/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Heinrich August Chr. Schrøder
Fra : Angeko
Vist : 3465 gange
500 point
Dato : 05-07-07 07:31

Heinrich August Christian Schrøder (Skrøder) er født ca 1835 i Slesvig, bliver gift med Ane Kristine Pedersen i Skive Landsogn 1/12-1863. De får herefter børnene Frederik Ditlev * 20/1-1865 i Aarbjerg, Skive, Henrik August * 15/6-1871 i Dommerby, Jens Berg Sicker Müller * 11/3-1873 i Sevel, Paul Christian * 12/9-1875 i Borris og Anton * 26/8-1877 i Taarup. Ved FT 1880 er familien i Taarup, Fjends herred, Viborg amt. Hele familien nyder fattigunderstøttelse.

Sønnen Jens Berg Sicker Müller finder jeg senere i Hillerød.

Hvor bliver Heinrich Schrøder og Ane Kristine Pedersen af?

Angeko

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-07 20:02

altså de her:
"
Viborg, Fjends, Taarup, Kvosted, et Hus, 31, FT-1880,
Henrik August Kristian Skrøder 45 Gift Husfader, Indsidder, Kludehandler Slesvig
Ane Kirstine Pedersen 36 Gift hans Kone Skive Landsogn Viborg Amt
Henrik August Skrøder 9 Ugift Deres Børn Højslev Sogn Viborg Amt
Jens Berg Siker Müller Skrøder 6 Ugift Deres Børn Sevel Sogn Rinkjøbing Amt
Paul Kristensen Skrøder 4 Ugift Deres Børn Borris Sogn Viborg Amt
Anton Skrøder 2 Ugift Deres Børn Tårup Sogn Viborg Amt
Kristian Teodor Venneland Skrøder 1 Ugift Deres Børn Tårup Sogn Viborg Amt
"
jo vanskeligt at finde folk på nettet efter ca 1885, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-07 20:10

Evad/Evald her kunne være et barnebarn...
"
Viborg, Nørlyng, Romlund, Kirkebæk, 2 a, 5, FT-1916
Marinus Ib Kristensen 22/5 - 1887 Ugift Husfader Landmand
Marie Kristensen 26/5 - 1892 Ugift Husbestyrerinde
Ib Kristensen 16/8 - 1841 Enkemand Aftægtsmand
Sigrid Kristensen 7/6 - 1915 Ugift Barn
Evad Skrøder 2/6 - 1905 Ugift Tjenestetyende
"
via hans børn finder du måske deres bedsteforældre, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-07 20:28

Sådan benævnes de hos mormonerne:
"
HENRIK AUGUST SCHRODDER Birth: 15 JUN 1871
Christening: 18 JUN 1871 Dommerby, Viborg, Denmark
Father: HENRIK AUGUST CHRISTIAN SCHRODDER Family
Mother: ANE CHRISTINE PEDERSEN
"
Der jo ikke kender vores ø (eller det tyske ö) ...
ved den ældste søns fødsel, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-07 20:47

Nu er jeg tilfældigvis født lige på den anden side af Hjarbæk fjord og kender den lokale dialekt...
Ud fra angivelsen i FS vil jeg tro at udtalen af det oprindeligt tyske Schröder,
fejlagtigt er med kort ø, altså nærmere Skrødder end Skrøder?

Men hvordan det er blevet bogstaveret af diverse præster ved jeg ikke??
(det vil jo fremgå af de, for nogle, let tilgængelige uddrag fra AO...)
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-07 22:16

Jeg fandt sønnen Poul født i Boris:
( opslag 2 nr 6 i den nyeste kirkebog på nettet)

Ifølge dette staves Skrøder med et d som rigtigt angivet
men moderen er født i Sparkær? ikke i Skive Landsogn??

Også flere faddere fra Sparkær kan måske hjælpe med at lokalisere moder Ane...
Svend, der ikke finder nogen senere Skrøder

Kommentar
Fra : Angeko

Dato : 06-07-07 09:12

Hej Svendgiversen, tak for oplysningerne, men dem har jeg i forvejen.
Det jeg er interesseret i er hvor jeg kan finde dem efter 1880. Får de flere børn, hvor? Hvornår dør de? Hvor? Hvor og hvornår er Heinrich Schrøder født?
Jeg har gennem til- og afgangslister nogenlunde kunnet følge ham fra 1863, da han kom til Aarbjerg i Skive og til 1880. Der står desværre ikke hvor han kom fra, da han ikke er i tilgangslisten 1863. Oplysningen kommer i afgangslisten da han i 1865 tager til Søbye, som jeg ikke ved hvor er.
!873 kommer han til Sevel fra Sahl, 22 maj 1875 kommer han til Borris.
Ved sønnen Jacob Berg SikkerMüller Schrøders vielse i Vejby 27/4-1900 er han murersvend i Hillerød og forældreneopgives at være i Sparkjær.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 06-07-07 10:46

Lige øst for Skive ligger Dommerby.
Lidt længere mod øst ligger Højslev.

(Tilbage i tiden blev Dommerby og Højslev's sogne ført i samme kirkebog. Fra 1813 er de to sogne indskrevet i hver sin kirkebog.)

Lige syd for Højslev er der noget der hedder henholdsvis Nr. Søby og Søby.
Det kan jo godt tænkes det stavedes Søbye på daværende tidspunkt.

Mvh f.larsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-07 11:53

En af sønnerne kunne være Heinrich' s far?
"
Sydslesvig, , Gettorf, Revensdorf, Dorf im Dänischwohlder Güterdistrikt, Nr. 143 Adl. Gut Lindau, , 2, FT-1803, b8250

Ernst Siegfried Schröder 31 Verheir. Mann Bedienter
Anna Chrisina Berglach 35 Verheir. Frau
Wilhelmine Christ. Dorothea Schröder 5 Unverheir. Kinder
Wulf Christopher Heinrich Schröder 3 Unverheir. Kinder
Otto Ernst Heinrich Schröder 2 Unverheir. Kinder
Cay Werner Georg Schröder 1 Unverheir. Kinder
"
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-07 13:07

Og du er sikker på: >født ca 1835 i Slesvig... ikke Holsten?
Hvad med ham her??
"
Holsten, , Stadt Segeberg, IV Quartier, Segeberg, IV. Quart., Nr. 186, 1 Stockwerk, 3, Vz-1835,

Jochim August Schröder 60 Verheir. Lohgerber
Lotta Catharina Wegner 22 Verheir. dessen Ehefrau
Maria Dorothea Schröder 15 Unverheir. Tochter des Mannes 1. Ehe
August Heinrich Schröder 1 Unverheir. deren Sohn
"
En gammel Opa, Svend

Kommentar
Fra : Angeko

Dato : 06-07-07 13:11

Hej F. Larsen. Det lyder meget sandsynligt, at det er Søby ved Højslev, der er tale om.

Hej Svend, ja, det kunne godt være en af sønnerne, der er far til Heinrich, men desværre er Schrøder ikke et usædvanligt navn i Slesvig, så der er mange muligeder. Der er kommet nogle slesviske kirkebøger på microkort på arkiverne. Jeg må prøve om jeg kan finde noget der.

Anne Grethe

Kommentar
Fra : Angeko

Dato : 06-07-07 13:20

Hej Svend

Jeg ved ikke om Holsten er mere rigtig end Slesvig. Jeg har kun Slesvig fra folketællingen 1880.

Ved vielsen i 1863 oplyses det at han er vaccineret 17 august 1835 af Dr Petersen.

Den Heinrich August er da værd at undersøge.

Anne Grethe

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 06-07-07 13:36

Hvor ligger Aarbjerg?

Selvom jeg kommer lidt nord for Skive synes jeg ikke jeg har hørt dette navn.
Er det Skive sogn?

Mvh f.larsen

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 06-07-07 14:27

F.Larsen, Med kort på nettet:

http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/

kan du finde et Årbjerg ved Skive med koordinaterne:

(UTM32 ETRS89):
N: 6267623 E: 503484

og et par Årbjerg på Mors ved koordinaterne:

(UTM32 ETRS89):
N: 6289583 E: 471828

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-07 16:51

Ved Henrik August dåb i Dommerby 1858-85 opslag 10 nr 3
Staves Schrødder med Sch og dobbelt d som jeg antydede ovenfor...

Kan have betydning for den videre søgning: Schrøder, Schrødder, Skrøder eller Skrødder
Alle er mulige, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-07-07 17:00

Heri er inkluderet Skive Landsogn:
(Vinde, Lund, Bilstrup, Aarbjerg, Gammelgaard, Glattrup, Jegeris, Svansø)

Samlet af Niels Bjøreng, Nørresundby og angivet her:
http://jvo.dk/fuursaml/strays_i_salling.htm

I dag nok helt sammenvokset med Skive, Svend

Kommentar
Fra : Angeko

Dato : 08-07-07 07:05

Jeg fandt på DDA denne familie i Hjarup, Ribe amt

FT 1850, Ribe Amt, Anst Herred, Hjarup, Meierigaard
Hendrik skrøder, 44, gift, Meieribestyrer, Slesvig
Ane Elisabeth Skrøder, 34, gift, Meierske, Gottorp
Hendrik Skrøder, 14, ugift, barn, Gottorp
Ole Skrøder, 11, ugift, Kiel
Kristine Skrøder, 4, ugift, Flensburg, Kiel A.

samme familie 1855 Hjarup (AO opsl. 12
Henrik Magnus Schrøder, 50 , gift, Slesvig, Meieribestyrer
Ane Elisabeth Schrøder, 40, gift, Slesvig, Meierske

Henrik er væk, der er en Jochum Christian Schrøder, 10, født i Holsten. Han står under tjenestefolk, som der er en del af, flere fra Tyskland.

Familen er ikke at finde i til- og afgangslisterne.

Denne Hendrik kunne godt være Heinrich August Christian Schrøder, det havde været rart at kunne følge ham i hans videre færd.

Angeko

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-07-07 13:59

Godt fundet Anne Grethe, Angeko burde være med l i stedet for k.

Men her i Sønderjylland er Henrik/Hendrik og Heinrich to forskellige navne,
og selv om vi er tættere på Kolding, tror jeg ikke på en sådan fordanskning af Heinrich?

Men det kan jo være jeg tager fejl, Svend

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 09-07-07 13:30

Til præceptor

Tak for linket.
Det er nu tilføjet på Foretrukne så jeg kan finde flere stednavne.

Mvh f.larsen