/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
HÆLSPORE !!!
Fra : dordi
Vist : 3617 gange
80 point
Dato : 08-07-07 15:19

Tror muligvis jeg har fået hælspore på højre hæl. Har nemlig lige skiftet job, og de har et hårdt underlag i forhold til hvad jeg er van til.... Har nu fridag idag og vil gøre alt for at pleje hælen, da den jo gør ondt af helvede til...
Nogen der har prøvet det?
Kan jeg nedsætte smerten inden imorgen tidlig?`

osv osv....

Hjælp

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 08-07-07 16:00

http://www.green-comfort.com/ det er sko med stødabsorberende sål, specielt hvis man går på hårdt underlag, eller har problemfødder. du kan finde forhandlere på hjemmesiden. så måske er det noget du kan bruge, men ikke en løsning til i morgen.

Kommentar
Fra : MIo4o4MI

Dato : 08-07-07 16:07

MIo4o4Mi
]Hælesporer, kan tage månedere, at få bugt med. Kontakt læge.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-07-07 16:11

Citat
Hvem er i særlig risiko?

Overvægtige personer.

Midaldrende personer.

Weekend-atleter.

Personer, med en fejlstilling i foden (over-pronering), som ikke er blevet rettet.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/Fakta/haelspore.htm

Hvis du er i tvivl om hvad, der kan være galt, så kontakt en læge/lægevagten.

God bedring

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-07-07 16:14

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/haelspore.htm uffff

akut kan der afhjælpes med en blokade for nuværende smerter - been there -done that - men det er en rigtig sur omgang hvis du er sikker på det er en hælspore.

diclon tabletter er forresten gode smertestillere men afhjælper ikke selve problemet og ofte skal der mere til - diclon har den fordel at det også sørger for at evt betændelse dæmpes/måske går væk

god bedring

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-07-07 16:16

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/haelsporeogplantfasc.asp

Men kontakt en læge, så du kan få stillet den rette diagnose.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-07-07 16:23
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-07-07 17:24

Gå til din læge. Jo før, jo hurtigere "heling", for det bliver ikke bedre af at gå på den!

Indtil da, kan du købe et indlæg til din sko, specielt lavet til hælsporer hos f.eks. en bandagist, eller i skobutikker.

Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-07-07 18:43

jeg kan ikke lade være med at lige spørge dig hvorfor du tror det er en hælspore ????? Meget ond i hælen - omkring - på siderne - under hælen - kan også være symptomer på betændelse i akilles senen og det kan afhjælpes . - men tager sin tid.....

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 08-07-07 22:25

av av av OG av - jeg har en hælespore i øjeblikket og har haft den, i denne omgang, i ca. 3 uger, den kommer igen med lange mellemrun og jeg har fået at vide at det eneste der umiddelbart er at gørem det er at gå på Apoteket og købe en pakke med de specielle såler der afhjælpe hælesporens smerter ved at undgå den værste belastning. Det er en lille indlægssål med et hul der hvor hælesporens smerte opstår ud fra.

OG - det hjælper HVER gang, jeg mærker det med det samme og den er der igen når jeg tager sålen ud. Men jeg ved så osse at den en skønne (SKØN) dag, lige pludselig er væk igen - pyha, det glæder jeg mig til.

Jeg har, på grund af fejlbelastning gennem mange år, hælespore med jævne mellemrum.

God bedring - men det tager tid. Jeg tror jeg har den i et par måneder ca. men så kan der osse gå meget lang tid før den kommer igen - og den vil komme igen og igen hvis man ikke får ram på selve grunden til at den opstår - og får gjort noget ved det. Grunden hos mig er fundet, jeg kan intet gøre, da min fejlbelastning er på grund af varig sygdom - jeg håber at du vil kunne gøre noget ved det der fremprovokerer din hælespore!

Venlig og medfølende hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-07-07 23:50

Lige siden jeg havde hælespore, har jeg gået med den lille sål med hullet.

Har ikke haft den siden, da jeg også sørger for at gå i sko, der har blød og smidig sål og som min fod kan "hvile" og få plads i.

Medfølende hilsen
Hanne

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 09-07-07 01:35

Fornuftigt Moster Glad men det er desværre ikke altid nok at gå med den lille hulsål og noget godt fodtøj, min fejlbelastning er livsvarig og det bliver ikke anderledes, skoene er syede men kan ikke forhindre at jeg får besøg af den SAT... spore engang imellem.

Men det er fuldstændig rigtigt at det er meget vigtigt at finde ud af hvor problemet er og så få det afhjulpet så sporen ikke skal være en 'Livets Følgesvend' (skriver mange bryllupssange i øjeblikket
)

natnat herfra

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 09-07-07 10:35

Jeg føler med dig Dorthe do!

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 13-07-07 15:24

Hælspore er en kalk-agtig udvækst på knoglen. Selvfølgelig gør det ondt at gå på noget, der minder om en indvendig syl, der bare vil ud...

Konstateres ved hjælp af røntgen-undersøgelse!!!

Hælspore-indlæg til skoene ligner en almindelig hæl-kile, men har et hul i midten, så man lige netop ikke belaster det væv (muskler og hud) den ligger lige under hælsporen. Kan købes alle mulige steder - skobutikker, apotek, Matas (50 kr for 2 stk) og ortopædister osv

Hvis problemet er akilles-senen, så prøv at skifte til sko med en anden højdeforskel mellem hæl og forfod. Måske en højere hæl for at få mindre belastning på netop hælen. OBS hvis man konstant går i høje hæle, kan må få kronisk forkortet sin akilles-sene og have svært ved at komme ned i flade sko. Det kan også være årsag til ondt i hælene. Man skal af hensyn til ryg og knæ ikke gå for tit i sko hvor forskellen mellem forfod og hæl er større end 3-4 cm. Men dette kan være for meget for nogle mennesker alligevel...

Held og lykke med at komme af med problemet.