/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Induktion
Fra : sparx
Vist : 6808 gange
50 point
Dato : 04-07-07 21:50

Induktion?
Jeg er en ikke teknikker som søger viden om induktion til en idé jeg har
fået.
Jeg ønsker ikke at røbe idéen, kan man gå til nogen som teknisk kan rådgive
iværksættere?

Jeg har brug for at forstå induktion teknologien, da jeg forestiller mig den
anvendt til noget andet.

Som jeg forstår det ifht kogeplader, er det det magnetiske felt mellem
grydebunden og så et eller andet i kogepladen - en spole som jeg forstår
det?

Så man skal have en gryde med en bund af et magnetisk metal af den ene eller
anden art, right...

Men hvad er der i kogepladen??
en spole om noget magnetisk metal?

Når jeg tænker en spole, tænker jeg en tung klump med en masse viklinger af
et eller andet om?
Kan en spole laves anderledes i andre former, tynde, tykke, korte, lange???

og hvor megen effekt W kan en sådan plade levere??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-07-07 22:07

Det ved man på biblioteket.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 04-07-07 22:30

Hvordan virker et induktionskomfur?

Et induktionskomfur fungerer helt anderledes end andre varmekilder. På sådan et komfur er det nemlig kun gryden eller panden, der bliver rigtig varm, mens selve kogepladen blot bliver svagt varm. Hemmeligheden er en elektrisk spole under koge-pladen. Når der sendes strøm gennem spolen, danner den et højfrekvent magnetfelt. Dette magnetfelt skaber en elektrisk strøm i grydens eller pandens bund, og på grund af den elektriske modstand bliver metallet i gryden eller panden varmt - og den varme forplanter sig herefter til maden. Induktionskomfurer er en del dyrere end traditionelle komfurer. Til gengæld bruger de mindre energi, blandt andet fordi de er meget hurtige til at varme maden op og lette at regulere. Kogepladen bliver desuden hurtigt kold, og som en ekstra sikkerhed slukker komfurets elektronik automatisk, når kogegrejet fjernes. Ulempen er, at man kun kan anvende gryder, potter og pander med en bund, som en magnet kan sidde fast på, fx en bund af jern eller titanium. Enkelte kritikere mener, at det magnetiske felt fra et induktionskomfur kan være sundhedsskadeligt, men i de undersøgelser, der er foretaget, har det ikke været muligt at påvise nogen nævneværdig sundhedsrisiko. Under alle omstændigheder aftager feltet lynhurtigt med afstanden.

Fra Illustreret Videnskab

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-07-07 23:08

iah - super forklaring

Lille forklaring her..
http://www.fysikbasen.dk/index.php?page=Vis&id=31

- Anden

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-07-07 01:26

Du pørger så enkelt om hvad induktion er, og der kan svares ligeså kort uden at du bliver klogere af den grund.
De sædvanlige populære forklaringer , du kan læse ovenover, handler mere om praktiske forhold, ved et induktionskomfur, uden at forklare hvordan det i virkeligheden virker.

Induktion bruges om to forskellige begreber.

Det ene er en af feltbeskrivelserne af magnetismen som følge af at der går en elektrisk strøm i en ledning.
Det andet er det forhold, at der i en elektrisk leder skabes en elektromotorisk kraft (emk) i en ledning hvor den magnetiske flux ændres i tiden.

Se det var de helt korrekte forklaringer, som du ikke blev klogere af.

Ved induktionskomfuret har man en en spole med blød åben jernkerne. Gennen kernen sendes en vekselstrøm. Det bløde jern leder den magnetiske flux op hvor den vil fortsætte gennem grydens bund, hvis gryden også er magnetisk blød.
Hvis de ingen magnetisk blød bund er vil fluxen blive meget svagere og spredes gennem den omgivende lluft mv. Magnetiske felter går altid i helt lukkede kurver , så feltet er op fra en pol gennem grydebunden, ned til en anden pol, gennem jernet og frem til hvor det begyndte.

Opvarningen i grydebunden skyldes både, at den inducerede emk giver hvirvelstrømme ,og opvarmningen ved at vekselstrømmen hele tiden giver skiftende magnetiseringsretning.
Opvarmningen under komfurpladen begrænses ved at der bruges ikke ledende jern, og jern med meget små magnetiske tab.

Opvarmning på den måde er der intet nyt i, og den har været brugt teknisk i mange år til helt andre formål. Så din opfindelse er næppe ny.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-07-07 10:51

Citat
Jeg ønsker ikke at røbe idéen, kan man gå til nogen som teknisk kan rådgive
iværksættere

http://www.google.dk/search?hl=da&q=iv%C3%A6rks%C3%A6tterhj%C3%A6lp&meta=

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 09-08-07 09:53

Jeg ved at teknologisk institut har hjulpet en del opfindere med at viderudvikle og beskytte deres produkter.

Prøv evt. at kontakte dem.

Et godt råd. Uanset hvem du samarbejder med, så sørg for at få lavet en hemmeligholdelsesaftale, for hvis du røber ideen uden en sådan kan det faktisk medføre at du ikke kan få beskyttet dit produkt med patent eller lign, og det derfor er lovligt for andre at efterligne dit produkt.

Omkring beskyttelse mm. kan du få mere information hos bl.a. patent og varemærkestyrelsen.
www.dkpto.dk