/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Opvaskemaskine varmer ikke
Fra : marc43
Vist : 14373 gange
100 point
Dato : 05-07-07 15:18

Vores Bosch opvaskemaskine, der er 6-7 år gammel varmer ikke. Vandet bliver ikke varmt og den tørrer heller ikke. Det er ikke varmelegmet har jeg fået at vide.

På det varmeste program som normalt tager 1,5 time bliver den ved i 3 timer.

Nogle bud på, hvad det er eller hvad jeg selv kan gøre?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-07-07 15:20

Citat
Det er ikke varmelegmet har jeg fået at vide

Hvem har du fået det at vide af ???????

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-07 15:20

Den er færdig med at være vaskemaskine.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 05-07-07 15:22

En teknikeri telefonen, der aldrig har hørt om, at et Bosch varmelegme er gået i stykker.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-07-07 15:26

Er alle tre sikringer i orden?
Så er det varmelegemet! Der er kun de to muligheder + en løs ledning, at det teger tre timer i stedet for halvanden, er fordi termostaten ikke får varme nok til at afbryde.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 05-07-07 15:28

Ja sikringerne er OK.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-07-07 15:28

Allt kan gå i stykker - også Boch varmelegemer! Havde den teknikker ikke et forslag?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-07 15:28

230 eller 400 V ??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-07-07 15:29

Citat
En teknikeri telefonen, der aldrig har hørt om, at et Bosch varmelegme er gået i stykker.

Han bør søge sig et nyt job

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 05-07-07 15:31

230 V

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-07-07 15:33

refi - jeg synes han skulle blive lidt endnu - Han bør have den oplevelse/erfaring med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-07-07 15:40

Det er nok ligesom ham der kørte i stykker i Italien med en Rolls Royce.....

Han ringe straks til sælgeren som orienterede fabrikken der sendte 4 mand afsted.....

Bilen blev leveret til "turisten" og var nu i orden.....

Da der efter 3 mdr. ikke var kommet en regning ringede han til firmaet og spurgte hvorfor....

Kort efter blev han ringet op af en fra fabrikken der meddelte at "det måtte være en fejl"....

En Rolls Royce kan ikke gå i stykker - så der var ingen regning.....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-07 15:46

Programuret eller et relæ der tænder for varmelegemet kan
være kaput.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-07-07 15:48

jeg synes også man er godt kørende med en Bosch - - men

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-07-07 15:55

Der er jo ikke meget ide i at sige du skal bestille en fagmand.....

Så skal det da være fra et andet firma.....

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 05-07-07 16:56

jeg har lige haft samme problem med en 9 år gammel siemens. det var en lodning der var gået, og det hjalp gevaldigt da den blev loddet igen. det koster ca 600 kr.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-07 17:30

Det kan være varmelegemet, som er brændt over, men det kan være så meget andet i styring eller relæ, som gør at den ikke varmer.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-07-07 19:24

En mulighed.
Der er sansynligvis ikke vand nok i maskinen.
Ikke nok vand = ingen opvarmning af vandet.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 05-07-07 23:37

Ja, den tekniker bør søge nyt job!!

Varmefejl er det mest typiske på bosch/siemens opvaske maskiner..

På de ældre modeller gik varmelegemet tit, og det sker da også på de nyere.

Men, som nævnt af trimare46, så er det ofte en lodning. Hvis du skiller det øverste af lågen ad, så vil du finde elektronikken, det samme print som knapperne til betjening sidder på. Det sidder i en plastik kasse, som med lidt snilde nemt kan åbnes, og du vil SANSYNLIGVIS nemt kunne se den brændte lodning, skrab det lidt rent og få benet fra varme relæet loddet pænt på printbanen igen.

Nogle gange er den driver der skal trække relæet gået til, den er lidt svær for "almindelige" mennesker at skifte, men det er en ULN2003, smd komponent. Hvis det ikke er, så kan den erstattes med en sådan..

Det er ihvertfald det typiske der sker med de elektronikker jeg har repareret på de opvaskere, hvis det er en af de modeller jeg regner med du har

- Anden

(Erfaring med reparation af hvidevarer siden 1998)

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 06-07-07 08:02

Tak for svaret trimare46.

Det var en lodning i panelet. Sjovt nok så var det et Siemens panel.

Kommentar
Fra : torbena01

Dato : 22-02-13 11:42

Jeg har en Siemens Opvaskemaskine SE65M352EU fra 2007, som ikke varmer vandet op.
Den køre hele programmet, men uden varme.
Er der nogen der har nogle gode idéer til hvad jeg kan prøve.
I Frontpanelet ser det ud til at der ikke er noget driver print eller relæger - De må være "gemt i bunden eller et andet sted.
Men inden jeg tager maskinen helt ud vil jeg gerne havde nogle tips til hvad der kan være galt.
Det kan jo være en standart fejl.

Kommentar
Fra : HansPilfinger

Dato : 19-05-14 00:39

Til Taunusanden

Tak for dit råd. Jeg fandt også den dårlige lodning i min maskine. Skyldes nok at hele varmelegemets effekt går der igennem, jeg kunne se at det havde været varmt. Lidt loddetin må siges at være en billig reservedel. Så nu håber jeg den tager 12 år mere.

Kommentar
Fra : torbena01

Dato : 19-05-14 08:32

Siemens Opvaskemaskine SE65M352EU, som ikke ville varme.
Der sidder en tank i højre side, som stopper til af sæbe rester mm. Så kan pumpe ikke køre og stopper også med at varme.
Tanken skal renses, så virker det hele igen .

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 19-05-14 18:46

Tænk sig, et spørgsmål der bliver genoptaget her efter 7 år :)
Dejligt at høre maskinen stadig kører :)