftningen påbegyndes afbrydes strømmen til skabet ved at trække strømstykket ud af væggen. Det er ikke nok at afbryde strømmen på apparatets tændsluk knap.

Termostatknappen trækkes af og møtrikken om termostat-akslen løsnes. (Det kan være nødvendigt også at fjerne termostathuset eller kontrolpanelet/toppladen)

Såfremt termostatens følerrør er monteret på metalpladen på bagvæggen, eller stikkes ind i et hul i skabet markeres med en sprit-tuspen på følerrøreret hvor det "går ind" i skabet.
Årsagen er at termostatens følerrør kun føler med de sidste 10-15 cm, så det er vigtigt at den nye termostats følerrør monteres samme sted. Sker det ikke kan temperaturen afvige fra det normale.
VÆR FORSIGTIG med røret, det er fyldt med en gas-art, og virker ikke hvis det punkteres, eller der kommer skarpe knæk eller bøjninger.

Termostaten er i virkeligheden blot en afbryder, som kan tænde og slukke. Det vil sige at den enten tillader strømmen at passere igennem til kompressoren (motoren) eller afbryder den. Ofte er der et strøm udtag til lampen i skabet fra termostaten.
Der er normalt 3 strøm-klemmer på termostaten (markeret med tallene 1 - 2 - 3 eller 3 - 4 - 6) Tallene kan have forskellig betydning fra producent til producent. Fælles for disse er dog, at den ene klemme er til strøm fra net-stikket (230V), den anden er til kompressoren, mens den tredje er til lyset. (Er der kun 2 tal hvoraf det ene er et dobbelt stik, ex. 3 - 4 - 4, er dobbeltstikket til strøm fra net-stikket (230V) og til lampen).
Forbindes ledningerne forkert vil der ske følgende:

- Lyset tænder når kompressoren kører og slukker når den stopper.

- Kompressoren kører konstant.

Der kan normalt ikke ske kortslutninger ved forkert montering, men vær påpasselig alligevel.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : engeli

Dato : 09-07-07 18:38

takk for utfyllende svar Pallebhansen. Vi prøver dette og håper det virker.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-07 23:05

Hvis kompressoren kan startes og stoppes med med tasten "temp", altså stilles til at køle kraftigt og lidt, så fejler termostaten ingenting.
Nu er skabet vel ikke så nyt, så der stadig er garanti inden for 2 år.?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : engeli

Dato : 10-07-07 13:17

Nei skapet er no 7-8 år gammelt, og vi har bestilt nytt køleskap så vi har tenkt å reparere dette og bruge som ekstra køleskap.
kan godt starte det igjen og nå står temperaturmåler på tre grønne, og har gjort i et døgn. HAr vært en repatør på mitt komfyr og han så da også på køleskapet og han sa at det var temperaturføer som måtte skiftes.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-07-07 17:29

temperaturmåler på tre grønne
Ja, bliver den da så ikke kold?
Har du sat et termometer derind, for at kontrollere?
VH Palle Hansen