/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vi bliver syge af aircondition
Fra : swarn
Vist : 3126 gange
100 point
Dato : 05-07-07 09:05

Jeg lige læste dette på DR/Nyheder http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/07/04/093411.htm
den 4/7-07. Hvad kan man selv gører ved det, eller skal man på værksted for at finde ud af om der er noget galt med ens AC. på bilen?

Hilsen Hans Hvidovre

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-07 09:24

Som jeg forstår det, så kør ac hver dag.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-07-07 09:43

Det var et generelt problem i turistbusser før i tiden..... (før det blev alm. i privatbiler)

gæster og chauffører blev "altid" forkølede efter en tur sydpå.....

Årsagen var ganske rigtig at anlægget "kun" blev brugt når man kørte sydpå....

Løsningen er at anlægget skal bruges KONSTANT - det er den bedste måde at holde det "rent" på....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-07-07 10:49

Sikke noget sludder. Man bliver ikke syg eller forkølet når man bruger air condition. Har selv brugt det i mange år.
Men, men, men hvis man ikke vedligeholder sit anlæg eller ikke bruger det rigtig kan man få en del bakterier. Når du kører med AC tændt, så slut det nogle minutter før du stopper bilen. Derved bliver det renset ud.
Mindst hver 2. år skal have have service på dit AC anlæg, få det renset og evt. opfyldning af kølemiddel. Dette springer mange over, da det koster et par kroner.

Så brug roligt dit AC, du bliver hverken syg eller forkølet af det.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 05-07-07 11:20

Til hawaii7
Så skal man slet ikke tro på hvad de skriver? det er bare grebet ud af luften, fordi en syntes det er noget at skrive om?

Hilsen Hans Hvidovre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-07-07 11:25

Citat
Sikke noget sludder.

Tja - nogen ved åbenbart bedre/mere end andre.....

Jeg kan "kun" tale af erfaring......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-07-07 11:39

Altså Hawaii7...om det er selve AC-anlægget eller om det er bakterier ACindlægget udspyr, der gør folk syge, det mener jeg kan komme ud på et......forskellen er den samme.......folk bliver syge FORDI der er et ACanlæg i brug i bilerne som indeholder bakterier.

OG det gør de allesammen, indeholder bakterier .........bare ikke i lige stor grad

Men du har ret i, at problemet kan afhjælpes ved at holde anlægget så rent som muligt.

Citat
Hvad kan man selv gører ved det, eller skal man på værksted for at finde ud af om der er noget galt med ens AC. på bilen

Værkstedet kan jo ikke måle bakterier....men der kan anlægget serviceres og renses grundigt, for at holde bakteriebestanden nede.

Den legionellabakterie der omtales, den er faktisk meget farlig...den trives i stor stil i fugtige og våde miljøer ved forholdsvis lave temperaturer.....Men vidste I så også, at samme Legionellabakterie, risikerer at blive udspyet i stor stil eks. ud over frugt/grøntafdelinger i butikker der har de køleanlæg der sprøjter forstøvet vand ud i lokalet for at holde det koldt og med en vis fugtighed, såfremt anlægget ikke renses tilstrækkeligt og tilføres et kraftigt bakteriedræbende middel

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-07 12:04

Der er flere misforståelser i artiklen. Man skriver om legionella i virksomheders kølevand. Det har ikke noget med biler at gøre, fordi de ikke har vand i systemet.

På almindelige biler passerer kabineventillationsluften hele tiden kølefladen, hvad enten kølingen er slået til eller ej. Den går på mange biler også forbi varmefladen, selv om man ikke har lukket op for varmen. På visse gamle biler er det anderledes.

Der kan ikke komme flere bakterier eller svampesporer, fordi man starter kølekompressoren.

Bakterier kan heller ikke give forkølelse, for det er en virussygdom.

Journalisten har skrevet af forskellige andre steder fra, misforstået det, og blandet informationerne i en pærevælling.

Overdreven aircondition med kold træk, og tyndt sommertøj kan godt gøre en meget modtagelig for forkølelse. Den gode effekt af aiercondition for man ved samtidig opvarmning af luften, så den ikke bliver koldere end ca 25° C.
På den måde bliver luften tørret, og man kan så let fordampe den naturlige sved og på den måde få er sundt og behageligt klima i bilen.

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 05-07-07 12:07

Alt skal vedligholdes. Man skifter også olie på bilen. Oftest er sygdomme i forbindelse med AC anlæg, både i biler og kontorer relateret til at man anvender apparaterne forkert. Altså der vælges alt for kold indblæsning. Det tåler vi ikke ret godt. Manglende vedligehold og den naturlige forekomst af frit vand, medfører desuden mulighed for skimmelvækst. Køber man AC anlæg af god kvalitet til kontoret, er der oftest i styringen en funktion der tørrer fladen ved driftstop. Og har man anlæg med trinløs ydelse er kondensatmængden mindre og der forekommer derved mindre frit vand.

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 05-07-07 12:12

Legionella er mig bekendt noget man især har haft problemer med i varmtvandsbeholdere hvor temperaturen er for lav. Derfor anvender mange af varmepumpestyringerne en kogefunktion, hvor vandet varmes ekstra op ind imellem. I AC anlæg har man nogle steder noget svamp der får dem til at lugte meget dårligt. Man kalder det vist sursok. Ses ofte i træindustri og tøjbutikker. Det fjerner man med noget stærk sæbe der hedder Pre Clean, og forebygger med en Stay Clean behandling.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-07-07 13:07

Korrekt forkølelse er en virus, men det betyder nu ikke at klimaanlægget ikke er en medvirkende årsag....

Nedkølingen i sig selv er medvirkende årsag....

Kommentar
Fra : ibea

Dato : 05-07-07 13:11

Hej Swarn.
Da jeg har arbejdet i mange år i autobranchen og derfor også har arbejdet med aircondition,
vil jeg herved gerne gøre opmærksom på, at Mekonomen i Danmark (som har afdelinger man-
ge steder i Danmark) er forhandler af Waeco Air Condition. Kort tid efter at Mekonomen blev
forhandler af aircondition, kom Waeco med et sprayprodukt, som kan fjerne ubehagelige bak-
terier fra condenseren(køleren til aircondition). Jeg har været med til at sælge dette produkt
til flere forhandlere/mekanikere. -- Men om produktet virker..... det skal jeg lade være usagt.
Men fakta er, at der kan danne sig ubehagelige bakterier i condenseren.
Hilsen Ibea.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 05-07-07 14:51

Er aldrig blevet syg af aircon endnu..

Men ved der kan sætte sig svamp i slangerne..

Har lige været til det helet store service eftersyn med min bil. Hvor klima anlægget også fik lavet eftersyn. Og må da sige luften er blevet en helt anden. Før kunne man godt lugte at aircon blev tændt. Men det er slut nu. Selvfølgelig kommer der ligge den der fugtige luft når man slukker sin aircon mens man køre. Men det er jo bare at åbne vinduerne lidt på klem er par minutter.

Man kan følge at man sidder at bliver snottet ved brug af aircon fordi luften er meget tør. Og det udtørre så dine slimhinder og derved en fornemmelse af man bliver snottet.

Efter jeg fik aut klima har jeg ikke oplevet det.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 05-07-07 15:10

Forklaringen skal findes i det der sker på den ekstra køleflade i kabinen og i om AC anvendes så der skabs væksbetingelser på denne.
Der jo noget rigtigt i at den fugtige luft kondensere sig på kølefladen, der med bindes partikler for luften og bakteriere sig også på kølefladen. På samme måde som der dannes fugt på bagsiden der vender ind i et køleskab...
Systemet og kølemidler har jo ingen forbindelse med luften. Så hvad der sker i slanger til kølemiddel er meget uintresant i denne sammen hæng.
Men at muk, skimmel og bakterier trives godt i fugtige miljøer er der vel ikke noget nyt i.
At nogen kan anvende deres AC sådan at der blive gode vækstbetingelser, for ovennævnte er da bestemt ikke utænkeligt. Køres der med Recirkulation af luften er det jo også de samme bakterier der virvles rundt i bilen...
vh
Benjamin

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 05-07-07 15:58

Slanger = lufkanaler
Mente ikke noget med selve AC anlægget.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-07-07 09:56

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 67
- Annullerede 25
- Slettede 1
Ialt 94

En af dem der ikke gider sige tak og lukke.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 08-07-07 10:28

Til Teil

Du

Jeg kan kun give dig ret i hvad du selv skriver under din profil.

(Citat) Er ellers et dumt svin ifølge andre kandu-er.(citat slut)

Jeg LUKKER når det passer mig!

Hilsen Hans Hvidovre

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 10-07-07 09:03

Her er så lidt nyt om AC. Hvad skal man så tro på?

http://www.business.dk/article/20070709/transport/70709035/

Hilsen Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 10-07-07 09:23

Citat
Jeg LUKKER når det passer mig!

Eller så lukker kandu for dig, og
du er endnu mere et skarn som ikke
påskønner hjælp.
Flueben fjernes.

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 10-07-07 09:29

Til Teil

Har du ikke andet at lave,hvor må din verden værer lille, det sidste du skrive det glæder mig kun, så hører jeg vel ikke mer fra dig!

Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-07-07 12:24

Hvorfor f..... bliver dette spørgsmål ikke afsluttet.
Vedkommende der kom med spørgsmålet har da fået svar.

Kan kandu ikke automatisk slette alle spørgsmål over f.eks 5-7 dage?

hawaii7

Kommentar
Fra : swarn

Dato : 10-07-07 12:35

Til hawaii7

Begynder du nu også, du kan s... da stoppe med at ABONNER på det, er det ikke det nemmeste

Citat(Kan kandu ikke automatisk slette alle spørgsmål over f.eks 5-7 dage?) Citat slut
Der er Ca. 4723889 Indlæg, tror du ikke de har andet at tage sig til?

Hans/Hvidovre

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-07-07 12:43

Det var så det flueben.....

Luften er vist ikke filtreret.....