/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Puch maxi, krumtap
Fra : Spotbot
Vist : 2452 gange
101 point
Dato : 05-07-07 20:38

Hvor mange omdrejninger kan en standard krumtap på en puch maxi (gammel model) egentlig holde til?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 111 point
Dato : 05-07-07 21:32

Det er en udbredt misforståelse at man kan angive et bestemt omdr. tal, selvom forhandlere skriver feks.: Vores racerkrumtap klarer 16000omdr.
Det afhænger af:
Gearing
Kompression (Planet topstykke belaster meget)
Kørselsmønster (Hvis man kører med bundgas meget) Og hvordan den er blevet kørt før.
Oliekvalitet
Montering af tunudstyr: Cylinder, karburator, udstødning, ccm.
Holdbarhed og tid(Har du tænkt den skal holde 20000km mere ?)
Luftfilter (Type og renholdelse)
Hovedlejer på krumtapakselen og rullelejerne(Type og ordentlig montering)
+ En hel masse anden.

Det er klart at en gl. udslidt Puch ikke klarer meget mere end den allerede er blevet udsat for, specielt ikke hvis den har kørt tunet.
Men en orginal puchkrumtap, er næsten lige så stærk og klarer næsten det samme som verdens bedste racerkrumtapaksel til puch.

Men havde jeg nu skrevet: En Puch-krumtapaksel klarer 12500 omdr. så ville nogle svare, tak for det Palle, selvom det havde været helt forkert, for det afhænger af ovennævnte ting.

Når det så er sagt, så tror jeg ikke du kan ødelægge en orginal krumtapaksel med NYE lejer (Også top og bund-midterrulle lejet)
Men du kan bøje den, hvis stempelet sætter sig fast, eller du monterer forkert.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 06-07-07 10:47

Det rart med en der giver lange svar Øger lige

Men grunden er bare at jeg ikke har ændret gearingen på min maxi endnu,
den kører stadig med 13/45. Og der fulgte et 15tands fortandhjul med 3,5hk tunsættet
- så jeg er lidt bange for at nå op på de høje omdrejninger, som den jo tager med den gearing
(men særdeles godt optræk)

Tager den ikke skade hvis jeg bliver ved med at køre med denne gearing?

Og hvad er bedst at ændre: Bagtandhjul eller fortandhjul?

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 06-07-07 10:56

Fandt også lige et lille skema her på den side du brugte før
http://puchmaxi.dsv.nl/tandwielverhoudingen.html

Og lige nu kan den køre 55-60 stykker hvis man gir bundgas
hvilket jo svarer til 9-10000 o/min

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-07-07 14:38

Den har selvfølgelig bedst af at blive holdt lidt nede i omdrejninger, men ved gearing vil det jo altid gå ud over accelerationen. Men ved 60 km, kører motoren dobbelt så mange omdrejninger som orginal, ved din orginale gearing, og hvis du kører meget med bundgas, ville jeg nok geare lidt.
Om man geare bagi eller foran er ligegyldig, men foran tæller en tand, jo som forholdet mellem 13:45, altså en tand mere foran, er det samme som 3,5 tænder mindre bagi.
Det bedste er jo at udskifte begge tandhjul, sammen med en ny kæde, men ellers bør man udskifte fortandhjulet, da det jo altid er slidt mest. Dog er et 15 tandshjul lige hvad der max kan være foran.
Husk at der skal være en låsering indvendig for fortandhjulet, ellers gnaver det sig ind i motorblokken.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-07-07 15:14

For mange omdrejninger giver også unødvendig slidtage på stempel/cylinder og det udvikler meget mere varme.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 06-07-07 16:55

Okay så tror jeg at jeg ændre gearingen til 14:45, da det er træls med den lave gearing på landevejene. Kun i byen det er sjovt med optrækket.

Men det sænker da bare omdrejninger lidt ikk?
Det gir da ikk særlig meget mere topfart, eller hvor meget?

P's kan egentlig ikke huske hvor mange tænder der er bagpå, om det er 45 eller 47

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-07-07 17:26

hvis den kører 60 nu, så kører den i teorien 65 ved samme omdrejningstal.
med 15 tands får kører den 70 ved samme omdrejningstal.
sæt 15 tand på. du mærker ikke at optrækket bliver så meget dårligere.
og bliver det alt for irriterende, så sæt en 45mm cylinder på.
Så trækker den voldsomt. Den er jo tunet alligevel.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 08-07-07 19:47

Husker jeg så

Ønsker ikk lige at sætte 45mm på i øjeblikket, så skal stellet jo forstærkes

Men prøver mig nok lidt frem med 15 eller 14.
Og forresten, giver det nogen forskel på brændstof forbruget km/l, bedre eller dårligere ?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 09-07-07 13:54

højere gearing = bedre benzinforbrug, hvis den kan trække gearingen.

Godkendelse af svar
Fra : Spotbot

Dato : 09-07-07 20:28

Tak for svaret pallebhansen og noshyguy.