|
| Hvad fejler bilen??? Fra : jilarsen | Vist : 4056 gange 80 point Dato : 05-07-07 16:37 |
|
Jeg har en Fiat Palio Weekend fra ´98
Bilen ryster engang imellem når jeg starter bilen, og når jeg kører kommer der en masse hvid røg ud af udstødningsrøret.
Jeg har lagt mærke til at varme pladen over udstødningsrøret sidder løst og for nogle dage siden blev jeg nød til at fylde kølervæske på min køler, da motoren var blevet varm.
Såfremt i kender fejlen, kender i så også prisen på at få fejlen udbedret??
Mange tak på forhånd
| |
| Kommentar Fra : nollerik |
Dato : 05-07-07 16:50 |
|
Prøv at se ned i køleren, når motoren er i gang. Hvis det bobler, er det nok en sprængt toppakning.
| |
| Kommentar Fra : kogalejy |
Dato : 05-07-07 16:52 |
|
Det tyder på en utæt toppakning, pakningen bliver altid utæt når motoren bliver overophedet,hvilket
igen skyldes at den taber vand fra en eller anden utæthed i kølesytemet. Det bør rettes koste hvad det vil, alternativet er ødelagt motor hvis du kører videre. Mvh. K.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 05-07-07 17:27 |
|
Der er en utæthed mellem kølevandsystemet og motorens indre. Det er i 95% af tilfældene en defekt toppakning. sørg endelig for at der altid er vand nok i kølesystemet, ellers kan skaden blive meget værre.
Det er ikke altid at en utæthed viser sig med bobler i kølevandet, men vand ( hvid damp) fra udstødningen ved start , er et sikkert tegn.
Skift olien. Det er bedre med en simpel billig olie, end en fin dyr med vand i.
Og få så den toppakning skiftet. Det behøver ikke at være så dyrt, hvis du finder en fornuftig mekanikkker, som ikke laver al muligt overflødigt.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 05-07-07 18:04 |
|
Citat Skift olien. Det er bedre med en simpel billig olie, end en fin dyr med vand i. |
Det er da kun såfremt der er olie i vandet, det behøver der bestemt ikke komme ved en defekt toppakning......faktisk er det sjældent, og afhænger helt áf hvor pakningen er utæt
Men jlarsen, jeg er enig med de andre, at symptomerne kunne tyde på en defekt toppakning
Men muligheden foreligger også for et revnet topstykke......det passer faktisk også med, at du siger motoren ryster når bilen startes, da en revne i toppen ofte medfører kompressionstab så bilen kun går på 3 cylindre...indtil den bliver varm og topstykket udvider sig og presser revnen i materialet sammen.
Væsketabet her, vil også typisk være mindre end ved en defekt pakning
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : jilarsen |
Dato : 05-07-07 18:14 |
|
Ok har tjekket at kølervæsken bobler, samt den har tabt kølevæske siden i går...... Så det tyder ikke godt Olien er også helt brun, så der er ihvertfald et eller andet galt... Øv Så det er nok en dyr omgang jeg skal igennem...........
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 05-07-07 19:12 |
|
Når bilen står tille efter den har kørt, vil kølertrykket ( den er varm) trykke vand ind i cylinderen.
Vandet siver forbi stempelringene ned i motorolien.
Når man starter vil den våde cylinder ikke tænde med det samme , derfor rysteriet indtil den er tørret ud af benzin-luft behandlingen. Derfor hvid røg og vand i olien.
Jeg skrev ikke noget om olie i vandet- det er omvendt.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 05-07-07 19:15 |
|
og ja Det kunne være et revnet topstykke eller motorblok.
Men i langt de fleste tilfælde er det bare toppakningen.
En ag de gode måder at ødelægge pakningen på er at sætte sig ud i en kold bil og så bare give godt gas ud ad motorvejen inden den er ordentlig jævn varm over det hele.
| |
| Kommentar Fra : ibea |
Dato : 06-07-07 06:23 |
|
Hej alle.
Lige en lille sjov kommentar til ovennævnte spørgsmål.
For mange år siden havde jeg en lille Fiat 127. Jeg var på vej mellem Frederikshavn og Ål-
borg. Ca 300 meter før tunellen under Limfjorden kunne jeg pludselig mærke, at motoren
ikke arbejdede så godt som normalt og da jeg kom til at se tilbage i bakspejlet opdagede jeg
en fin tåge bag bilen. Tågen blev værere og værere og jeg havde stort besvær med at komme
op af den stejle bakke på sydsiden af tunellen.
Resultat: udlagt røgslør i det sydgående tunelrør, sprængt toppakning, kølevandsforbrug ca
1 liter og kom for sent til nytårsfrokosten hos mine svigerforældre. Ja sådan - kan det gå.
Hilsen Ibea
| |
| Kommentar Fra : ibea |
Dato : 06-07-07 21:15 |
|
Hej.
Forøvrigt kostede det også en planslibning af topstykket.
| |
|
transor, hvad er det overføldige arbejde som en (dårlig) mekaniker laver???bare nysgerrig når du nu ved så meget.
mvh Nicolai
| |
| Kommentar Fra : jilarsen |
Dato : 07-07-07 16:03 |
|
Jeg skal have bilen til mekaniker i morgen og regner med jeg får den tilbage på fredag. Så jeg skal nok give besked om hvad der er blevet lavet og prisen......
| |
| Kommentar Fra : jilarsen |
Dato : 20-07-07 11:14 |
|
Det var toppakningen der var røget, så den blev slebet til og termostaten blev skriftet til bilen, måtte alt i alt af med 7500,- Dyr fornøjelse, men billigere end frygtet
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|