/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Peter Logan's Exploding Paste
Fra : yourgod
Vist : 2223 gange
200 point
Dato : 07-07-07 15:34

Hej alle sammen..
for dem som tit ser Discovery Channel, har måske kommet til at se det program fra England som hedder "Brainiac"
de viser nogle gange et klip hvor der er en der har noget maling.. som er ustabil når det er tørt, og stabilt når det er vådt..
det har lykkedes mig at finde noget på engelsk..

http://gprime.net/board/showthread.php?t=3724

så derfor har jeg brug for en hånd..
er lidt usikker på hvor jeg kan få tingene og så lige få det korret oversat..
håber at der er nogle som der vil/kan hjælpe :D

mvh
Yourgod

På forhånd tak :)

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 200 point
Dato : 07-07-07 17:43

Gode gamle jodkvælstof!!! Hvis du havde læst Poul Bergsøe: Kemi på en anden måde, havde du kendt stoffet

2 teskefulde (10 ml) krystalinsk jod. Hvis du knuser krystallerne f.eks i en morder, går reaktionen hurtigere.

Hom det i en 500 ml Pyrexskål.

Kom 100 ml salmiakspiritus i. hellere lidt for meget end for lidt, da processen ikke påvirkes af amoniakoverskud, men derimod af underskud, da processen ikke er helt i orden.

Der skal røres rundt i ca 10 minutter, indtil der ikke frigives mere brint, så er processen færdig.

Lad det stå og bundfælde i 5 minutter. filtrer vandet fra. Det er det sorte bundfald der er din "paste", og resten er bare vand med højst en smule amoniak i.

Hvis det skal gemmes, så opbevar det med vand i en lufttæt beholder, og opbevar det ikke for længe, da det så vil eksplodere.

Maler du det på noget, er det tørt efter 1 time;- og ustabilt.

Kommentar
Fra : yourgod

Dato : 07-07-07 17:47

hehe lyder godt..
ved du hvor man ka få fat på stofferne?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 07-07-07 19:40

100 ml salmiakspiritus hvilken % skal man bruge det reneste eller 10 20 50 %?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-07-07 21:59

Jeg syntes der er nok der sprænger bomber rundt omkring.
Desuden er stofferne ustabile, og jeg vil ikke betale din hånd over min skattebillet.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 07-07-07 22:19

Salmiakspiritus fås i ethvert supermarked, det er værre med jod Engang kunne man få det overalt, men nu kan man kun få tøsejod, og det er noget helt andet. Hol dig til små mængder ad gangen. Det virker godt på talerstole, så bliver talerne hurtigt overstået.

Godkendelse af svar
Fra : yourgod

Dato : 09-07-07 20:03

Tak for svaret A.C.Rosmon.

det har lykkedes mig at fremskaffe den omtalte bog..
du kan vel ikke sige hvilken side forsøget står omtalt :)

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 09-07-07 22:47

Bogen har nogle rigtigt gode registre, og her slår du op under iodkvælstof, og i min udgave er det side 279. Det er næsten en bibel i stofkemi. Stort set alt det grundlæggende kan du finde der,selvom første udgave er fra 1959. Min udgave er fra 1964.