/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Behandling af egetræsbord
Fra : eskobar
Vist : 8176 gange
20 point
Dato : 08-07-07 09:28

Hej,

Jeg har købt et Børge Mogensen Shakerbord for en uges tid siden. Bordpladen så flot og meget lys ud, men benene var mørke og plettede. Jeg gav derfor benene en omgang slibning og sæbebehandling i går, men jeg kan ikke få samme lyse farve som på selve bordpladen. Se bordpladen og benene her:

http://www.ezben.dk/DSC_2280_resize.JPG

Jeg kan konstatere, at bordpladen har fået en eller anden behandling, men bunden af bordpladen og benene har ikke fået dette. Se eksempler her:
http://www.ezben.dk/DSC_2277_resize.JPG
http://www.ezben.dk/DSC_2279_resize.JPG
http://www.ezben.dk/DSC_2275_resize.JPG

Kan nogen komme med et bud på, hvad bordpladen er blevet behandlet med? Jeg vil nemlig gerne have samme lyse farve overalt på bordet.

Esben

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-07-07 09:58
Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-07-07 11:04

Det ser ud som om oversiden har fået en lak med hvid pigment i.

I øvrigt er det kun nåletræ som bliver lyst af ludbehandling.
Jeg er ikke sikker, men dit bord ligner bøgetræ- eller en anden løvtræart. Det bliver mørkt af lud, som reagere med træets garvesyre.

Slibigen og find en hvidpigmenteret møbellak. Der findes møbellakker med så lidt fylde, at det ikke ser lakeret ud.

For at fjerne det mørke fra sæben skal du måske slibe dybt.
Måske kan du fjerne den mørke farve med en svag syre, lidt stærkere end garvesyren.
Prøv et usynligt sted med eddikesyre og lad det virke et stylkke tid.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-07-07 11:17

Jeg vil tro at din bordplade er behandlet med "TRIP TRAP - PANELHVID", -prøv eventuelt at behandle et lille område på undersiden af bordpladen hvor det er mindre synlig, du behøver ikke at afslibe, du skal kun rense med grundrens.

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 08-07-07 14:25

1.: Intet træ bliver lysere af en regulær ludbehandling. Man standser træets gulningsproces og man kan derfor kun lude på HELT nyt træ (2-3 uger gammelt). Giver man rigtigt lud på gulnet træ, bliver det mørkt og grønligt. Der findes to typer lud. Én til nåletræ og en anden til hårdt træ (løvtræ).

2.: Trip Trap Panelhvid er ikke egnet til møbler. Det er kun en interiørlak, der tåler moderat slid og rengøring. Har man anvendt den ved en fejl, kan den overlakeres med en vandig gulvlak.

3.: Når man skal igang med en grundbehandling af træ er det vigtigt at lave en god bund. Dvs. få renset sæberester og andet snavs ud af træet med en TRÆrens - IKKE grundrens. Den kan misfarve træet og bruges kun hvis der efterfølgende skal males heldækkende. Efter tørring har træet nok rejst lidt fibre - disse slibes med korn 180-240. Slibestøves fjernes og træet er klar til behandling.

Det ligner en lak med hvid pigment, der er brugt på bordpladen, da den har lidt glans. Du kan enten bruge en hvidpigmenteret lak med tilsvarende glans eller du kan oliebehandle med en hvid rustikolie. Olien bliver pænest, da den står helt mat i overfladen og du kan derefter holde træet fint og lyst med en hvidpigmenteret sæbe. Du kan dog ikke oliebehandle bordpladen direkte, såfremt der er lak der er på. Men når du nu er igang, så slib den godt i bund og giv hele bordet en omgang hvid olie. Det er klart flottest og det nemmeste at vedligeholde. slider du igennem lakken, kan du ikke reparere den uden det kan ses. Olien bliver ikke slidt på samme måde, så den forbliver pæn.

For at opnå er flot og holdbar oliering, skal du holde træet got mættet med olie i ca. 20-30 minutter. Derefter fjerner du det overskydende olie og så finder du knofedtet frem, for nu skal der poleres. Ved at polere hårdt og længe, varmer du olien op og den trænger længere ned i træet. Efter poleringen aftørres oberfladen HÅRDT og med en tør fnugfri klud. SÅ skal bordet bare have fred og ro til at hærde. Sørg for god udluftning, da olieprodukter kræver ilt ved hærdning. Alt afhængig af fabrikatet, så er bordet klar til brug efter 8-24 timer.

Håber du kan bruge det til noget - og god fornøjelse...

Hilsen Pipsen

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 08-07-07 14:30

P.S. Husk nu, at olieklude er selvantændende!!! Dem nemmeste måde, at komme omkring det problem er, at brede dem ud mens det tørrer eller smide dem i en spand vand. De er ikke farlige når de er tørre. Olie udvikler nemlig en ekstremt høj varme når det hærder og i en bunke klude, kan varmen ikke komme væk og akkumuleres så en en antændelig temperatur - og hvad brænder nemmere end bomuld??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-07-07 19:47

Jeg synes også, at bordet ligner et bøgebord.
Mon ikke det har været lakeret med en almindelig møbellak over det hele oprindeligt?
Og så har de tidligere ejere slebet bordpladen helt af til det rå ubehandlede træ. Og derefter har de så givet det en ny lak.

Så jeg tror, du skal slibe meget mere på benene så du kommer helt til bunds til det rå træ. Og derefter skal du have givet det en hvidpigmenteret lak.
Tag billederne med når du går ud for at købe lakken.

Jeg har selv et gammelt bøgebord, som havde samme overflade som du har på dit bords ben.
Og jeg har slebet MEGET for at få lakken HELT væk bare fra bordpladen.

Min bordplade står nu ubehandlet og bliver bare vasket af med sæbe. Ikke så flot som dit bord, men meget holdbart og uforanderligt. Og det har jeg prioriteret højest.

Mit bords ben er stadig lakeret med den gamle gullige lak... desværre..
De er runde, så det ville være for stort arbejde for mig at slibe dem af også.
Men du skulle nok kunne få slebet dit bords ben af.....
Men de gamle lakker er ret holdbare, og træet er hårdt, så det ER et stort arbejde.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 09-07-07 11:35

Jeg er ret sikker på at disse borde alle er lakerede fra nye, du er vist heldig at det er masiv bordplade.
Det kunne være den havde fået sæbe med pigment i - det er så diskret. Prøv at vaske bordpladen med vand og se om der kommer pigment på kluden.

Personligt synes jeg benene er smukkere og hvis du gerne vil havde bordet skal være noget værd så tror jeg du skal lakerer det hele igen. Det lugter lidt af en hærget bordplade der er sminket. Men nu skriver du jo du gerne vil havde den lyse farve, så mon ikke du skal slibe benene helt ned og give hele bordet samme behandling.

Forklaringen kunne ellers være at bordpladen var fineret og at denne finer er slebet af, hvorimod benene altid er masive.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-07-07 12:29

Igen, --- prøv lige mit råd, for det ser grangivelig ud som det er behandlet med Trip Trap`s, og det kan påføres ovenpå lak. Jeg siger ikke det er professionelt, men hvis ikke bordpladen er det og det skal ligne???

Kommentar
Fra : eskobar

Dato : 10-07-07 05:59

Kære alle,

Tak for de mange svar - det er interessant læsestof. Men jeg tror, jeg på flere punkter har formuleret mig lidt uklart, så jeg vil lige præcisere:

Kode
<li>
Der er tale om et egetræsbord - ikke et bøgebord. Det er helt sikkert (det er som sagt et Børge Mogensen Shakerbord, og det laves kun i eg - se evt. et foto her:

Kommentar
Fra : eskobar

Dato : 10-07-07 06:21

Kære alle,

Tak for de mange svar - det er interessant læsestof. Men jeg tror, jeg på flere punkter har formuleret mig lidt uklart, så jeg vil lige præcisere:

- Der er tale om et egetræsbord - ikke et bøgebord. Det er helt sikkert (det er som sagt et Børge Mogensen Shakerbord, og det laves kun i eg - se evt. et foto her:
http://www.fredericia.com/show.asp?lang=dk&s=furniture&mk=1&mt=2&mid=37

- Jeg er temmelig sikker på, at det ikke er lakkeret. Benene var nemme at slibe ned, og de bar ikke præg af at være lakkeret (hvis de havde været lakkeret, havde sandpapiret brændt sig fast i lakken/sandpapiret var blevet fyldt med lakken, og det havde været meget sværere at arbejde med.

- Jeg har købt 6 nye Wegner Y-stole ligeledes i sæbebehandlet egetræ. Se foto af bord og stole her.
http://www.ezben.dk/DSC_2360_resize.JPG

Stolene er i fuldstændig samme farve som bordet - og de er med garanti sæbebehandlet og ikke lakkeret, da de er helt nye direkte fra fabrikken. Mystisk at stolene har den farve, når jeg ikke kan få bordbenene til det også.

Jeg tror, jeg vil forsøge med en omfang Trip Trap på undersiden af bordet og se resultatet her...

Esben

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-07-07 07:43

Det er sikkert rigtigt at det idag kun produceres i eg, men du kan faktisk finde det i teak og finer i ældre udgaver - mine forældres er lakeret og fra tresserne, så det....

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-07-07 07:43

du ødelægger bordets værdi ved at bruge trip trap - bare lige hvis du er til klasikkere, men gerne vil skifte en dag.

Kommentar
Fra : pipsen78

Dato : 10-07-07 10:41

Jeg vil give jomfruane ret. Lad være med at bruge Trip Trap Panelhvid. Det er IKKE en møblelak! Det forringer bordets værdi og kommer på kort tid til at se frygteligt slidt og træls ud og så skal du slibe det hele af for at kunne vedligholde det.
Hvis du er sikker på, at det ikke er lakeret og den hvide farve på bordpladen ikke kan vaskes væk, så tyder det på, at det er olie, der er på og så kan jeg bare sige; følg mit råd, som jeg har givet tidligere. Men olier så kun benene - de skal nok blive lyse - og når det hele er olieret og hærdet af, så holder du overfladen pæn og lys vha. hvidpigmenteret gulvsæbe. Det jævner også en evt. nuanceforskel. Det holder!

Iøvrigt, kan man da slet ikke være i tvivl om, at det er egetræ. Bøg har en hel anden slags åretegning!!

good luck..

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-07-07 10:48

normalt bleger man gulned træ med oxalsyre, men jeg har faktisk engang gjort det med et naturvenligt middel der heder astonish. det er et multirengøringsprodukt som ofte forhandles billigst i dåser hos isenkræmmere, men som nok nemmere opstøves på nettet.

Kommentar
Fra : eskobar

Dato : 10-07-07 12:55

Takker, jeg vil holde mig fra Trip Trap produktet og overveje, om jeg skal give benene rustikolie... Alternativt må jeg jo blot leve med farven - det kan jeg nok også.

takker igen.

Esben