/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulv slibning -Svært selv? mm.
Fra : MartinFr
Vist : 1162 gange
59 point
Dato : 05-07-07 01:26

Hej,

jeg har 2 værelser og 1 gang hvor jeg ønsker at slibe gulvene og give dem en behandling af en slags.

Er det svære end det umildbart lige virker til?
Kræver det en med erfaring eller er det til at klare selv?

Umildbart virker det jo lige ud af landevejen at låne en sliber, med noget ekstra sandpapir og en hjørnesliber og så gå igang. Men det kunne jo let være at det sværer end man lige regner med.

Jeg har hørt en fugl synge om at bruge Petrolium på gulvet ved slibning, hvad drejer det sig om ?

Hvad er retningslinierne for at slibe selv?
Kører med bræderne ? andre ?

Efter afslibning skal gulverne gerne behandles.
Lige nu er de behandlet med noget Olie, fra tidligere lejer.

Der er så opstået det problem at ifølge kontrakten skal de være behandlet med Faxe lud hvid pigmenteret (hvilket også står i min kontrakt).
Når gulvene allerede er behandlet med Olie vil det så efter en afslibning være muligt at behandle dem med Faxe lud hvid pigmentering ? eller er det smartest at holde sig til olie fortsat.
Er det evt. mulighed for at give den noget behandling så gulvet bliver mørkere ?

Håber nogle kan hjælpe.
Skal prøve at finde en løsning med udlejer omkring gulvene og den tidligere lejer (min fætter og hans kæreste).

Mvh

Martin

Accepteret svar
Fra : annette-sejr

Modtaget 59 point
Dato : 05-07-07 08:01

Petrolium er for at gammel lak og olie ikke skal " pakke " i sandpapiret. Har selv slebet et par gulve men jeg tror nok at jeg vil vælge en prof. næste gang, så dyrt er det ikke. Hvis man begynder at lægge priserne sammen på alt det der skal købes så er der sikkert ikke sparet meget. Desuden er små rum med mange kanter svære at få helt pæne og da de fleste proffer beregner pr. m2 så ville jeg undersøge det først. Hvis du vil spare så synes jeg at du skal vælge at bruge din energi på efterbehandlingen. Men ellers er det bare igang, de plejer at være ret hjælpsomme der hvor man lejer maskinerne. Vær forberedt på at det sviner / støver helt vildt. God fornøjelse. Annette

Kommentar
Fra : me67

Dato : 05-07-07 08:43

Citat
Petrolium er for at gammel lak og olie ikke skal " pakke " i sandpapiret. Har selv slebet et par gulve [B]men jeg tror nok at jeg vil vælge en prof. næste gang, så dyrt er det ikke. Hvis man begynder at lægge priserne sammen på alt det der skal købes så er der sikkert ikke sparet meget.[/B] Desuden er små rum med mange kanter svære at få helt pæne og da de fleste proffer beregner pr. m2 så ville jeg undersøge det først. Hvis du vil spare så synes jeg at du skal vælge at bruge din energi på efterbehandlingen. Men ellers er det bare igang, de plejer at være ret hjælpsomme der hvor man lejer maskinerne. Vær forberedt på at det sviner / støver helt vildt. God fornøjelse. Annette

Kan ikke være andet end fulstændig enig med Annette - vi har også flere gange selv gjort arbejdet med at slibe gulvene indtil vi fandt ud af prisen ved en prof. så var det ligesom slut.

Venligst ME67

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 05-07-07 10:19

Tilslutter mig også de andres holdning - især hvis det er et tykt og sejt olielag der er på gulvet nu a la gammeldags fernis. Det er noget lort at slibe i og du skal slibe i de rigtige mønstre for at de bliver pænt.
Slibemaskinen er nemlig heller ikke for sjov - den kan virkelig tage tage og hvis man ikke lige har træningen kan man let lave grimme slibespor.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 05-07-07 22:30

Pas på med gulvafhøvling, det må ikke gøres for tit. Hver gang et gulv bliver afhøvlet bliver det tyndere.
I tresserne hvor jeg arbejdede med "flyttelejligheder" i København var det den store mode at høvle gulvene af hver gang en lejlighed skiftede lejer. Til sidst kom fjer og not tilsyne og gulvene måtte udskiftes.
Hvis man er urutineret, er det meget svært kun at tage et lille lag, så pas på.
Du spørger hvordan man styre maskinen:
Hvis du løfter håndtagene lidt, køre maskinen til venstre, og hvis du sænker, køre den til højre.
Dette gælder for de fleste maskiner, men det afhænger af omdrejningsretningen.
Bevæg maskine så meget som muligt, så den ikke sliber på det samme sted for længe.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : MartinFr

Dato : 05-07-07 23:45

Tak for svaret annette-sejr.